14.11.2024
Висновок документа
НБУ навів перелік ознак можливих схем «дроблення бізнесу» через залучення ФОП. Якщо такі схеми будуть виявлені, банки повинні повідомити компетентні органи та вирішити, чи продовжувати співпрацю з такими клієнтами
Мотиви й адресати. До боротьби зі схемами з мінімізації податків активно долучаються банки та небанківські надавачі фінансових платіжних послуг (далі — фінансові установи). Лист, що коментується, НБУ розіслав усім банкам України, а також іншим фінансовим установам.
Причина такої уваги зрозуміла. Юрособи з метою ухилення від сплати податків застосовують схеми дроблення бізнесу. Мова йде про штучний розподіл бізнесу юросіб, зокрема через залучення єдиноподатників — ФОП. Це, звісно, може призводити до недоотримання податків.
Основні і додаткові ознаки схем. НБУ наводить основні та додаткові ознаки таких схем, які свідчать про зв’язки між юрособою та ФОП (далі — Група). Для зручності наведемо їх у таблиці і додамо свої коментарі.
НБУ-ознаки схем дроблення бізнесу
Ознаки дроблення | Наші зауваження |
Основні ознаки | |
Випадки надання однією особою до фінустанови пакета документів на встановлення ділових відносин з юридичною особою та ФОП, у тому числі одночасно | Майте на увазі, якщо один (спільний) юрист / нотаріус тощо обслуговує усю Групу чи її частину, то ви потрапите «під ковпак» фінустанов(и) |
Спільна адреса місцезнаходження юридичної особи та ФОП | А це вже малоймовірно, адже згідно з п. 5 ч. 4 ст. 9 Закону про держреєстрацію* місцезнаходження ФОП — це адреса місця проживання. Звісно, місцем здійснення ФОП своєї діяльності може бути й зовсім інше місце… Тож юрособа навряд чи матиме місцезнаходження за місцем проживання якогось ФОП — члена Групи. Хоча тут винятки не виключаються |
Спільне місце реалізації товарів і послуг (адреса магазину, інтернет-сайту) | А таке на практиці буває. Тобто місць спільної діяльності членів Групи може бути багато. У таких випадках краще перебудувати схеми роботи і працювати за іншими адресами / сайтами |
Юрособа та/або ФОП мають спільних власників, представників, бухгалтерів, довірених осіб тощо | Трохи нагадує першу ознаку… Таке на практиці теж не рідкість. І не тільки щодо представників, бухгалтерів, довірених осіб. Буває, фізособа-ФОП (член Групи) є й серед власників юрособи… Тож у кого таке, готуйтеся до «фінмон»-неприємностей. Та й, можливо, варто змінити стосунки / відносини? Зокрема, ФОП краще і вести облік, і представляти себе самостійно. Ну хоча б не «спільними» особами… |
У ФОП зазвичай немає необхідних ресурсів для ведення діяльності, включаючи діяльність з юридичною особою | Про це завжди варто пам’ятати. Адже відсутність у ФОП необхідних ресурсів для відповідної діяльності — це, на погляд податківців, завжди явна ознака безтоварних операцій. Хоча, звісно, це дуже спірне твердження, оскільки для ведення діяльності не обов’язково мати власні ресурси. ФОП може здійснювати діяльність із залученням третіх осіб |
Інші ознаки, зокрема характер операцій, включаючи їх обсяг, регулярність і мету | Варто ретельно проаналізувати свої операції за усіма цими критеріями й у призмі непрямих методів фіскальних перевірок. Усі операції повинні мати реальний характер |
Додаткові ознаки | |
Значні надходження на рахунки ФОП від юрособи або інших госпсуб’єктів Групи | Що мається на увазі під «значними», не зрозуміло, але коли у ФОП будуть надходження лише від одного контрагента, це вже приверне увагу фінустанови… Навіть з точки зору уникнення обвинувачень у наявності трудових відносин ми завжди рекомендуємо уникати ситуації з одним замовником. Один замовник для підприємницької діяльності автоматично викликає підозри |
Сплата юридичною особою послуг ФОП, вартість яких складно оцінити (оренда, маркетингові, інформаційні послуги, реклама тощо) | Коментарі зайві… Бо оплата саме таких видів послуг зазвичай супроводжує переведення в готівку / роздування витрат…Тому коли саме такі види послуг є предметом діяльності ФОП, то це треба дуже ретельно документувати, з метою підтвердження реального характеру діяльності та її цінності з точки зору ділової мети для замовника |
