17.11.2014

Податкова накладна та Реєстр: передноворічні сюрпризи

Як-то кажуть, «не пройшло і півроку», як дочекалися нових форм податкової накладної та Реєстру разом з новими порядками їх заповнення/ведення (№ 957 і № 958 відповідно). Розпочнемо вивчення новинок.

Якщо чесно, змін чекали починаючи з квітня 2014 року, коли з’явилася нова ставка 7 % за медвиробами/ліками і їй треба було виділити своє місце як у ПН, так і в реєстрі з декларацією. Звичайно, наші кмітливі податківці знайшли це місце і в старих формах, але все ж таки виглядало це недостатньо «гарненько», а в деяких ситуаціях і «незручненько». Тому Мінфін уже давно тримав платників у напрузі, виклавши проекти нових форм, але не кваплячись їх узаконювати.

Мало того, ми навіть втратили надію побачити їх у роботі до 2015 року, і тут «упс» — сюрприз. І що найцікавіше — жити цьому сюрпризу, схоже, тільки один місяць — грудень 2014 року. Чому? Читайте — і ви про все дізнаєтеся.

Податкова накладна: що нового

Коли набуває чинності. У п. 4 Порядку № 957 чорним по білому написано, що наказ набуває чинності з місяця, наступного за місяцем офіційного опублікування. Зважаючи на те, що опублікування відбулося в листопаді 2014 року («Офіційній вісник України», № 87 від 07.11.2014 р.), то

з 1 грудня 2014 року потрібно виписувати ПН за новою формою

Чому ми думаємо, що жити такій ПН і Порядку № 957 тільки місяць, до 01.01.2015 р.? Звичайно, це пов’язано з майбутніми новинками в ПДВ-адмініструванні, введенням спецрахунків, поголовною реєстрацією всіх ПН у ЄРПН, запровадженням тільки електронної форми ПН. Адже новий Порядок цього не враховує.

Крім того, з нового року запроваджується поголовне застосування звичайної ціни для нарахування податкових зобов’язань: не нижче за ціну придбання — за товарами, не нижче за залишкову вартість — за ОЗ, ст. 188.1 ПКУ («Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 64, с. 9). І це застосовується до всіх операцій, а не тільки до контрольованих, як це відбувається зараз. Цього теж Порядок № 957 не враховує.

Тепер приступимо безпосередньо до змін.

Персональна графа для зобов’язань за ставкою 7 %. Ввели персональну графу 9 для зобов’язань за 7 % ставкою, якою «нагородили» з 01.04.2014 р. медвироби/ліки.

Тепер постачання медвиробів/ліків не вимагає виписки окремої ПН з позначкою «7» у номері

Нагадаємо, що так раніше вимушені були робити платники у старій формі ПН за вказівкою податківців (див. лист Міндоходів від 04.04.2014 р. № 7860/7/99-99-04-02-17 // «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 30, с. 5).

У новій формі без будь-яких позначок оподатковувані постачання за ставками 0 %, 7 % і 20 % можуть красуватися в одній ПН, але тільки, зрозуміло, за різними рядками (п. 13 Порядку № 957). Як і раніше, не дозволяється вписувати до однієї ПН оподатковувані постачання (графи 8 — 11 ПН) і не оподатковувані (графа 12 ПН).

Отримав свою графу для відповідних коригувань 7 % постачань і РК — це графа 11.

Постачання на експорт/неплатникам/філіям. У новому Порядку прописано деталі запов­нення полів, які раніше доводилися до платників податків через консультації, наприклад, через Базу знань, розміщену на сайті податківців.

Експорт. У полі «Особа (платник податку) — покупець» зазначається найменування (П. І. Б.) нерезидента*; у полі «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця» — країна нерезидента.

* Його можна внести й іноземною мовою, але тільки за умови, що в ЗЕД-договорі таке найменування не перекладене українською мовою.

Увага!!! Для експорту запровадили новий умовний ІПН

Тепер замість «400000000000» у полі «Індивідуальний податковий номер покупця» відображається «300000000000» (п. 11 Порядку № 957).

Постачання неплатникам. У полі «Особа (платник податку) — покупець» слід написати «Неплатник» (п. 11 Порядку № 957).

