20.06.2011

Реєстр податкових накладних. Єдиний реєстр податкових накладних

Стаття

Реєстр податкових накладних.
Єдиний реєстр податкових накладних

 

Реєстр податкових накладних. Загальні положення

 

Для організації ПДВ-обліку операцій з постачання та придбання товарів (послуг), які підлягають оподаткуванню, не є об’єктами оподаткування або звільнені від оподаткування ПДВ, призначений Реєстр отриманих і виданих податкових накладних (далі — Реєстр). Необхідність його ведення зумовлено вимогами п. 201.15 ПК. У ньому зазначено, що платник податку веде Реєстр виданих та отриманих податкових накладних, в якому зазначаються порядковий номер податкової накладної, дата її виписки (отримання), загальна сума постачання і сума нарахованого податку, а також реєстраційний номер платника податку — продавця.

Форму та порядок заповнення Реєстру затверджено наказом № 1002. Реєстр податкових накладних складається із заголовної частини і двох розділів. У I розділі відображаються видані податкові накладні, а у II — отримані.

Вести Реєстр податкових накладних платники повинні обов'язково в електронному вигляді у форматі, затвердженому ДПАУ. А от паперовий варіант Реєстру можна робити тільки за бажанням (п. 201.15 ПК, п. 3 Порядку № 1002).

ДПАУ забезпечує безоплатне розповсюдження програмного забезпечення для ведення Реєстру податкових накладних (абз. 3 п. 201.15 ПК). На сьогодні такою програмою є програма Оpz «Податкова звітність», розміщена на офіційному сайті ДПАУ (www.sta.gov.ua), яку можна як скачати через Інтернет, так і отримати в ДПІ шляхом запису на магнітний носій інформації.

Щомісячно

, у строки, передбачені для подання місячної декларації з ПДВ, платники (у тому числі й ті, для яких установлено звітний податковий період, — квартал*) зобов'язані подавати до податкового органу електронні копії Реєстру (абз. 2 п. 201.15 ПК).

* Квартальний звітний період з ПДВ застосовують (п. 202.1 ПК, лист ДПАУ від 24.01.2011 р. № 1705/7/16-1517):

— з 01.01.2011 р. — єдиноподатники — юридичні особи на ставці 6 %;

— з 01.01.2012 р. — платники, які згідно з абз. «б» п. 154.16 ПК мають право на застосування нульової ставки податку на прибуток.

Подавати електронні копії Реєстру до податкового органу можна (

п. 3 Порядку № 1002):

— за допомогою телекомунікаційних мереж загального користування (через Інтернет) з використанням електронного цифрового підпису;

— або на електронних носіях (флешках, дисках тощо). У цьому випадку електронний цифровий підпис не потрібний.

При цьому податкові органи

зобов'язані повідомляти платника податків про наявність розбіжностей з даними контрагентів. Протягом 10 днів після отримання такого повідомлення платник податків має право уточнити податкові зобов'язання без застосування штрафних санкцій (п. 201.6 ПК).

Нумерацію в Реєстрі

можна оновлювати на розсуд платника: щомісячно, щокварталу, щороку. При цьому завжди слід пам'ятати про вимогу, що порядковому номеру запису в розділі I Реєстру (графа 1 реєстру) повинен відповідати номер податкової накладної (графа 3 реєстру), п. 3 Порядку № 969, пп. 9.1, 9.3 Порядку № 1002.

 

Реєстри платників, які мають філії (структурні підрозділи)

 

Платники ПДВ, які мають філії та/або інші структурні підрозділи, що самостійно здійснюють придбання/постачання товарів/послуг і проводять розрахунки з постачальниками/споживачами, можуть делегувати таким підрозділам право ведення

частини Реєстру в межах їх діяльності (п. 2 Порядку № 1002). Для цього платник кожній філії та структурному підрозділу повинен присвоїти окремий числовий код (номер, шифр), про що необхідно проінформувати податковий орган за місцем своєї реєстрації.

Такі філії (структурні підрозділи) у службовому полі 04 «

Платник» Реєстру зазначають найменування платника і через дріб найменування та код (номер, шифр), присвоєний цим філіям (структурним підрозділам) (абз. 3 п. 5 Порядку № 1002). При цьому важливо звернути увагу: якщо платник делегував філіям або структурним підрозділом ведення частини Реєстру, то наприкінці місяця таке підприємство має сформувати загальний єдиний Реєстр з урахуванням показників реєстрів філій (п. 2 Порядку № 1002, лист ДПАУ від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117).

 

Що потрібно відображати в Реєстрі

 

Незважаючи на назву, в Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних відображаються не тільки податкові накладні, а й інші документи, що підтверджують право на податковий кредит при купівлі або свідчать про без ПДВшне придбання або коригувальні операції. Справа в тому, що згідно з

п. 6 Порядку № 1002 в Реєстрі податкових накладних мають бути відображені всі операції з постачання товарів/послуг :

— що обкладаються податком на додану вартість

за ставкою 20 % або 0 %;

звільнені від оподаткування;

— операції,

що не є об'єктом оподаткування.

Як бачимо, у Реєстрі підлягають відображенню саме операції, а не податкові накладні. Тому, наприклад, постачання/отримання консультаційних, інжинірингових, юридичних та інших послуг, зазначених у

абз. «в» п. 186.3 ПК, що з 1 січня 2011 року не є об'єктом оподаткування, в Реєстрі все одно відображати потрібно, незважаючи на те, що податкова накладна на них не виписується (це випливає з пп. 8.4, 10.4 Порядку № 1002). Відображаються такі операції в Реєстрі на підставі первинних документів бухгалтерського обліку .

