22.07.2024
На практиці досить часто трапляються ситуації, коли податківці включають платника в ризикові, а потім такий ризиковий статус за ланцюгом отримують і його контрагенти (які в нього щось купували або навіть ті, які йому щось продавали).
Яка саме конкретна операція та з яким контрагентом стала причиною отримання ризикового статусу, має бути зазначено в табличній частині поля «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» Рішення про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Якщо причиною ризиковості (або однією з таких причин) стала саме ризиковість контрагента, то, як показує практика, доти, доки такий контрагент не позбудеться цього статусу, — і його контрагентам без звернення до суду досить важко вилучити себе з ризикових.
Тому на практиці в такій ситуації платники:
— або чекають, коли контрагент зніме свій ризиковий статус;
— або знімають ризиковий статус у судовому порядку;
— або (якщо не можуть чекати) керуються «порадами» податківців — знімають податковий кредит за операцію з таким контрагентом і вже потім подають податківцям пакет документів для виключення з ризикових, зазначаючи в поясненнях, що податкового кредиту за такою операцією немає. Крім того, в цьому разі податківці також вимагають «нівелювати» і отриманий регліміт за такою операцією. Тобто виключення цього податкового кредиту пропонують здійснювати шляхом визнання «умовного продажу» (нарахування «компенсуючих» податкових зобов’язань з ПДВ за п. 198.5 ПКУ з відповідною реєстрацією на ці зобов’язання ПН (більш детально про це див. у статті «Компенсуючі ПЗ як спосіб вийти з ризикового статусу» // «Податки & бухоблік», 2024, № 59).
Але розглянемо випадок, коли платник вирішив чекати, поки контрагент зніме з себе ризиковий статус, або контрагенту вдалося позбавитися цього статусу досить швидко.
За яких умов можуть автоматично (тобто без подання пакета документів податківцям) зняти ризиковий статус з контрагентів платника, якого виключили з ризикових?
Пункт 6 Порядку № 1165* передбачає, що таке автоматичне зняття статусу ризикових з контрагентів відбувається за умови, що:
— виключною підставою для включення такого контрагента до переліку ризикових за критерієм ризиковості 8 платника податку було здійснення операції з таким платником податку;
— відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Отже, на автоматичне виключення з числа ризикових можна розраховувати, якщо
платника включили в число ризикових тільки за критерієм 8 («наявна податкова інформація») виключно через операцію (придбання або постачання) з контрагентом, якого включили в число ризикових, який потім зняв у себе ризиковий статус
Тобто
(1) єдиною причиною включення платника в число ризикових став критерій 8 із кодом податкової інформації:
— «12» — постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;
— «13» — придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;
(2) контрагента, операція з яким стала причиною ризиковості платника, виключено з числа ризикових. При цьому для автоматичного зняття ризикового статусу (якщо виконуються вищенаведені умови) не має значення, яким саме чином контрагент зняв із себе ризиковий статус: за рішенням комісії або за рішенням суду. Тобто якщо контрагент позбувся ризикового статусу через суд, то автоматичне зняття ризиковості з контрагентів теж має працювати.
Якщо ж вищенаведені коди («12», «13») стали лише однією з причин включення платника в число ризикових (тобто крім цих кодів податкової інформації зазначені й інші, наприклад «7» або «11», або платника включили в число ризикових ще й за іншим критерієм), то автоматичного виключення з числа ризикових не буде. У такому разі після того, як контрагент зніме ризиковий статус, платнику доведеться подавати податківцям пакет документів щодо виключення з числа ризикових платників. При цьому стосовно ризикових кодів «12» і «13» йому потрібно буде в поясненнях написати, що цієї ризиковості вже немає, оскільки контрагент зняв свій ризиковий статус.
Протягом якого часу після зняття ризикового статусу контрагента має бути прийнято рішення про автоматичне виключення з ризикових його контрагентів? Прямої відповіді Порядок № 1165 не містить. Діє лише загальне правило про те, що податківці мають виключити платника з числа ризикових, якщо будуть виявлені відповідні обставини та/або отримана інформація, які свідчать про неризиковість платника (в нашому випадку — інформація про зняття ризикового статусу контрагента).
Варто звернути і на такий момент. Якщо після отримання ризикового статусу платника подані вами на реєстрацію ПН були заблоковані через ризиковий статус, то якщо з ризикових виключили автоматично,
не слід розраховувати на автоматичну реєстрацію заблокованих ПН/РК
Адже однією з умов автоматичної реєстрації ПН/РК після зняття ризикового статусу (п. 61 Порядку № 1165) є зняття такого ризикового статусу саме за результатами розгляду комісією інформації та копій документів, поданих платником податку. Якщо ж ризиковий статус знято автоматично, то умови для автоматичної реєстрації ПН/РК, заблокованих через ризиковий статус, не виконуються. Тобто такі ПН/РК доведеться розблокувати в «стандартному» порядку (з поданням пояснень і документів податківцям).