03.11.2025
Для визначення порядку обліку виявлених під час інвентаризації надлишків активів — основних засобів (ОЗ), нематеріальних активів (НМА) та товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ) — необхідно з’ясувати причину їх виникнення.
Як правило, таких причин може бути дві:
1. Допущені помилки в бухобліку при оприбуткуванні активів. Наприклад, ОЗ надійшли на підприємство з усіма підтвердними первинними документами, але помилково не були оприбутковані на баланс.
2. Реальні надлишки об’єктів ОЗ, НМА, ТМЦ. Ідеться про активи, які, по суті, виникли «з нізвідки», — природа утворення їх невідома і первинні документи відсутні.
Зазначимо, що також під час інвентаризації можуть бути виявлені «нульові» ОЗ (з нульовою залишковою вартістю). У разі виявлення придатних для використання об’єктів ОЗ, залишкова вартість яких дорівнює нулю, інвентаризаційна комісія (робоча інвентаризаційна комісія) передає відповідні матеріали керівнику підприємства (п. 1.4 розд. III Положення № 879*). Має бути створена спеціальна комісія, яка повинна визначити, придатний «нульовий» об’єкт ОЗ для подальшої експлуатації чи ні, і рекомендувати, що надалі з ним робити (детальніше про це див. у статті «Основний засіб замортизований, але продовжує використовуватися» // «Податки & бухоблік», 2025, № 48.
Бухоблік. Якщо ОЗ не було оприбутковано у періоді їх надходження, але наявні підтвердні документи,
такі об’єкти слід зарахувати на баланс у порядку виправлення помилки (лист Мінфіну від 13.12.2004 № 31-04200-30-10/22823)
Якщо об’єкт фактично використовувався підприємством (експлуатувався), то потрібно буде донарахувати (в порядку виправлення помилок) і амортизацію за весь період «неоприбуткованого» використання ОЗ.