Надання юридичною особою фінансової допомоги ФОП | Тут усе зрозуміло… Гадаємо, і надання фіндопомоги ФОП юрособі фінустанови теж відноситимуть до ознак Групи… |
Значний обсяг фінансових операцій за рахунками новоствореного ФОП | Якщо на рахунок «свіжоспеченого» ФОП одразу «падають» великі кошти — це завжди виглядає підозріло. Тому ще до проведення операції треба бути готовим до документального підтвердження, не обмежуючись формальним поверхневим оформленням |
Здійснення ФОП фінансових операцій протягом короткого періоду часу (два — три місяці) на загальну суму, що досягає граничного обсягу доходу на рік відповідно до обраної групи платників податків | Коли єдинник швидко виконує свій «річний план» за обсягом, це теж виглядає надто підозріло… |
Послідовне здійснення групою ФОП діяльності, зазначеної в попередньому абзаці | Звісно, коли на місці ФОП, який швидко виконав «річний» план, одразу з’являється новий, то справа явно «пахне груповухою» |
Використання одного платіжного термінала фінансової установи кількома суб’єктами господарювання | Здається, таке на практиці буває нечасто. Хоча зустрічається в ресторанах та інших закладах громадського харчування, де між різними ФОП ділять кухню та бар з алкоголем та тютюном... |
НБУ зазначив, що цей перелік ознак не є вичерпним. Фінустанови мають право визначати самостійно інші ознаки, що можуть свідчити про відповідні зв’язки.
Чогось нам здається, що фінустанови навряд чи тут проявлятимуть творчу активність.
Щодо організації «фінмону» фінустановами. Фінустанови із метою виявлення таких схем з урахуванням наведених ознак на етапі встановлення ділових відносин з юрособою повинні встановити мету та характер майбутніх ділових відносин. Водночас з’ясування лише переліку видів діяльності клієнтів за КВЕД не розкриває реальної / фактичної суті діяльності кожного з них. Тому
фінустанова з метою розуміння реальної / фактичної суті діяльності клієнта (включаючи клієнта-ФОП) і на етапі встановлення ділових відносин, і в подальшому має встановлювати інформацію про спосіб реалізації товару, наявність торгового майданчика або найменування інтернет-магазину, найменування сайту, через який здійснюється торгівля, наявність торговельно-складських приміщень, інших ресурсів, достатніх для ведення клієнтом задекларованої госпдіяльності, тощо
Крім того, НБУ наголосив на забезпеченні фінустановою належного документування такої інформації, а також результатів її аналізу на всіх етапах.
І зауважив, що дистанційний спосіб установлення ділових відносин для «фінмон»-цілей — неефективний. Тож тепер напевно банки запрошуватимуть клієнтів (особливо нових) «на килим» для детального знайомства…
Також НБУ нагадав про обов’язок фінустанов забезпечувати функціонування внутрішніх систем фінмоніторингу. По суті, НБУ хоче, щоб фінансові установи зосередили увагу на виявленні критеріїв ризику та індикаторів підозрілої діяльності під час моніторингу ділових відносин та аналізу фінансових операцій клієнтів.
Індикатори підозрілості операцій. НБУ наводить визначені «фінмон»-нормативами індикатори підозрілості операцій (які можуть свідчити про діяльність, спрямовану на уникнення сплати податків).
Головні індикатори підозрілості операцій |
Клієнт (представник клієнта) не може зрозуміло пояснити, у чому полягає його ділова діяльність (характер діяльності) |
Характер фіноперації та/або обставини, за яких вона ініціюється, дають підстави вважати, що вона здійснюється від імені та/або на користь іншої сторони, особа якої не розкрита |
Рахунками кількох клієнтів, між якими немає логічно пояснюваних взаємозв’язків, управляє один і той самий представник |
Невідповідність фактичних обсягів фінансових операцій заявленим клієнтом — юрособою та ФОП на етапі встановлення ділових відносин із банком / під час його обслуговування тощо |
Інші індикатори підозрілості фіноперацій — значені в пп. 2 — 4, 13, 16, 21, 303 і 40 додатка 20 до Положення № 65* |
* Ці пункти Положення № 65 (Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19.05.2020 № 65) ми наводимо нижче, див. підрозділ «Довідково».