Постачання філіям. Раніше у старому Порядку заповнення податкової накладної, затвердженому наказом Міндоходів від 14.01.2014 р. № 10, були вказівки щодо заповнення найменування продавця, коли постачання здійснювалося уповноваженими на виписку ПН філією/структурним підрозділом. У цьому випадку треба було зазначати найменування як головного підприємства, так і філії/структурного підрозділу. У принципі, ті самі вказівки перекочували і в новий Порядок № 957. При цьому в новому порядку з’явилися додаткові ЦУ для зворотної ситуації, коли покупцем виступає філія/структурний підрозділ, який фактично є від імені головного підприємства (покупця) стороною договору. У цьому випадку в полі «Особа (платник податку) — покупець» також слід зазначати обидва: головне і філію/структурний підрозділ (п. 1 Порядку № 957).

Зведемо інформацію в таблицю.

Табл. Заповнення окремих полів ПН при постачаннях на експорт/неплатникам/філіям

Постачання

Поля ПН

Найменування покупця

Адреса покупця

ІПН покупця

На експорт

найменування/П. І. Б. нерезидента

країна нерезидента

300000000000

Неплатникам

«Неплатник»

не заповнюється*

400000000000

Філіям

найменування головного підприємства та філії

адреса головного підприємства і філії*

ІПН головного підприємства

* Згідно з консультаціями з БЗ, підкатегорія 101.19.

 

Постачання дипмісіям і дипперсонам. Ситуація не дуже поширена, але все ж таки і для неї знайшлося місце в новому Порядку № 957. Отже, якщо здійснюються постачання для власних потреб дипломатичних місій, а також для використання особами з числа дипломатичного персоналу цих місій, членами їх сімей, з оплатою в безготівковій формі, звільнені від оподаткування згідно з п. 197.2 ПКУ, то:

— у полі «Особа (платник податку) — покупець» зазначається найменування (П. І. Б.) дипломатичної місії (фізособи — особи з числа дипломатичної місії та членів її сім’ї);

— у полі «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця» зазначається місцезнаходження (місце проживання) дипломатичної місії (фізособи — особи з числа дипломатичної місії та членів її сім’ї);

— у полі «Індивідуальний податковий номер покупця» зазначається умовний ІПН — «400000000000».

Купівля оподатковуваних послуг у нерезидента. Тут аналогічна ситуація: записали в офіційний порядок те, що раніше рекомендували в неофіційних консультаціях.

Так, у полі «Особа (платник податку) — продавець» ставимо найменування (П. І. Б.) нерезидента, а в полі «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця» — країну нерезидента (п. 11 Порядку № 957).

Умовні ІПН для цієї ситуації залишилися ті самі:

— «300000000000», якщо послуги куплені для госпдіяльності;

— «200000000000», якщо послуги куплені для негоспдіяльності.

Постачання «Без ПДВ», за ставкою 0 %: нулі та хрестики. Як і раніше, при пільгованих постачаннях треба вписати в ПН (гр. 12 розд. III) відмітку «Без ПДВ» (п. 13 Порядку № 957). Щоправда, тепер ця клітинка не порожня, а в ній уже красується «Х» від розробників форми. Тому доведеться якось притулити «Без ПДВ» поруч. Хоча, якщо ви цього не зробите, вам зовсім нічого не буде.

А ось при відвантаженнях за ставкою 0 % уже напружуватися та малювати у гр. 10, 11 розд. III ПН нулі власноруч не треба, їх уже вмалювали у форму розробники.

Забуваємо про печатки. За всю історію ПН скільки метушні/сліз/непорозумінь/штрафів було пов’язано з печаткою, яку обов’язково повинні були проставляти продавці на цьому документі. І ось питається, чи варто було воно того?

Виявляється, усі «печаткові» проблеми і довколопечаткові спори можна було вирішити одним махом — скасувати печатку. ☺ Що, у принципі, і було виконано в Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку відкриття бізнесу» від 15.04.2014 р. № 1206-VII. Зокрема, там зазначено, що

скріплюються ПН печаткою тільки за її наявності, а необхідність цієї наявності кожен суб’єкт господарювання вирішує сам для себе: хоче — заводить печатку, хоче — не заводить

Щоправда, норма, яка скасувала обов’язковість печатки на ПН (п. 201.1 ПКУ), набула чинності з 30.10.2014 р.*, а ось наш новий Порядок № 957 (п. 18) підлаштувався під цю нову норму закону тільки з 01.12.2014 р. Мало того, з 01.01.2015 р. паперових ПН не буде, тому навіть за великого бажання не вийде вліпити на них печатку.

* Саме ця дата звучить у листі Мін’юсту від 14.08.2014 р. № 6820-0-4-14/8.1. Нам ближче інша дата — 1 листопада 2014 року. Подробиці з аргументами читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 40, с. 16.

