17.10.2016

Знову про компенсацію комунальних послуг (але тепер бюджетнику)

Лист ДФСУ від 23.09.2016 р. № 31390/7/99-99-12-02-01-17

висновок документа


Якщо орендодавцем виступає бюджетна установа, то кошти, отримані від орендаря у вигляді компенсації витрат на оплату комунальних послуг і спожитої електроенергії, не включаються до бази обкладення ПДВ орендодавця

Як бачите, з’явився ще один лист про компенсацію витрат орендодавцю. Але цього разу ідеться про орендодавців-бюджетників. Що ж, наробили податківці в «орендно-компенсаційному» питанні галасу* — тепер ось доводиться самим же й пояснювати. ☺

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 41, с. 5, 6, № 61, с. 4, № 69, с. 4, № 77, с. 4.

Що цікавого в цьому листі, крім висновку, який до всього цього переполоху і так ні в кого сумнівів не викликав?

Перш за все, важливе те, що в ньому фіскали зазначили: компенсація витрат орендодавця на оплату спожитої електроенергії розглядається як оплата за отримані послуги. Тим самим вони ще раз підтвердили свою відмову від позиції, зайнятої в листі від 19.04.2016 р. № 8813/6/99-99-19-03-02-15 (ср. ). А ось до бази обкладення орендодавця-бюджетника така компенсація не включається тільки тому, що відповідну вимогу містить абзац шостий п. 188.1 ПКУ.

Нагадаємо, як звучить ця норма: до бази оподаткування включають вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю — бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податку безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Тобто в сьогоднішньому листі важливий не стільки сам висновок, скільки логіка, за якою податківці цього висновку дійшли. А вона повністю відповідає тій звичній «допереполошній».

До зазначеного додамо: якщо орендар укладе договір про надання комунальних послуг безпосередньо з постачальником цих послуг — платником ПДВ, їх постачання оподатковуватиметься в загальному порядку. А тому для орендаря-ПДВшника, який орендує нерухомість у бюджетної установи, такий «прямий» варіант оплати комунальних виглядає набагато привабливішим. Адже за сумами таких витрат у нього буде право на податковий кредит (звичайно, у разі дотримання інших вимог до формування ПК).

До речі, у листі фіскали також зазначають: якщо орендар самостійно не укладає договори на споживання комунальних послуг, а здійснює відшкодування їх вартості орендодавцю, у договорі оренди обов’язково має бути визначений порядок розрахунку їх вартості та оплати. Але в Типовому договорі оренди держмайна, затвердженому наказом ФДМ від 23.08.2000 р. № 1774, можливість зафіксувати цю інформацію не передбачена. Більше того, у його п. 5.13 зазначено, що орендар зобов’язаний укласти із балансоутримувачем договір про надання комунальних послуг протягом 15 робочих днів після підписання договору оренди. Тобто, коли орендодавець — бюджетник, в орендному договорі «комунальне» питання не висвітлюється, з цією метою завжди укладають окремий договір.

Але це вже не настільки важливо. Важливіше те, що в питанні ПДВ-оподаткування «орендно-компенсаційних» витрат жодних несподіваних ідей податківці не висловили. Тож будьте спокійні, з часів останнього роз’яснення** нічого не змінилося: компенсація, надана орендодавцю-небюджетнику, обкладається ПДВ, а компенсація, надана бюджетній установі, ПДВ-оподаткуванню не підлягає.

** Маємо на увазі лист ДФСУ від 04.08.2016 р. № 26595/7/99-99-15-03-02-17.