16.02.2023

ПН підпадала під автоматичне розблокування 11.01.2023, але не розблокована: що далі?

11.01.2023 відбувалася «разова акція» з автоматичної реєстрації заблокованих ПН/РК. Але платники ПДВ скаржаться на те, що ПН/РК відповідали всім критеріям для автоматичного розблокування, але чомусь автоматичної реєстрації їх не відбулося. У чому може бути причина і чи можна щось ще вдіяти, щоб такі ПН/РК розблокували автоматом?

Умови автоматичної реєстрації. Спочатку нагадаємо, за яких умов ПН/РК підлягали автоматичній реєстрації 11.01.2023 — щоб ще раз переконатися, що ПН/РК дійсно повинні були розблокуватися автоматично.

Отже, відповідно до постанови № 1428* автоматичній реєстрації 11.01.2023 підлягали ПН/РК, заблоковані виключно за критерієм ризиковості 1 операцій у період з 14.10.2022 по 10.01.2023 включно. При цьому такі ПН/РК підлягали автоматичній реєстрації при одночасному (!) дотриманні наступних умов:

* Постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 23.12.2022 № 1428.

1. У таких заблокованих ПН/РК зазначені коди товарів/послуг, на які станом на 11.01.2023 у платника була врахована податківцями Таблиця даних. Зверніть увагу! Таблиця мала бути «діючою» станом на 11.01.2023 (на 00 години цього дня).

2. У ПН/РК не було інших кодів, на які немає врахованої станом на 11.01.2023 Таблиці даних.

3. Щодо заблокованих ПН/РК станом на 11.01.2023 не було рішення про відмову в їх реєстрації. Якщо було рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, але воно оскаржувалося платником у комісії центрального рівня, то станом на 11.01.2023 не повинно бути винесено рішення по такій скарзі.

4. Наявна на 00 годин 11.01.2023 сума ліміту для реєстрації таких ПН/РК. Причому підтвердилися побоювання, що потрібен був саме «поточний» регліміт (а не сума ∑Перевищ). Також,

як показала практика, ліміт на 11.01.2023 мав бути на всю суму заблокованих ПН/РК (за всіма заблокованими ПН/РК)

Якщо не вистачало ліміту хоча б для реєстрації однієї ПН/РК, то жодна ПН/РК автоматично не розблоковувалася.

Але є платники, ПН/РК яких відповідали всім цим переліченим умовам, але 11.01.2023 так автоматично і не розблокувались. Дізнатися, чому саме так сталося, з усних консультацій податківців досить важко. Адже ПН/РК розблоковувалися в автоматичному режимі через відповідні налаштування програмного забезпечення податківців. Комісії по розблокуванню ПН/РК (ні регіональна, ні центральна) жодного відношення до автоматичного розблокування не мають.

Що говорять податківці? Є усні консультації податківців, в яких вони називають ще додаткові умови, які повинні були виконуватися для автоматичного розблокування ПН/РК. Наприклад, що автоматичному розблокуванню підлягали лише ПН/РК, в яких були коди основної діяльності платника. Але такої умови в постанові № 1428 немає, і чи дійсно вона застосовувалася, невідомо.

Також ще є роз’яснення, де податківці кажуть, що необхідною умовою для автоматичного розблокування ПН/РК було обов’язкове відображення податкових зобов’язань за заблокованими ПН/РК у декларації з ПДВ. Ця умова, на перший погляд, виглядає логічною. Але, по-перше, вона не прописана в постанові № 1428, а по-друге, під автоматичну реєстрацію підпадали у тому числі ПН/РК грудня і частини січня, за якими час їх відображення в декларації ще й не настав. Тому така умова виглядає досить дивно. Можливо, перевірялися періоди (чи відображені податкові зобов’язання за цими ПН/РК та чи показані самі ПН/РК у додатку Д1 декларацій), за якими граничні строки подання декларацій на 11.01.2023 вже настали. Але знову наголошуємо на тому, що безпосередньо в самій постанові № 1428 такої умови немає.

Та як же бути, якщо платник вважає, що його ПН/РК відповідають умовам автоматичної реєстрації, але не може зрозуміти, чому ПН/РК автоматично не розблокувалися? Чи можна ще сподіватися на автоматичне розблокування або оскаржити нерозблокування ПН/РК в автоматичному порядку?

Тут одразу зазначимо, що, як зазначають податківці, все, що підлягало автоматичному розблокуванню, — вже було розблоковано 11.01.2023, і ніякого «ручного» втручання в цей процес бути не може. А це означає, що

якщо ПН/РК 11.01.2023 не розблокувалися, то й розраховувати на те, що вони ще автоматично розблокуються податківцями, справа марна

Лист/запит податківцям. Податківці на гарячій лінії радять платникам надіслати лист ДПСУ з документами/скріншотами з Електронного кабінету, які б підтверджували відповідність ПН/РК умовам автоматичної реєстрації.

