26.11.2015

Виправляємо помилку: ПН виписана не на того покупця

У ПН зазначили не того покупця (помилка в ІПН та назві). Виявили після реєстрації ПН в ЄРПН через 17 днів у наступному звітному періоді. Як виправити помилку? Чи потрібно відображати в декларації ПН і РК постачальнику та покупцю? Наталія

Згідно з абз. 6 п. 192.1 ПКУ розрахунок коригування (РК) до податкової накладної (ПН) також складається в разі виправлення помилок, допущених при складанні ПН, у тому числі не пов’язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Тому при виявленні помилки платнику податків необхідно скласти РК до помилкової ПН. Дата складання РК відповідатиме даті виявлення помилки. Зареєструвати такий РК в ЄРПН повинен «покупець» — платник ПДВ, на якого виписано помилкову ПН ( абз. 4 п. 192.1 ПКУ).

Продавцю не слід відображати зобов’язання за помилковою ПН, а також їх коригування за РК у декларації.

Водночас у декларації мають бути відображені податкові зобов’язання з правильного постачання (на дату першої події), незважаючи на відсутність/наявність правильної ПН.

Помилковому «покупцю» також не слід відображати в декларації ПК за помилковою ПН, а також РК до такої ПН, адже підстави для виникнення права на ПК згідно з п. 198.1 ПКУ відсутні.

Зазначимо, що розбіжності між даними ЄРПН і декларації слугують підставою для проведення документальної позапланової виїзної перевірки продавця і покупця ( п. 201.10 ПКУ).

Крім того, у момент виявлення помилки продавцю слід виписати другу ПН на правильного покупця і зареєструвати її в ЄРПН. Дата такої ПН повинна відповідати даті виникнення податкових зобов’язань (див. БЗ 101.19). Оскільки помилку виявлено через 17 днів, то граничний строк реєстрації в ЄРПН порушено. Тому до підприємства будуть застосовані штрафні санкції згідно зі ст. 1201 ПКУ.