24.07.2025

Як уникнути подвійного акцизу при змішуванні бензину з біоетанолом

З 1 травня 2025 року в бензині обов’язково має бути 5 % ± 1 % біоетанолу. Нові вимоги спричинили хвилю запитань — щодо ліцензій, штрафів, подвійного акцизу та особливостей змішування. У цьому матеріалі згадаємо ключові проблеми, розглянемо схему з податковим векселем, що дає право отримувати біоетанол з нульовою ставкою акцизу, умови для її застосування, а також з’ясуємо, чому на практиці вона підходить далеко не всім.

Ще раз про проблеми

Спочатку нагадаємо, що в статті «Біоетанол у бензині: обов’язкові 5 % з 1 травня — штрафи, ліцензії, акциз і звітність» // «Податки & бухоблік», 2025, № 45 ми в загальних рисах розповіли читачам про це нововведення і про нюанси / проблеми, які воно потягло за собою. Коротко нагадаємо про них, а потім перейдемо до конкретних питань.

Отже, нормативи вимагають з 01.05.2025 обов’язкової наявності в бензині біоетанолу часткою 5 %. Але дозволяється коливання ± 1 %. Тобто допустима частка біоетанолу в бензині — в межах від 4 до 6 %.

Тепер перерахуємо головні проблеми, пов’язані з операціями по розведенню бензину біоетанолом, які ми розкрили для наших читачів.

Ліцензійна проблема. Статтею 8 Закону № 1391* встановлено, що госпсуб’єкт, який додає біоетанол до бензину, повинен мати / отримати ліцензію на виробництво пального або на оптову торгівлю пальним.

* Закон України «Про альтернативні види палива» від 14.01.2000 № 1391-XIV.

Плюс є додаткові вимоги: загальна місткість ємностей для пального має бути не менше 1500 м3, треба мати акредитовану випробувальну лабораторію чи договір із нею — задля визначення якості «розбодяженого» біоетанолом бензину**.

** Окрім того, біоетанол, який додають до бензинів, з 1 червня 2025 року має відповідати критеріям сталості.

Водночас фіскали чомусь уперто не звертають уваги на Закон № 1391 і вимагають у «змішувачів» наявності саме ліцензії на виробництво пального (також див. про це нижче)…