07.03.2011

Заповнюємо Реєстр податкових накладних

Стаття

заповнюємо Реєстр податкових накладних

З 1 січня 2011 року платники ПДВ повинні вести Реєстр виданих та отриманих податкових накладних за новою формою, затвердженою наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1002. Про порядок заповнення оновленої форми ми й поговоримо у запропонованій статті.

Марина Казанова, економіст-аналітик

 

Перш за все зазначимо, що обов’язок платника ПДВ вести Реєстр виданих та отриманих податкових накладних (далі — Реєстр) передбачено

п. 201.15 ПК. У ньому вказано, що платник податку веде Реєстр виданих та отриманих податкових накладних, в якому зазначаються порядковий номер податкової накладної, дата її виписки (отримання), загальна сума постачання та сума нарахованого податку, а також реєстраційний номер платника податку — продавця.

Форма і порядок заповнення Реєстру затверджені

наказом ДПАУ № 1002.

Вести Реєстр податкових накладних з 1 січня 2011 року платники повинні обов’язково

в електронному вигляді у форматі, затвердженому ДПАУ. А от паперовий варіант Реєстру можна робити тільки за власним бажанням (п. 201.15 ПК, п. 3 Порядку № 1002).

ДПАУ забезпечує

безоплатне розповсюдження програмного забезпечення для ведення Реєстру податкових накладних (абз. 3 п. 201.15 ПК). На сьогодні такою програмою є програма ОPZ «Податкова звітність», розміщена на офіційному сайті ДПАУ (www.sta.gov.ua), яку можна як скачати через Інтернет, так і отримати в ДПІ шляхом запису на магнітний носій інформації.

Щомісяця

, у терміни, передбачені для подання місячної декларації з ПДВ платники (у тому числі й ті, для яких установлено звітний податковий період, — квартал*) зобов’язані подавати до податкового органу електронні копії Реєстру (абз. 2 п. 201.15 ПК).

* Квартальний звітний період з ПДВ можуть обрати (ст. 202 ПК, лист ДПАУ від 24.01.2011 р. № 1705/7/16-1517):

— з 01.01.2011 р. — єдиноподатники — юридичні особи на ставці 6 %;

— з 01.01.2012 р. — платники, які згідно з п.п. «б» п. 154.16 ПК мають право на застосування нульової ставки податку на прибуток.

Подавати електронні копії Реєстру до податкового органу можна (

п. 3 Порядку № 1002):

— за допомогою телекомунікаційних мереж загального користування (через Інтернет) з використанням електронного цифрового підпису;

— або на електронних носіях (флешках, дисках тощо). У цьому випадку електронний цифровий підпис не потрібний.

 

Реєстри платників, які мають філії (структурні підрозділи)

 

Платники ПДВ, які мають філії та/або інші структурні підрозділи, що самостійно здійснюють придбання/постачання товарів/послуг і проводять розрахунки з постачальниками/споживачами, можуть делегувати таким підрозділам право ведення

частини Реєстру в межах їх діяльності (п. 2 Порядку № 1002). Для цього платник кожній філії та структурному підрозділу має присвоїти окремий числовий код (номер, шифр), про що необхідно письмово проінформувати податковий орган за місцем своєї реєстрації.

При цьому важливо звернути увагу: якщо платник делегував філіям або структурним підрозділам ведення

частини Реєстру, то наприкінці місяця таке підприємство має сформувати загальний єдиний Реєстр з урахуванням показників реєстрів філій (п. 2 Порядку № 1002, лист ДПАУ від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117).

Зауважимо, що за інформацією податківців (консультація директора департаменту податку на додану вартість Ю. Лапшина), платник податку, який має філії, повинен подавати

один Реєстр, до якого будуть включені показники філіалу/структурного підрозділу, який був уповноважений вести частину Реєстру. Дані Реєстру філії мають вливатися до загального Реєстру.