Зазначимо: якщо платник здійснює регулярні «необ'єктні» постачання, ДПАУ дозволяє відображати такі операції в Реєстрі одним рядком

загальним підсумком за місяць. Принаймні така позиція висловлювалася в листі ДПАУ від 13.03.2010 р. № 5119/7/16-1617. Детальніше про відображення цих операцій ми розповімо далі.

При цьому важливо звернути увагу, що в Реєстрі потрібно відображати тільки ті «необ'єктні» операції, які є

постачанням. Щодо операцій, які не є постачанням, то вони не повинні реєструватися в Реєстрі. До таких операцій належать, зокрема, виплата у грошовій формі заробітної плати, пенсій, емісія цінних паперів.

Детально про заповнення Реєстру виданих та отриманих податкових накладних див. у газеті «Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2011, № 5, с. 46.

 

Єдиний реєстр податкових накладних

 

Крім ведення платником власних реєстрів виданих та отриманих податкових накладних,

ПК передбачено реєстрацію виданих податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).

Єдиний реєстр податкових накладних — реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом державної податкової служби в електронному вигляді згідно з наданими платниками ПДВ електронними документами (п.п. 14.1.60 ПК).

Так,

п. 201.10 ПК передбачено, що продавець товарів/послуг при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг зобов'язаний надати покупцю податкову накладну після реєстрації її в ЄРПН.

При цьому важливо зазначити, що реєстрації в ЄРПН підлягають далеко не всі податкові накладні, а тільки ті, в яких сума ПДВ більше суми, визначеної

ПК. Згідно з п. 11 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПК реєстрація податкових накладних продавцями в ЄРПН запроваджується для тих платників ПДВ, у яких сума ПДВ в одній податковій накладній становить (п. 11 підрозд. 2 розд. XX ПК):

— понад 1 млн грн. — з 1 січня 2011 року;

— понад 500 тис. грн. — з 1 квітня 2011 року;

— понад 100 тис. грн. — з 1 липня 2011 року;

— понад

10 тис. грн. з 1 січня 2012 року.

Для решти податкових накладних (із сумою ПДВ менше 10 тис. грн.) реєстрація в ЄРПН не передбачена.

Зверніть увагу, ідеться саме про суму ПДВ у податковій накладній, а не загальну суму постачання. Тому у 2011 році реєструвати податкові накладні в ЄРПН належить небагатьом. А от починаючи з 2012 року, реєстрація податкових накладних в ЄРПН стане нагальним питанням.

До платників податку, для яких на дату виписки податкової накладної не запроваджено обов'язок реєстрації в ЄРПН, не застосовуються норми

абз. 8 і 9 п. 201.10 ПК. Тобто покупець на підставі податкової накладної спокійно відображає податковий кредит, продавець, відповідно — податкове зобов'язання.

Податкова накладна, неправильно заповнена та незареєстрована платником ПДВ — продавцем товарів/послуг в ЄРПН,

не дає право покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту, але при цьому не звільняє продавця від обов'язку включення суми ПДВ до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період (абз. 8 п. 201.10 ПК).

Схему документообігу за участі ЄРПН можна подати таким чином.

 

 

Порядок ведення ЄРПН затверджено

постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.

Проаналізувавши його, можна сформувати такий план дій для платника податків, якщо податкова накладна розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН:

1) продавець протягом операційного дня

(з 0 до 23 години) повинен надати податкову накладну та/або розрахунок коригування в електронній формі в ДПС з використанням спеціалізованого програмного забезпечення*;

2) на складену податкову накладну / розрахунок-коригування накладається електронний цифровий підпис посадових осіб (ЕЦП) платника податків у такому порядку: перший — ЕЦП головного бухгалтера (бухгалтера) або керівника (якщо продавець — фізособа-підприємець, то його підпис); другий — ЕЦП, що є аналогом відбитку печатки продавця;

3) продавець шифрує документ в електронній формі та надсилає ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку. Примірник податкової накладної / розрахунку-коригування в електронній формі зберігається у продавця;

4) на підтвердження прийняття та реєстрації податкової накладної / розрахунку-коригування продавець отримує за допомогою телекомунікаційного зв'язку квитанцію в електронній формі в текстовому форматі з накладеним цифровим підписом ДПС. Цю квитанцію надсилають протягом операційного дня (з 00:00 до 23:00 години).

* Судячи з усього, ідеться про програму OPZ «Податкова звітність», розміщену на офіційному сайті ДПАУ sta.gov.ua

.

Податкові органи можуть відмовити у прийнятті податкової накладної / розрахунку коригування і на те можуть бути такі причини (

п. 9 Порядку № 1246):

1) наявність помилок;

2) відсутність у Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

3) факт реєстрації ПН / розрахунку коригування з такими ж реквізитами.

Якщо протягом операційного дня не направлені квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.

Для отримання інформації про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН покупець повинен буде надіслати до ДПС

запит в електронній формі з використанням ЕЦП.

На запит покупця

ДПС не пізніше операційного дня, наступного за днем надходження запиту, видає витяг із Реєстру, в якому наводяться відомості про запрошувані податкові накладні та/або розрахунки коригування (п. 17 Порядку № 1246).

Виявлення розбіжностей у даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення органами державної податкової служби документальної позапланової виїзної перевірки продавця і відповідних випадках покупця товарів/послуг (

абз. 9 п. 201.10 ПК).