Отже, згідно із законом платникам дозволено порадіти без печатки аж цілі два місяці — листопад — грудень 2014 року. Так невже Порядок № 957 може скоротити цей нетривалий період до одного місяця — грудня? Ми вважаємо, що таких повноважень звужувати закон у Порядку № 957 (підзаконного акта) немає.

Тобто, якщо ви розлучилися з печаткою 30 жовтня 2014 року, то вам не треба її ставити на ПН листопада. Але якщо ви продовжуєте нею користуватися, як і раніше, для скріплення своєї документації, то будьте ласкаві ставити її й на ПН! Причому в обов’язковому порядку.

Усе зазначене щодо печатки має стосуватися і РК.

Додатки до ПН: додаток № 1 і РК. Почнемо з найбільш популярного — РК, який відповідає за коригування ПЗ/ПК і за своєю важливістю анітрохи не відстає від ПН.

РК. Як ми вже зазначали, в РК виділили окреме місце для коригувань 7 % постачань — це графа 11. Прибрали із заголовної частини два поля: «Дата сплати» і «Форма проведених розрахунків». Як і раніше, у РК є місце для печатки, але тепер вона повинна ставитися тільки за її наявності (детальніше див. вище).

Додаток № 1. Його виписують, коли має місце постачання товару частинами, які не мають відокремленої вартості. Так-от, цю форму вирішили прикрасити відмітками щодо видачі/невидачі оригіналу/копії (лівий верхній кут). Причому незрозуміло, за якою логікою позначку «Х» треба ставити не так, як ми звикли («необхідне виділити»), а навпаки — підказка в дужках сформульована «непотрібне виділити поміткою «Х».

Реєстр виданих та отриманих ПН: жити залишилося недовго

Коли набуває чинності. Зазирнувши до п. 4, але вже Порядку № 958, знову спостерігаємо фразу, що наказ набуває чинності з місяця, наступного за місяцем офіційного опублікування. Наказ опубліковано в листопаді 2014 року («Офіційній вісник України», № 87 від 07.11.2014 р.), отже, набуває чинності з 1 грудня 2014 року.

Проте тут виникає майже риторичне питання: а подавати реєстр за листопад 2014 року треба за старою формою чи за новою?

Ми вважаємо, що за листопад треба подавати ще за старою формою згідно з Порядком № 708, а ось за грудень — уже за новою — згідно з Порядком № 958

По-перше, тому, що нову декларацію з ПДВ*, під яку розроблений новий Реєстр, треба подати вперше за грудень 2014 року (це обумовлено вимогами п. 46.6 ПКУ). По-друге, весь листопад платники вже вели Реєстр за старою формою, і було б дивно його переписувати.

* Згідно з Порядком, затвердженим наказом Мінфіну від 23.09.2014 р. № 966 (докладніше про це читайте в найближчих номерах «Податки та бухгалтерський облік»).

Самому реєстру та новому Порядку № 958 жити рівно один місяць, оскільки з 01.01.2015 р. звичного нам Реєстру вже не існуватиме. Замість нього мають запровадити інший — спрощений, де фіксуватимуться тільки документи — замінники ПН: касові чеки, транспортні квитки, готельні рахунки, рахунки, що виставляються за послуги зв’язку та інші послуги, а також податкові накладні з послуг нерезидентів (п. 201.11 ПКУ в редакції, що набуває чинності з 01.01.2015 р.).

Заголовна частина. Прибрали поле О6 «Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість». Воно дійсно не має сенсу з 01.01.2014 р. — після скасування Свідоцтва платника ПДВ.

Розділ I «Видані податкові накладні». Замість 13 граф стало 16. Така «розтяжка в ширину» зумовлена:

введенням нових граф 10/11, де відображатиметься база і ПДВ за ставкою 7 %, що запроваджена для медвиробів/ліків з 01.04.2014 р.;

розбиттям старої графи 11 на дві нові 13/14, де відображатиметься сума «безПДВ-шних» постачань: звільнених від ПДВ (пільгованих) і необ’єктних.