 

Що потрібно відображати в Реєстрі

 

Незважаючи на свою назву в Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних відображаються не лише податкові накладні, а й інші документи, що підтверджують право на податковий кредит при покупці або свідчать про безПДВшне придбання або коригувальні операції. Річ у тім, що згідно з

п. 6 Порядку № 1002 в Реєстрі податкових накладних мають бути відображені всі операції з постачання товарів/послуг :

— які оподатковуються податком на додану вартість

за ставкою 20 % або 0 %;

звільнені від оподаткування;

— операції

, що не є об’єктом оподаткування.

Як бачимо, у Реєстрі підлягають відображенню саме операції, а не податкові накладні. Загалом, так було й раніше. Тому, наприклад, постачання/отримання консультаційних, інжинірингових, юридичних та інших послуг, зазначених у

п.п. «в» п. 186.3 ПК, які з 1 січня 2011 року не є об’єктом оподаткування, у Реєстрі все одно відображати потрібно, незважаючи на те, що податкова накладна на них не виписується (це випливає з пп. 8.4, 10.4 Порядку № 1002). Відображаються такі операції в Реєстрі на підставі первинних документів бухгалтерського обліку.

Зауважимо: якщо платник здійснює регулярні «необ’єктні» постачання, ДПАУ дозволяє відображати такі операції в Реєстрі одним рядком

загальним підсумком за місяць. Принаймні, така позиція висловлювалася в листі ДПАУ від 13.03.2010 р. № 5119/7/16-1617. Детальніше про відображення цих операцій ми розповімо далі.

При цьому важливо звернути увагу, що в Реєстрі потрібно відображати тільки ті «необ’єктні» операції, що є

постачанням. Що стосується операцій, які не є постачанням, то вони не повинні реєструватися в Реєстрі. До таких операцій належать, зокрема, виплата у грошовій формі заробітної плати, пенсій, емісія цінних паперів.

 

Як заповнювати Реєстр

 

Реєстр податкових накладних складається із заголовної частини та двох розділів. У

I розділі тепер відображаються видані, а в II — отримані податкові накладні.

 

Заголовна частина Реєстру

Заголовна частина («шапка») Реєстру тепер нагадує заголовну частину декларації з ПДВ. Так, у Реєстрі передбачено

поля 011 і 012, в яких проставляється позначка «Х» навпроти типу декларації: «звітна» або «звітна нова»; у полях 021 — 024 проставляється позначка «Х» навпроти форми податкової декларації (загальна, скорочена, спеціальна, декларація переробного підприємства), до якої подається Реєстр.

У

полі 013 «Номер порції реєстру» згідно з п. 5 Порядку № 1002 має проставлятися номер порції Реєстру від 01 до 99. За роз’ясненнями податківців, наведеними в листі ДПАУ від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117, Реєстри, що мають чималу кількість записів, рекомендується подавати порціями не більше 20 тисяч записів. Саме для поділу Реєстру на такі частини і призначене це службове поле, в якому зазначається числове значення від 01 до 99. Важливо зазначити, що службове поле 013 заповнюється в обов’язковому порядку незалежно від кількості порцій (у тому числі й у разі, якщо Реєстр має менше 20 тис. записів. У такому випадку в полі 013 ставиться 01).

У

полі 03 «Звітний (податковий) період» зазначається звітний податковий період, за який подається Реєстр. При цьому ще раз нагадаємо, що згідно з вимогами п. 200.15 ПК Реєстр повинен подаватися всіма без винятку платниками (у тому числі й тими, які мають право на застосування квартального звітного періоду) щомісячно. Тому в цьому рядку має бути зазначено місяць, за який подається копія Реєстру.

У

полі 04 «Платник» зазначається найменування платника. Якщо частина Реєстру ведеться філіями (структурними підрозділами), то в полі 04 вказуються найменування платника і через дріб найменування та числовий код, установлений для філії (структурного підрозділу).

У службових

полях 05 «Індивідуальний податковий номер платника ПДВ» і 06 «Номер свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ» зазначаються індивідуальний податковий номер платника ПДВ та номер свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ відповідно.

