14.04.2025

Повторне поліпшення орендованих основних засобів — новий об’єкт?

Якщо орендар неодноразово поліпшує орендований об’єкт основних засобів (ОЗ), то на кожні повторні поліпшення податківці вимагають у податковому обліку створювати окремі об’єкти ОЗ (які амортизувати окремо). Хоча насправді в ПКУ такої вимоги немає.

Поліпшення

Бухгалтерський облік. За бухобліковими правилами витрати на поліпшення об’єкта операційної оренди, що спричиняють збільшення майбутніх економічних вигід (модернізацію, модифікацію, добудову, дообладнання, реконструкцію тощо), капіталізуються (п. 4 розд. II НП(С)БО 14 «Оренда»). Тому орендар обліковує їх як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів, тобто:

— спочатку збирає такі витрати на субрахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів» (Дт 153 — Кт 20, 22, 631, 651, 661, 685), а

— після закінчення поліпшень — створює окремий об’єкт необоротних активів (Дт 117 «Інші необоротні матеріальні активи» / «Поліпшення орендованого об’єкта ОЗ» — Кт 153) (якщо, звичайно, після закінчення поліпшень не передбачена їх компенсація орендодавцем — тоді операції відображають як продаж робіт, тобто субрахунок 153 узагалі не задіюють, а витрати спочатку збирають на рахунку 23).