04.07.2024
Законом № 3813 у ПКУ вводиться нова «перехідна» норма — п.п. 69.41 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, якою встановлюються особливості адміністрування податків «платників з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства» (далі — «білі» платники). Ця норма визначає переваги (преференції) для «білих» платників, умовам (критеріям) яких має відповідати платник, щоб потрапити до Переліку «білих» платників, та порядок включення / виключення платника до/з цього Переліку.
Вводиться ця норма на період воєнного стану — по 31 грудня року, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано.
Розпочнемо з переваг. Преференції, які мають спонукати платників потрапити до категорії «білих», наведено нижче на рис. 1.
Далі звернемо увагу на деякі важливі моменти.
Бронювання військовозобов’язаних працівників. Закон № 3813 (п. 4 розд. II «Прикінцеві положення»)
не зобов’язує, а тільки рекомендує Кабміну для тих суб’єктів господарювання, які включені до Переліку «білих» платників, ввести автоматичне бронювання до 25 % військовозобов’язаних працівників
Отже, остаточне рішення з цього питання (вводити таке автоматичне бронювання чи ні) — буде за Кабміном.
Мораторій на позапланові документальні перевірки. Ця заборона теж не абсолютна. Мораторій не поширюється на документальні позапланові перевірки:
— на звернення платника податків;
— з підстав, визначених пп. 78.1.1, 78.1.2 (у частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.3, 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.9, 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16, 78.1.19, 78.1.21 та 78.1.22 ПКУ (що конкретно ховається за цими цифрами, можна дізнатися зі статті «Податкові перевірки: що треба знати?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 100);
— платників податків, щодо яких отримано інформацію, що свідчить про порушення граничних строків надходження товарів та/або валютної виручки за ЗЕД-операціями;
— платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги. До речі, для цих платників також не діятиме і мораторій на документальні планові перевірки.
Комплаєнс-менеджер. Як перевагу для платників, які потрапили до «клубу білого бізнесу», п.п. г. п.п. 69.41.3 підрозд. 10 розд. XX ПКУ називає закріплення за платником податків комплаєнс-менеджера (це так звана «податкова няня»). До його обов’язків входитиме консультування платника податків з питань, пов’язаних із виконанням його податкових обов’язків. Платник має право взаємодіяти з комплаєнс-менеджером в усній та/або письмовій формі, а також із використанням засобів дистанційного зв’язку, у тому числі в режимі відеоконференції.
Їх можна поділити на дві групи
(1) критерії, які встановлені для кожної окремої категорії суб’єктів господарювання залежно від обраної ними системи оподаткування;
(2) критерії, як є загальними для всіх суб’єктів господарювання (незалежно від обраної системи оподаткування).
Усі критерії (1) і (2) мають виконуватися одночасно
Критерії залежно від обраної системи оподаткування. Вони стосуються рівня сплати податків і середньомісячної зарплати працівників (мають виконуватися одночасно).
Юрособа на загальній системі оподаткування |
1) показник рівня сплати податку на прибуток підприємств дорівнює / перевищує середній показник у відповідній галузі за останні чотири квартали; 2) показник рівня сплати ПДВ дорівнює / перевищує середній показник у відповідній галузі (крім платників, у яких більше 25 % операцій постачання становлять операції експорту) за останні 12 звітних (податкових) періодів; 3) показник середньомісячної нарахованої та/або виплаченої зарплати за останні чотири звітні (податкові) періоди становить не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні, помноженої на коефіцієнт 1,1, за умови що середньомісячна чисельність працюючих за зазначений період становить не менше п’яти осіб |
Резиденти Дія Сіті |
показник рівня сплати податків до зведеного бюджету дорівнює / перевищує середній показник рівня сплати податків до зведеного бюджету резидентів Дія Сіті |
Юрособа на єдиному податку (ЄП) групи 3 |
1) показник рівня сплати податків до зведеного бюджету дорівнює / перевищує середній показник у відповідній галузі за останні чотири квартали; 2) показник середньомісячної нарахованої та/або виплаченої заробітної плати за останні чотири звітні (податкові) періоди становить не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні, помноженої на коефіцієнт 1,1, за умови що середньомісячна чисельність працюючих за зазначений період становить не менше п’яти осіб |
Юрособа на ЄП групи 4 |
1) показник різниці між сумою загального мінімального податкового зобов’язання та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів, пов’язаних із виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції, та витрат на оренду земельних ділянок за останній звітний період має від’ємне значення; 2) показник рівня сплати ПДВ дорівнює / перевищує середній показник у відповідній галузі за останні 12 звітних (податкових) періодів (крім платників, у яких операції з експорту становлять 25 % і більше від загального обсягу постачання); 3) показник середньомісячної нарахованої та/або виплаченої зарплати за останні чотири звітні (податкові) періоди становить не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні, помноженої на коефіцієнт 1,1, за умови що середньомісячна чисельність працюючих за зазначений період становить не менше п’яти осіб; 4) площа наявних у платника податку у власності (на праві власності / користування), орендованих земельних ділянок становить не менше 200 га включно або орендованих земельних ділянок комунальної та/або державної власності — не менше 0,5 га (станом на 1 січня поточного року), що задекларовані до 20 лютого поточного року та за які сплачено суму податкового зобов’язання з плати за землю у строки, передбачені законодавством, або платником податку, який перебуває на ЄП групи 4, сплачено податкові зобов’язання з ЄП у повному обсязі та у строки, передбачені законодавством |
ФОП на загальній системі оподаткування |
1) показник рівня сплати ПДВ дорівнює / перевищує середній показник у відповідній галузі за останні 12 звітних (податкових) періодів; 2) показник рівня сплати ПДФО від провадження господарської діяльності за звітний (податковий) рік дорівнює / перевищує середній показник у відповідній галузі; 3) показник середньомісячної нарахованої та/або виплаченої заробітної плати за останні чотири звітні (податкові) періоди становить не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні, помноженої на коефіцієнт 1,1 |
ФОП на ЄП групи 3 |
1) задекларований обсяг доходу за податковий (звітний) період перевищує 5 мільйонів гривень; 2) показник рівня сплати податків до зведеного бюджету дорівнює / перевищує середній показник у відповідній галузі за останні чотири квартали; 3) показник середньомісячної нарахованої та/або виплаченої зарплати за останні чотири звітні (податкові) періоди становить не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні, помноженої на коефіцієнт 1,1 |
Щодо середніх показників по галузі:
— галузь визначається за основним видом економічної діяльності платника податків на рівні класу згідно з КВЕД 009:2010;
— розраховані середні показники критеріїв публікуються на сайті ДПСУ протягом 5 робочих днів після затвердження Переліку «білих» платників;
— інформація про показники, яким платник податків не відповідає, розміщуватиметься в Електронному кабінеті платника.
