19.02.2018

Оподаткування подарунків: позиція ДФСУ змінилася!

Лист ДФСУ від 02.02.2018 р. № 439/6/99-99-13-02-03-15/ІПК

висновок документа

Якщо вартість негрошових подарунків перевищує 25 % однієї мінзарплати (з розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, то УСЯ (!) їх вартість обкладається ПДФО як дохід у вигляді додаткового блага

Здавалося б, ну що може бути нового в оподаткуванні негрошових подарунків?! Підпункт 165.1.39 ПКУ, який регулює ці питання, практично не мінявся в моменту набуття чинності цим Кодексом. Законодавці тільки одного разу «вторглися» в його положення, та й то лише для того, щоб просто зменшити показник «неоподатковуваності» (з 50 % до 25 % «мінімалки») у зв’язку зі зростанням мінімальної зарплати в два рази.

Звучить же п.п. 165.1.39 ПКУ сьогодні так: не включається в оподатковуваний дохід «вартість подарунків (а також призів переможцям і призерам спортивних змагань), якщо їх вартість не перевищує 25 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (з розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі».

До речі, аналізуючи у 2011 році «свіженький», такий, що тільки-но набрав чинності п.п. 165.1.39 ПКУ, ми відзначали*, що він не дуже добре виписаний, оскільки з його положень складно зробити чіткий висновок, як слід обкладати негрошові подарунки, вартість яких перевищить неоподатковувану величину: чи то в сумі перевищення, чи то в повному розмірі. Через що виникла потреба у роз’ясненнях податкових органів з цього питання.

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 12, с. 39.

І такі роз’яснення не змусили на себе чекати. Так, у листах ДПАУ від 03.02.2011 р. № 2346/6/17-0715, 2918/7/17-0717, спільному листі ДПАУ і Федерації профспілок від 15.02.2011 р. № 4284/7/17-0717, 58/01-16/330, 3071/6/17-0715, листах ДФСУ від 13.03.2015 р. № 5346/6/99-99-17-03-03-15, від 29.12.2015 р. № 28032/6/99-99-17-03-03-15, від 19.01.2016 р. № 925/6/99-99-17-03-03-15 і від 14.12.2016 р. № 21695/5/99-99-13-02-03-16, а також у роз’ясненні в підкатегорії 103.04 БЗ, яке на сьогодні залишається діючим (!), податківці доходили такого висновку. Якщо вартість подарунка, який надається платникові податків, не перевищує неоподатковувану межу (до 2017 року — 50 % «мінімалки», з 2017 — 25 % «мінімалки»), то така вартість не є об’єктом обкладення ПДФО. Якщо ж вартість подарунка перевищує зазначений розмір, то сума такого перевищення обкладається ПДФО як додаткове благо.

Здавалося б, усі крапки над «і» в «подарунковому» питанні розставлені: положення п.п. 165.1.39 ПКУ не змінилися, контролери свою думку з цього питання висловили. Бери та працюй!

Проте… Мабуть, засмутившись через те, що законодавець цього року поскупився на «новорічні» зміни в ПДФОшний розд. IV ПКУ, податківці вирішили ще раз учитатися в його норми. У результаті у листі, що коментується, вони дійшли висновку, який повністю «ламає» їх же логіку щодо застосування «подарункового» п.п. 165.1.39 ПКУ.

Увага! Тепер податківці стверджують, що в разі, якщо вартість негрошового подарунка перевищує неоподатковувану межу, то не сума перевищення, як вони роз’яснювали раніше, а вся вартість такого подарунка увійде до складу оподатковуваного доходу одержувача! ☹

Ну і, певно, незабаром роз’яснення з БЗ (див. вище), яке вже зараз суперечить листу, що коментується, і новій позиції ДФСУ, буде переведено в розряд недіючих із стандартним у такому разі коментарем: «у зв’язку з уточненням відповіді»… Навряд чи ми з вами отримаємо від них зрозуміле пояснення такому «подарунку».

А те, що це «уточнення» ударить по податкових агентах, їх не цікавить.

До речі, все, що зазначене вище, актуальне і для ВЗ.