 

Особливості заповнення розділу I «Видані податкові накладні»

Перш за все, зазначимо, що підставою для здійснення записів у

розділі I Реєстру є (п. 8 Порядку № 1002):

— податкові накладні, виписані платником ПДВ при постачанні ним товарів/послуг;

— податкові накладні, виписані у випадках, визначених

п. 8 Порядку № 969 (у ньому зазначено випадки, коли обидва примірники податкової накладної залишаються у платника);

— розрахунки-коригування до податкових накладних;

— вантажні митні декларації;

— документи бухгалтерського обліку — для операцій з постачання товарів/послуг, що не є об’єктом оподаткування.

Графа 1

«№ з/п». У ній зазначається порядковий номер запису в Реєстрі. При цьому, за роз’ясненнями податкових органів (матеріали Єдиної бази податкових знань, розміщеної на офіційному сайті ДПАУ*), нумерацію податкових накладних у Реєстрі щомісяця потрібно починати заново, тобто кожного місяця Реєстр має починатися з 1. Пояснюють це податківці тим, що п. 201.15 ПК передбачено щомісячний період складання реєстру.

* www.sta.gov.ua

Графа 2 «дата виписки податкової накладної».

У цій графі зазначається дата виписки податкової накладної (п. 9.2 Порядку № 1002). При цьому нагадаємо, що згідно з п. 201.4 ПК податкова накладна має виписуватися в день виникнення податкових зобов’язань. Так, наприклад, у випадку здійснення експорту товарів дата виписки податкової накладної повинна відповідати даті вивезення товарів, фактично підтверджена ВМД.

Графа 3 «Порядковий номер».

Згідно з п. 9.3 Порядку № 1002 в цій графі зазначається порядковий номер податкової накладної, що повинен відповідати номеру з графи 1, розрахунку коригування. Таким чином, номер виписаної податкової накладної/розрахунку коригування має відповідати порядковому номеру запису в Реєстрі (тобто графа 3 повинна відповідати графі 1). Підтвердження цьому знаходимо і в пп. 3, 26 Порядку № 969, в яких зазначено, що порядковий номер податкової накладної та розрахунку коригування має відповідати номеру запису в Реєстрі.

Так, наприклад, якщо, першими з початку періоду документами будуть 2 податкові накладні, а потім розрахунок коригування, то їх нумерація буде така: податкова накладна

№ 1, податкова накладна № 2, розрахунок коригування — номер № 3 без дробу, потім іде податкова накладна № 4.

Зверніть увагу, якщо раніше згідно з вимогами

Порядку № 165 розрахунок коригування виписувався через дріб (у чисельнику зазначався номер коригування, а в знаменнику — номер податкової накладної, що коригується), то тепер номер розрахунку коригування повинен відповідати номеру запису в Реєстрі без вказівки будь-якого дробу.

Значення після дробу в розрахунку коригування так само, як і в податковій накладній, проставляється тільки в тому випадку, якщо вона складається:

— за видами діяльності, що передбачають спеціальний режим оподаткування;

— філією**.

** Детальніше про те, як проставляти порядковий номер у такому разі див. у статті «Податкова накладна у прикладах» Податковий кодекс: консультації та коментарі» № 4/2011, с.49.

Не співпадати значення графи 1 і графи 3 розділу I Реєстру будуть у таких випадках:

1) При

відображенні експортних операцій. У п. 9.3 Порядку № 1002 зазначено, що в разі здійснення платником експортних операцій у графі 3 проставляється номер ВМД (за роз’ясненнями, наведеними в листі ДПАУ від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117, у графі 3 потрібно проставляти останні 6 знаків порядкового номера ВМД).

2) При відображенні «необ’єктних» операцій, що згідно з

п. 8.4 Порядку № 1002 відображаються на підставі документів бухгалтерського обліку. У такому разі у графі 3 потрібно проставляти номер бухгалтерського документа.