Критерії, які є загальними для всіх. Наведемо ці критерії нижче.
Критерій | Станом на яку дату визначається |
Критерії мають виконуватися ОДНОЧАСНО | |
Податковий борг або заборгованість з інших платежів, що контролюється податковим органом, не перевищує 3000 нмдг (51000 грн) та з дня виникнення заборгованості не минуло 30 днів | Визначається станом на дату формування Переліку «білих» платників (формується щокварталу) |
Відсутня заборгованість (недоїмка, штраф, пеня) з ЄСВ в будь-якій сумі | |
Відсутність порушень щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у т. ч. за КІК, фінансової звітності | Визначається за останні 12 місяців, що передують місяцю формування Переліку «білих» платників (формується щокварталу) |
Відсутність ППР (податкових повідомлень-рішень) про порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів протягом останніх 12 місяців | |
Відсутність рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості ПДВ* | Показник визначається станом на дату формування Переліку «білих» платників (формується щокварталу) |
* Оскільки показник визначається станом на дату формування Переліку «білих» платників, то можна сподіватися на те, що головне, щоб не було діючого рішення про відповідність платника критеріям ризиковості платника саме станом на дату формування Переліку «білих» платників. | |
Відсутність змін щодо основного КВЕД протягом останніх послідовних 12 календарних місяців | Показник визначається станом на дату формування Переліку «білих» платників (формується щокварталу) |
Відсутність розпочатої процедури припинення юридичної особи або підприємницької діяльності ФОП | |
Відсутність порушеного провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) платника податків | |
Відсутність застосованих до платника та/або його засновників / кінцевих бенефіціарних власників санкцій у порядку, встановленому Законом України «Про санкції» | У разі якщо контролюючий орган виявив факт невідповідності платника цим критеріям, такий платник податків виключається з Переліку «білих» платників у день виявлення такого факту |
Відсутність у платника податків та/або його засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників громадянства держави, що здійснює збройну агресію проти України (крім громадян такої держави, яким надано статус учасника бойових дій після 14 квітня 2014 року) | |
Відсутність серед засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників платника податків осіб, місцем проживання (місцезнаходженням) яких є держава, що здійснює збройну агресію проти України |
Новостворені суб’єкти господарювання. Новостворені платники можуть бути включені до Переліку «білих» платників з першого числа місяця, що настає за податковим (звітним) кварталом, але не раніше одного календарного року з моменту взяття такого платника на облік у ДПІ (п.п. 69.41.2.7 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).
Перелік платників податків із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства ДПСУ буде формувати щокварталу не пізніше останнього робочого дня березня, травня, серпня та листопада і оприлюднювати на сайті ДПСУ (п.п. 69.41.2 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).
Тобто фактично щокварталу перевірятиметься, відповідає платник вищенаведеним критеріям чи ні.
Потрапляння до Переліку відбувається автоматично, якщо платник відповідає всім установленим для «білого» платника критеріям
Про включення / виключення платника до/з Переліку податківці інформуватимуть платника через Електронний кабінет.
Також закріплено право платника податку відмовитися від оприлюднення своїх даних у цьому Переліку. Для цього платнику потрібно буде подати податківцям повідомлення про відмову в оприлюдненні даних про платника податку, форму та порядок подання якого ще буде затверджено Мінфіном.
Як сказано в п.п. 69.41.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ факт включення / виключення платника до/з Переліку «білих» платників
впливає виключно на можливість отримання / неотримання преференцій, які встановлені для «білих» платників
А це означає, що посилатися на наявність / відсутність платника в цьому Переліку в інших ситуаціях ані податківці, ані платник не може.
Норми, які стосуються «клубу білого бізнесу», набирають чинності не одразу, а з першого числа третього місяця, наступного за місяцем опублікування Закону № 3813.
До того ж ще мають бути прийняті та затверджені всі необхідні підзаконні нормативні документи. Зокрема, Мінфіном має бути визначений Порядок розрахунку критеріїв для включення платників податків до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.