Розділ II «Отримані податкові накладні». Замість 16 граф стало аж 21. Тут форма стала ширшою з кількох причин:

ввели нову графу 9 «Частка, що використовується в оподатковуваних операціях», завдяки якій наочніше виглядатиме розподіл в одному рядку з однієї ПН кожної конкретної купівлі, що бере участь у двох видах діяльності одночасно: оподатковуваній та неоподатковуваній ПДВ. Отже, отримавши таку ПН, платник у гр. 9 малює ЧВ поточного року**, у гр. 5 — до літерного позначення ПН (чеків тощо), за якими здійснюється розподіл, додає літеру «Р» — наприклад «ПНПР» (якщо ПН — паперова)»; у гр. 10/11 (або 12/13 або 14/15) записується сума, що відповідає частці використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях за ставкою 20 % (або 7 % або 0%); у гр. 16/17 (або 18/19)— записується сума, що відповідає частці використання в операціях, що звільнені від оподаткування, не є об’єктом оподаткування (не використовуються у госпдіяльності);

розділили дві старі графи 9/10 (база/ПДВ) на чотири нові: 10/11 і 14/15 для купівель, що братимуть участь в оподатковуваних операціях за ставкою 20 % і 0 % відповідно;

ввели нові графи 12/13 для купівель, що братимуть участь в операціях, оподатковуваних за ставкою 7 %, — ліки/медвироби.

** Це справедливо для тих платників, які при отриманні таких ПН уже мають розрахунок ЧВ за підсумками минулого року або минулого періоду. Якщо ж розподіл робиться вперше у звітному періоді, то гр. 9 платник не заповнює, а заносить ПН, що підлягають розподілу, у загальному порядку, як такі, що дають право на податковий кредит, і останнім числом місяця проводить коригуючий запис за ними (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 47,с. 26).

Зверніть увагу, що поля для підписантів Реєстру також трохи змінили.

ПН, виписані самому собі. Привели у відповідність норму, яка пояснює, як фіксувати в розд. I Реєстру ПН, виписані самому собі з умовним ІПН покупця:

— «400000000000» при ліквідації основних засобів; при переведенні активів з оподатковуваної діяльності в необ’єктну/пільгову/негосподарську; при умовному постачанні у випадку анулювання платника ПДВ; при складанні підсумкової ПН;

«300000000000» при постачаннях на експорт.

Саме цей умовний ІПН треба відображати у графі 6 (див. п. 2 розд. III Порядку № 958).

Як ви пам’ятаєте, умовні ІПН (тоді тільки «400000000000») запровадили з 01.03.2014 р. — при оновленні порядку заповнення ПН. Раніше замість умовного ІПН при таких особливих операціях «самому собі» проставлявся «0» і цей же «0» переносили у гр. 6 Реєстру. З березня поточного року нулі в ПН уже не проставлялися, а ось у Порядку № 708 норма про нулі залишилася. Щоправда, ми й раніше радили платникам не звертати уваги на цей рудимент: проставляти за наявності особ­ливих операцій у гр. 6 розд. I Реєстру не нуль, а умовний ІПН (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 37, с. 8).

Нові відмітки для типу документів. Так, якщо платник використовує касовий метод, то у графі 5 до позначення документа додається літера «К». Наприклад, ПНПК — паперова податкова накладна, за якою сума ПДВ уключається до податкового кредиту у звітному періоді, на який припадає фактична дата компенсації.

Бухдовідки-новинки. На підставі бухдовідки (вид документа — БОПНПКО або БОПНЕКО) робиться запис при коригуванні податкового кредиту за покупками в контрольованих операціях (п. 2 розд. IV Порядку № 958). Це відбувається в тому випадку, коли звичайна ціна поставки менше, ніж договірна. До речі, в новій формі декларації для такого коригування відведено окремий рядок — 16.7.

Приємно, що в тому абзаці п. 2 розд. IV Порядку № 958, де йдеться про складання бухдовідки, зникла фраза з посиланням на п. 198.6 ПКУ. Тобто тепер відсутні всілякі зачіпки у особливо завзятих податківців, які незаконно обмежували коригування за бухдовідками в межах 365 днів.

Ось, мабуть, це й усі новинки ПН і Реєстру. Як бачите, нічого «військового». Сьогодні ми не приділили увагу третьому «товаришеві» цих двох форм — новій декларації з ПДВ. Порядок її запов­нення також набуває чинності з 01.12.2014 р. Але не турбуйтеся, ми про неї забули і все вам розповімо в найближчих номерах.

висновки

  • Нові ПН і Реєстр запроваджуються з 01.12.2014 р. і, швидше за все, не довше, ніж на місяць.

  • Основні зміни: наявність і в ПН, і в Реєстрі місця для 7 % постачань.

  • Для експорту запровадили новий умовний ІПН — «300000000000».

  • ПН скріплюються печаткою тільки за її наявності.

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. Порядок № 708  Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 25.11.2013 р. № 708.

  3. Порядок № 957 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Міністерства фінансів України 22.09.2014 р. № 957.

  4. Порядок № 958 — Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 22.09.2014 р. № 958.