Детальні рекомендації ДПАУ щодо порядку заповнення Реєстру при відображенні експортних і «необ’єктних» операцій розглянемо далі.

Графа 4 «вид документа».

У цій графі зазначається вид документа згідно з умовними позначеннями, наведеними в п. 9.4 Порядку № 1002:

ПН — для податкової накладної.

У разі виписки податкової накладної за окремими операціями, визначеними в

п. 8 Порядку № 969, коли два примірники податкової накладної залишаються в особи, яка виписала їх, до виду документа («ПН» — податкова накладна) додається код операції. Наприклад, для податкової накладної, виписаної на суму перевищення звичайної ціни над фактичною (код операції 01), у гр. 4 буде зазначено «ПН01».

РК — для розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної.

ВМД — для вантажної митної декларації.

БО — для документа бухгалтерського обліку — при постачанні «необ’єктних» операцій.

Якщо дані документа включаються до уточнюючих розрахунків за звітний період, до виду документа додається літера

«У» (наприклад, «ПН» — податкова накладна, «ПНУ» — податкова накладна, включена до уточнюючих розрахунків).

Графа 5

. У графі 5 зазначається найменування (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи — підприємця) покупця.

Графа 6.

У графі 6 зазначається індивідуальний номер платника податку — покупця. Якщо в податковій накладній у рядку «Індивідуальний податковий номер покупця» проставляється нуль «0», то і в Реєстрі також необхідно ставити нуль «0*».

* Слід звернути увагу, що на практиці при проставлянні у графі 6 «Індивідуальний податковий номер покупця» значення «0» програма видає помилку. Проте Реєстри із зазначеним у графі 6 «0» податківці приймають.

Так, нуль «0» у

графі 6 проставлятиметься в тих випадках, у яких платник податків залишає всі примірники ПН при собі, — вони наведені в п. 8 Порядку № 969.

У разі відображення експортних постачань податківці рекомендують (роз’яснення в Єдиній базі податкових знань) проставляти у графі 6 позначку «

Х» (детальніше рекомендації ДПАУ щодо заповнення Реєстру в разі здійснення експортних операцій розглянемо далі).

Графи 7 — 12.

У цих графах відображається інформація про постачання товарів/послуг.

Так, наприклад, при здійсненні постачань на митній території України, що оподатковуються за ставкою 0 %, обсяги продажу відображаються у графі 7 та у графі 10. У разі здійснення пільгових постачань — обсяги постачань відображаються у графі 7 та у спеціальній графі 11.

У разі здійснення записів на підставі розрахунку коригування записи здійснюються з відповідним знаком (+) або (-).

 

Окремі ситуації із заповнення розділу «Видані податкові накладні»

Експорт товарів.

Перш за все зауважимо, що експортні операції обкладаються ПДВ за ставкою 0 % (п.п. 195.1.1 ПК). Тобто на такі операції в обов’язковому порядку має виписуватися податкова накладна у двох примірниках, обидва з яких залишаються в експортера (із зазначенням типу причини — 07 «Експортні постачання»). Водночас у п. 9.3 Порядку № 1002 зазначено, що в разі здійснення експортних операцій у Реєстрі потрібно проставляти номер ВМД. Тобто в Реєстрі повинна проставлятися не податкова накладна з відміткою «ПН07», а ВМД. Отже, у графі 3 Реєстру проставляється номер ВМД (за роз’ясненнями податківців, наведеними в листі від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117, необхідно проставляти останні шість знаків порядкового номера ВМД). А у графі 4 зазначається позначення «ВМД».

