03.11.2025

Облік лишків після інвентаризації

За результатами інвентаризації можуть бути виявлені не тільки нестачі певних активів, але і їх лишки. Порядок оприбуткування таких «знахідок» безпосередньо залежить від причин їх виникнення. Про те, як суб’єкту господарювання, який виявив після інвентаризації зайві активи, відобразити таку операцію в обліку й оподаткувати, поговоримо далі.

Для визначення порядку обліку виявлених під час інвентаризації надлишків активів — основних засобів (ОЗ), нематеріальних активів (НМА) та товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ) — необхідно з’ясувати причину їх виникнення.

Як правило, таких причин може бути дві:

1. Допущені помилки в бухобліку при оприбуткуванні активів. Наприклад, ОЗ надійшли на підприємство з усіма підтвердними первинними документами, але помилково не були оприбутковані на баланс.

2. Реальні надлишки об’єктів ОЗ, НМА, ТМЦ. Ідеться про активи, які, по суті, виникли «з нізвідки», — природа утворення їх невідома і первинні документи відсутні.

Зазначимо, що також під час інвентаризації можуть бути виявлені «нульові» ОЗ (з нульовою залишковою вартістю). У разі виявлення придатних для використання об’єктів ОЗ, залишкова вартість яких дорівнює нулю, інвентаризаційна комісія (робоча інвентаризаційна комісія) передає відповідні матеріали керівнику підприємства (п. 1.4 розд. III Положення № 879*). Має бути створена спеціальна комісія, яка повинна визначити, придатний «нульовий» об’єкт ОЗ для подальшої експлуатації чи ні, і рекомендувати, що надалі з ним робити (детальніше про це див. у статті «Основний засіб замортизований, але продовжує використовуватися» // «Податки & бухоблік», 2025, № 48.

* Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мін-фіну від 02.09.2014 № 879.

ОЗ/МНМА не оприбутковано через помилку в бухобліку

Бухоблік. Якщо ОЗ не було оприбутковано у періоді їх надходження, але наявні підтвердні документи,

такі об’єкти слід зарахувати на баланс у порядку виправлення помилки (лист Мінфіну від 13.12.2004 № 31-04200-30-10/22823)

Якщо об’єкт фактично використовувався підприємством (експлуатувався), то потрібно буде донарахувати (в порядку виправлення помилок) і амортизацію за весь період «неоприбуткованого» використання ОЗ.