12.06.2017

Блокування податкових накладних: тест!

Останніми днями хлинув прямо таки потік звернень читачів на нашу гарячу лінію із запитаннями щодо блокування податкових накладних (ПН) у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН). Їх лейтмотив один — чи можна покупцю відносити до податкового кредиту (ПК) суми ПДВ за тими ПН, які зареєстровані, але, скажімо так, «умовно». Тобто з якимось застереженням у квитанціях про реєстрацію ПН.

Найпоширеніший варіант, коли у квитанції зазначено: «...виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД» і далі наведено певний код.

Перш за все, хочемо заспокоїти платників: якщо у квитанції (не важливо — своєї або вхідної — «чужої» ПН) є запис «Документ прийнято», то ПН зареєстровано в ЄРПН. І немає причини для хвилювань щодо її недійсності — ані у продавця, ані у покупця! Останній має повне право заявити ПК згідно з такою ПН. Зрозуміло, за умови, що в ПН немає інших помилок, що ставлять під сумнів її дійсність (див. п. 201.1 ПКУ і особливо — останній абзац п. 201.10 ПКУ).

Нагадаємо, що згідно з п. 57 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ з 1 квітня до 1 липня 2017 року блокування реєстрації ПН працює в тестовому режимі без фактичного зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Основний норматив — Критерії зупинення реєстрації ПН на момент написання цього матеріалу ще не затверджено, і які критерії застосовуватимуть фіскали з 1 липня — наразі не відомо. На сьогодні відомі вже два варіанти проекту цього документа. Але який продукт усі отримають на виході, не знає ніхто. Тому поки що ставимося до подібних послань у квитанціях спокійно-зважено. Але в разі необхідності «мотаємо на вус» можливі нелади з реєстрацією ПН з 1 липня.

Там же, де спливають відверті безглуздості (наприклад, при виробництві, роботах чи послугах, коли таких же кодів «на вході» не може бути апріорі), рекомендуємо платникам не сидіти склавши руки, а повідомляти про це в будь-які способи Мінфін і головних фіскалів. Утім, схоже, для цих цілей у проекті передбачено Додаток 1, який платник може подати до 1 липня (при тестовому режимі) за наявності зазначених «послань» у квитанціях… ☹

Це потрібно, щоб відповідним чином налаштувати «на вас» програмне забезпечення фіскалів, що контролює процес реєстрації ПН/РК. Інакше з 1 липня вам буде несолодко. Що ж до відсутності на вході потрібних кодів (товарів чи послуг), коли отримали передоплату, то тут ситуація ще гірша…

Гадати зараз на тему, чого чекати з 1 липня, майже даремно. Але, про всяк випадок зауважимо, що в проекті серед «критеріїв непопадання» ПН платника під контроль були, зокрема, такі:

— ПН оформлена на покупця, який не зареєстрований платником ПДВ;

— обсяг постачань, зазначений платником у ПН, зареєстрованих в ЄРПН у поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію ПН (РК), становить менше 500 тис. грн. і керівник такого платника ПДВ є особою, яка обіймає аналогічну посаду менше ніж у чотирьох платників;

— загальна сума сплачених у 2016 році податків і зборів до Пенсійного фонду, фондів соцстраху та до зведеного бюджету становить більше 5 млн грн. (цей критерій передбачено тільки до 01.01.2018 р.).

Якщо вірити проекту, то терзатимуть з 1 липня з блокуваннями ПН невеликий відсоток (за словами мінфінівців — близько 2 % платників ПДВ). Отже, зараз не варто нервувати передчасно — краще дочекатися 1 липня чи хоча б затверджених критеріїв блокування ПН! І тоді вже переживати неприємності у міру їх надходження. ☺