26.05.2014

Пошта редакції. Подаємо повторну скаргу на ППР: як і в який строк це зробити?

Відповідь на запитання

Подаємо повторну скаргу на ППР: як і в який строк це зробити?

Наше підприємство подало адмінскаргу на податкове повідомлення-рішення. Податківці задовольнили її частково та зменшили суму грошового зобов’язання, але ми все одно не згодні. Готуємося подавати повторну скаргу. Підкажіть, на що її подавати: на рішення за результатами розгляду скарги чи на податкове повідомлення-рішення? У який строк ми повинні це зробити?

(м. Київ)

 

Це питання традиційно викликає труднощі у багатьох. І на те є причини. Які? Давайте розберемося.

Припустимо, що первинну скаргу ви вже подали (як це зробити, ви могли дізнатися з газети «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 18, с. 37). Податківці її розглянули та винесли рішення. Яким воно може бути? Варіант, за якого ваша скарга повністю задовольняється (п.п. 1 п. 9.2 Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду органами доходів і зборів, затвердженого наказом Міндоходів від 25.12.2013 р. № 848, далі — Порядок № 848), відкидаємо. Залишаються два.

Первинна скарга задовольняється частково (п.п. 2 п. 9.2 Порядку № 848). Зокрема, податківці можуть зменшити суму грошових зобов’язань до сплати. Це саме ваш випадок. У цьому випадку податкове повідомлення-рішення (далі — ППР), на яке ви подавали первинну скаргу, відкликається (п.п. 60.1.3 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, далі — ПКУ). При цьому податківці надішлють вам «нове» ППР, що містить зменшену суму грошового зобов’язання. Якщо ви згодні з рішенням податківців, то питань немає. Цю суму доведеться сплатити протягом 10 календарних днів, наступних за днем її узгодження (п. 57.3, п.п. 56.17.1 ПКУ). А от як бути, якщо з вирішенням податківців за результатами розгляду скарги ви не згодні

У цьому випадку потрібно подати повторну скаргу — до Міндоходів (п. 56.3 ПКУ, п. 2.2 Порядку № 848). У який строк? Якщо читати «нормативку» буквально, то зробити це потрібно «протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання рішення про результати розгляду скарги» (п. 56.6 ПКУ, п. 3.2 Порядку № 848). При цьому зверніть увагу: відлік цього строку прив’язується до дати отримання рішення, а не ППР. Водночас скаргу вам потрібно подавати не на рішення, а саме на ППР (див. лист ДПАУ від 25.01.2012 р. № 3711/К/10-1114/270). Причому, за ідеєю, на «нове», тобто винесене за результатами розгляду скарги (див. роз’яснення в підкатегорії 133.01 БЗ — його вже скасовано).

Проте вочевидь, що за такого підходу, якщо ви отримаєте рішення щодо розгляду скарги раніше, ніж «нове» ППР, виникне ризик пропустити строк для подання повторної скарги. Ось тому-то в таких випадках ми рекомендували не чекати отримання «нового» ППР, а оскаржувати «старе» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 20, с. 17).

Разом із тим, роз’яснення податківців, яке з’явилося нещодавно також у підкатегорії 133.01 БЗ (читайте його на с. 40), дозволяє подивитись на цю ситуацію інакше. Контролери повідомили, що згаданий 10-денний строк почне відлічуватися лише з наступного дня після того, як ви отримаєте «нове» ППР (а не рішення за результатами розгляду скарги). Такий підхід дозволяє вирішити зазначену вище проблему. Отже, цю ініціативу податківців ми тільки вітаємо. Особливо якщо врахувати, що для цього їм довелося вийти за формальні межі ПКУ і Порядку № 848. Причому цікаво, що раніше, відповідаючи на аналогічне запитання — див. згадане (нині скасоване) роз’яснення в підкатегорії 133.01 БЗ, вони дотримувалися іншої точки зору. Ось як це виглядало:

На що подавати повторну скаргу та в який строк

Податківці говорили раніше

Податківці говорять зараз

<…> Платник податків має право звернутись зі скаргою на податкове повідомлення-рішення, прийняте за результатами первинної скарги, протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання рішення про результати розгляду скарги, до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику

<…> Платник податків має право звернутись до Міністерства доходів і зборів України зі скаргою на податкове повідомлення-рішення, прийняте за результатами первинної скарги, протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання такого рішення

 

Первинна скарга не задовольняється (п.п. 3 п. 9.2 Порядку № 848). Якщо далі ви вирішили не сперечатися, то вам доведеться сплатити суму грошового зобов’язання за відповідним ППР. Порядок сплати аналогічний тому, з яким ви ознайомилися вище.

Якщо ж ви подаватимете повторну скаргу, то зробити це потрібно протягом тих самих 10 календарних днів, наступних за днем отримання рішення від податківців. При цьому очевидно, що скаржитися потрібно на ППР, у задоволенні скарги за яким вам відмовили.

Проте на практиці зустрічаються ситуації, коли податківці не лише не задовольняють скаргу, але й донараховують грошові зобов’язання (п. 9.2 Порядку № 848). На цю суму вони надсилають окреме ППР. Як бути? У подібній ситуації буде достатньо подати повторну скаргу на «первинне» ППР (тобто те, у задоволенні скарги за яким вам відмовили). При цьому в такому разі ППР на суму донарахування окремо оскаржувати не потрібно (див. підкатегорію 133.01 БЗ).

 

Віталій Смердов, податковий експерт