18.07.2024
Отже, податківці знову почали «закручувати гайки» при застосуванні форс-мажорних правил до майна, знищеного війною. Зокрема, йдеться про норми, які дозволяють не нараховувати ПДВ за товарами / основними засобами, знищеними (втраченими) внаслідок дії обставин непереборної сили в період воєнного та надзвичайного стану.
Нагадаємо, що:
— «воєнний» п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ звільняє платників від нарахування «компенсуючих» податкових зобов’язань (ПЗ) за п. 198.5 ПКУ (як за використаними в негосподарській діяльності) за товарами, знищеними (втраченими) внаслідок дії обставин непереборної сили в період дії воєнного стану. При цьому «широке» визначення поняття «товари» (з п.п. 14.1.244 ПКУ) охоплює не лише ТМЦ, але також і основні засоби, нематеріальні активи, МНМА. Щоправда, якщо йдеться про знищені основні засоби (причому саме про основні засоби, на МНМА це правило не поширюється), то «компенсуючі» ПЗ за п. 198.5 ПКУ за ними взагалі не нараховуються, а в цьому разі застосовується «ліквідаційний» п. 189.9 ПКУ;
— загальний (діючий на постійній основі) п. 189.9 ПКУ дозволяє не нараховувати ПЗ при ліквідації основних засобів (у загальному випадку ліквідація ОЗ = їх постачання), зокрема, якщо такі ОЗ знищені внаслідок дії обставин непереборної сили, або в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку.
Так ось, у свіжому листі ДПСУ від 09.07.2024 № 19744/7/99-00-21-03-02-07 (причому адресованому податківцям «на місцях»), а також у новій консультації 101.15 БЗ (діє з 12.07.2024) податківці говорять, що для застосування вищезгаданих «звільнень» від нарахування ПДВ
недостатньо тільки документів, які підтверджують факт знищення товарів або основних засобів унаслідок дії обставин непереборної сили. Потрібен ще й обов’язково сертифікат Торгово-промислової палати (ТПП), який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору). Причому сертифікат має бути індивідуальний
Подібні консультації (про обов’язковість саме індивідуального сертифіката ТПП) вже зустрічалися на початку війни (зокрема, в листі ДПСУ від 05.05.2022 № 3781/7/99-00-04-01-03-07). Але потім з’явилася консультація в категорії 101.15 БЗ (діяла до 12.07.2024),
яка не містила жодного слова про індивідуальний сертифікат ТПП
У ній податківці зазначали, що дію обставин непереборної сили засвідчує ТПП, і згадували лише «загальний» лист ТПП (від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1). А з метою фіксації знищення (втрати) товарів унаслідок дії обставин непереборної сили в період воєнного стану платникам радили:
— провести інвентаризацію;
— звернутися до органів ДСНС, які мають скласти акт пошкодження майна із зазначенням причини;
— звернутися до місцевих органів влади, які можуть додатково підтвердити факт знищення товарів;
— здійснити всі можливі заходи з фіксації факту пошкодження майна (фото- / відеозйомка).
З 12.07.2024 цю консультацію (вочевидь, з появою вищеназваного листа з «7») переведено до розряду нечинних. І на її зміну викладено нову.
У листі ДПСУ від 09.07.2024 № 19744/7/99-00-21-03-02-07 і в новій консультації 101.15 БЗ (діє з 12.07.2024) податківці говорять, що
як і у випадку з основними засобами, так і у випадку з товарами, підтвердження їх знищення (втрати) внаслідок дії обставин непереборної сили в період дії воєнного стану має здійснюватися:
— на підставі відповідних первинних документів та
— за наявності сертифіката ТПП, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору)
При цьому тут податківці вже не згадують «загальний» лист ТПП від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, яким підтверджено, що введення воєнного стану в Україні з 24.02.2022 до його офіційного закінчення є обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами). А отже, потрібно розуміти, що йдеться саме про індивідуальний сертифікат ТПП.
Вочевидь, тут податківці формально підходять до питання. Оскільки норми п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ та п. 189.9 ПКУ говорять про конкретну причину знищення майна — «обставини непереборної сили», то підтверджувати факт настання цих обставин має саме сертифікат ТПП.
Хоча, більшою мірою, законодавство не вимагає наявності сертифіката ТПП у цьому разі. Адже відповідно до Закону № 671* та Регламенту засвідчення ТПП форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) ТПП здійснює засвідчення форс-мажорних обставин, якщо їх настання унеможливлює виконання договірних / законодавчих зобов’язань у термін, передбачений договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами. Форс-мажорні обставини засвідчуються за зверненням суб’єктів господарської діяльності по кожному окремому договору, окремим податковим та/чи іншим зобов’язанням / обов’язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
* Закон України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.97 № 671/97-ВР.
Отже, підтвердження форс-мажору здійснюється насамперед для звільнення від відповідальності (санкцій: штрафів, пені тощо). Тоді як від виконання основного зобов’язання форс-мажор не звільняє.
Наша ситуація (законодавча норма про ненарахування ПДВ за знищеними активами), як бачимо, взагалі не підпадає під випадки, коли виникає необхідність засвідчення форс-мажору ТПП.
Звертає на себе й увагу те, що, на відміну від попередньої консультації в БЗ (яка діяла до 12.07.2024), нова вже не містить «вказівок» від податківців щодо того, як платнику підтверджувати факт знищення майна внаслідок дії обставин непереборної сили. Податківці з цього питання радять звертатися до Мінфіну. Хоча навряд чи в цьому питанні щось змінилося.
Але враховуючи, що податківці тепер хочуть бачити обов’язково індивідуальний сертифікат ТПП, то загалом має бути достатньо лише такого сертифіката та акта про списання активу, в якому буде зазначено про те, що актив знищено, і причину (обставину непереборної сили) його знищення (у випадку пожежі, можливо, ще й знадобиться акт, який засвідчує факт пожежі).