Розуміємо так, що податківці тут пропонують діяти в рамках Закону про звернення громадян* / Порядку № 271**.

* Закон України «Про звернення громадян» від 02.10.96 № 393/96-ВР.

** Порядок розгляду звернень та організації особистого прийому громадян у Державній фіскальній службі України та її територіальних органах, затверджений наказом Мінфіну від 02.03.2015 № 271.

Ними передбачене подання скарги, тобто звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів, порушених діями (бездіяльністю) державних органів. Передбачене ще і подання заяви (клопотання), але це вже не зовсім наш випадок.

Тут є деякі «нестиковки»:

— пріоритетність застосування положень саме ст. 56 ПКУ (про це дивіться далі в підрозділі «Чи можна оскаржити?»);

— норма ст. 16 Закону про звернення громадян, що скарга подається у порядку підлеглості вищому органу, а в разі його відсутності безпосередньо до суду. У нашому ж випадку, оскільки автоматичне розблокування ПН/РК — це відповідальність саме ДПСУ (комісії з розблокування ПН/РК до нього не мають ніякого відношення), то вищого органу фактично немає.

Але якщо податківці самі вважають це за можливе, то можна направити лист-скаргу до ДПСУ (з дотриманням вимог Порядку № 271).

Відповідь на нього податківці мають надати у строки, визначені Законом про звернення громадян, тобто у строк не більше одного місяця від дня його надходження.

Але зазначимо,

надія, що після такого листа вам податківці розблокують ПН/РК «автоматом», мізерна. Адже все одно механізму автоматичного розблокування ПН/РК після 11.01.2023 у податківців немає

Тож за допомогою такого листа ви, вочевидь, зможете хіба що дізнатися, з яких саме причин у вас не були автоматично зареєстровані ПН/РК.

До речі, дізнатися таку інформацію (з яких причин ПН не була автоматично зареєстрована) можна й іншим шляхом — направивши ДПСУ запит на отримання публічної інформації. Запит можна сформулювати приблизно так: «З якої причини податкова накладна від__ № __ не була автоматично зареєстрована 11.01.2023 відповідно до постанови КМУ від 23.12.2022 № 1428?». Відправити його можна як поштою (у паперовому вигляді), так і на електронну пошту (у електронному вигляді). Форма запиту до ДПСУ, а також необхідні контактні дані розміщені за посиланням (розділи «Відправити запит» та «Форми подання запиту»).

Чи можна оскаржити? Як ми вже зазначили вище, відповідальною за автоматичне розблокування ПН/РК є безпосередньо сама ДПСУ (комісії з розблокування ПН до цього процесу не мають ніякого відношення). Фактично, те, що ПН/РК, які підпадали під умови автоматичного розблокування, не розблокувалися — є бездіяльністю ДПСУ щодо нереєстрації таких ПН/РК.

Враховуючи, що «винуватцем» бездіяльності є сама ДПСУ — то в адміністративному порядку оскаржити нереєстрацію ПН/РК автоматом не вийде. Адже за загальним правилом відповідно до ст. 56 ПКУ скарга подається до контролюючого органу вищого рівня. А в цьому випадку сама ДПСУ, яка допустила бездіяльність, є таким найвищим органом. Отже, оскаржити бездіяльність ДПСУ щодо нереєстрації ПН/РК в автоматичному режимі можна лише в адмінсуді. Позов до адмінсуду в цьому випадку подається з наступними вимогами:

1) визнати протиправною бездіяльність податкового органу щодо нереєстрації в автоматичному режимі ПН/РК, які підлягали автоматичній реєстрації;

2) зобов’язати зареєструвати ПН/РК, які відповідно до постанови КМУ від 23.12.2022 № 1428 підпадали під автоматичну реєстрацію датою їх подання (при цьому вказуємо реквізити кожної ПН /кожного РК (№___ від___), які вимагаємо зареєструвати).

Строк звернення до суду 6 місяців з моменту, коли платник дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав (ч. 1 ст. 122 КАСУ). Фактично 6-місячний строк почав спливати з 12.01.2023.

Висновки

  • Якщо ПН не зареєстрували автоматично 11.01.2023, то її вже автоматом і не зареєструють.
  • На гарячій лінії ДПС платникам радять направити лист-скаргу ДПС з підтвердженням того, що ПН підпадали під автоматичну реєстрацію. Але варто зазначити, що механізму «ручної» автоматичної реєстрації ПН після 11.01.2023 у податківців немає.
  • Бездіяльність ДПС щодо нереєстраціїї ПН 11.01.2023 в автоматичному режимі можна оскаржити в судовому порядку.
  • Якщо ПН 11.01.2023 не розблокована автоматично, то її розблокування проводиться в загальному порядку (за «стандартною» процедурою).