Зверніть на них також увагу! Бо, окрім ознак, під час «фінмон»-відпрацювання клієнтів фінустанови обов’язково орієнтуватимуться і на ці індикатори. Тож за можливості здійсніть необхідні заходи, щоби і в них не «вляпатися»…
Щодо наслідків «фінмону». Якщо за результатами проведеного аналізу буде встановлено належність клієнтів до Групи, за якою ухиляються від сплати податків, фінустанови мають вжити дієвих заходів, включаючи повідомлення спеціально уповноваженому органу про такі фіноперації (діяльність), а також прийняти рішення щодо подальших ділових відносин з урахуванням виявлених ризиків…
Хто такий спеціально уповноважений орган? Формально, це лише Держфінмоніторинг. Але питання залишається відкритим: чи можна гарантувати, що така інформація не з’явиться у податкової? Водночас зазначимо, що самі по собі наведені ознаки, звісно, не є прямим доказом будь-яких податкових правопорушень.
Наш підсумок. Підсумовуючи, зазначимо, що НБУ в цьому листі від 01.11.2024 значно розширив свої вимоги до фінустанов щодо «фінмону» операцій юросіб та ФОП, зокрема у контексті їх взаємодії як Груп для схем ухилення від сплати податків. Наскільки серйозно це застосовуватиметься на практиці, поживемо-побачимо. Адже у фінустанов тут явний конфлікт інтересів, бо вони й фінмоніторити повинні, й клієнтів втрачати не надто бажають. Але надто на це не розраховуйте і зробіть відповідні висновки / дії.
Тому закликаємо платників, які активно долучають до свого бізнесу ФОП, уважно «потестити» свої схеми роботи на предмет наявності якихось зі згаданих вище ознак та/або підозрілості. І здійснити відповідні заходи, щоб надалі їх уникати і спокійно працювати та сплачувати податки.
Довідково.
№ з/п додатка 20 до Положення № 65 | Перелік інших індикаторів підозрілості фіноперацій, згаданих НБУ в листі |
2 | Клієнт (представник клієнта) не бажає або відмовляється надавати інформацію, потрібну для вжиття заходів належної перевірки, надає її в недостатній мірі або надає сумнівну інформацію, яку важко перевірити |
3 | Існують підстави підозрювати, що надані інформація / документи для НПК містять неправдиві або підроблені відомості (зокрема, очевидними є значні невідповідності, допущені суттєві помилки) |
4 | Неможливо зв’язатися із клієнтом (представником клієнта) за допомогою наданих ним даних, зокрема за адресою місцезнаходження, проживання або за зазначеним номером телефону та електронною поштою (особливо в короткі терміни після надання такої контактної інформації) |
13 | Клієнт демонструє незнання інформації, що стосується фінансових операцій за його власним рахунком, та/або не може пояснити їх зміст |
16 | За рахунком клієнта — суб’єкта господарювання не сплачено жодних або сплачено в незначному розмірі (у розмірі, що очевидно не відповідає обсягам проведених фінансових операцій) обов’язкових платежів, які притаманні звичайній господарській діяльності (наприклад, платежі за оренду приміщень, сплата комунальних послуг, податків до бюджету) |
21 | Є очевидні ознаки того, що інші особи контролюють проведення фінансової операції (клієнт читає все з нотаток або телефону чи інші особи стежать за клієнтом у приміщенні відділення або залишаючись ззовні) |
303 | Невідповідність фактичних обсягів фінансових операцій заявленим клієнтом — юридичною особою та ФОП на етапі встановлення ділових відносин із банком / під час його обслуговування* |
40 | Клієнт отримує на свій рахунок багато готівкових чи безготівкових платежів на незначні суми, які згодом агрегуються та великою сумою переказуються іншому клієнту |
* Повтор: бо цей індикатор НБУ вже прямо згадав у листі (див. вище). |