Виходячи з роз’яснень податківців (матеріали Єдиної бази податкових знань, розміщеної на офіційному сайті ДПАУ) заповнювати Реєстр у разі здійснення експортних операцій необхідно таким чином:

— у графі 1 записується порядковий номер податкової накладної (порядковий номер податкової накладної відповідає запису в Реєстрі);

— у графі 2 — дата виписки податкової накладної, що відповідає даті вивезення, фактично підтвердженій оригіналом ВМД;

— у графі 3 — номер ВМД (останні 6 знаків);

— у графі 4 — позначення «ВМД»;

— у графі 5 — найменування (прізвище, ім’я, по батькові/за наявності/для — фізичної особи) покупця — нерезидента;

— у графі 6 — позначка «Х»;

— у графах 7,12 відображається митна вартість товарів, що експортуються, у гривнях, обчислена за курсом НБУ, установленим на дату складання ВМД.

«

Необ’єктні» операції. Як уже зазначалося, в Реєстрі підлягають відображенню й операції з постачання товарів/послуг, які згідно зі ст. 196 ПК не є об’єктом оподаткування (п. 6 Порядку № 1002). Ще раз звернемо увагу: у Реєстрі потрібно відображати тільки ті «необ’єктні» операції, що є постачанням. Зокрема, це послуги з розрахунково-касового обслуговування, консультаційні, інжинірингові, юридичні та інших послуги, зазначені в п.п. «в» п. 186.3 ПК. Щодо операцій, що не є постачанням, то вони не повинні реєструватися в Реєстрі. Податкові накладні на операції, що не є об’єктом оподаткування, не виписуються, а їх облік у Реєстрі згідно з вимогами п. 8.4 Порядку № 1002 ведеться на підставі документів бухгалтерського обліку. Наведемо рекомендації податківців, наведені в Єдиній базі податкових знань щодо заповнення розділу I Реєстру при відображенні таких операцій:

— у графі 1 записується порядковий номер, що відповідає порядковому номері запису в Реєстрі;

— у графах 2,3 — відповідні реквізити документа;

— у графі 4 — відмітка «БО»;

— у графі 5 — найменування (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи) покупця;

— у графі 6 — відмітка «0»;

— у графах 7,11 — загальна сума постачання товарів (послуг), що не є об’єктом оподаткування;

— у графах 8, 9, 10, 12 — відмітка «0».

Регулярні «необ’єктні» постачання можна відобразити в Реєстрі одним записом

загальним підсумком за місяць (зокрема про це раніше говорилося ДПАУ в листі від 13.03.2010 р. № 5119/7/16-1617).

У цьому разі Реєстр необхідно заповнювати таким чином:

— у графі 1 записується порядковий номер, що відповідає порядковому номеру запису в Реєстрі;

— у графі 2 ставиться дата здійснення запису в Реєстрі, але не пізніше останнього календарного дня місяця здійснення операцій;

— у графі 3 — прочерк;

— у графі 4 — відмітка «БО»;

— графа 5 заповнюється словами «Загальний обсяг поставки, що не є об’єктом оподаткування»;

— у графі 6 — відмітка «0»;

— у графах 7,11 — загальна сума постачання товарів (послуг), що не є об’єктом оподаткування;

— у графах 8, 9, 10, 12 — відмітка «0».

Відображення в Реєстрі підсумкових податкових накладних.

Випадки, коли може виписуватися одна підсумкова накладна за підсумками дня, наведено в п. 8.4 Порядку № 969. Така податкова накладна складається у двох примірниках, обидва з яких платник залишає в себе (п. 8 Порядку № 1002). При цьому в «шапці» податкової накладної зазначається тип причини, що ідентифікує її, — 11 «Виписана за щоденними підсумками операцій».

Жодних вказівок щодо відображення підсумкових накладних у Реєстрі

Порядок № 1002 не містить. На нашу думку, відображати такі податкові накладні необхідно таким чином:

— у графі 1 записується порядковий номер, що відповідає порядковому номеру запису в Реєстрі;

— у графі 2 ставиться дата виписки податкової накладної;

— у графу 3 переноситься номер з графи 1;

— у графі 4 — відмітка «ПН11»;

— у графі 5 — прочерк;

— у графі 6 — відмітка «0»;

— у графах 7 — 12 — вартісні показники з постачання товарів.

А тепер на конкретному прикладі розглянемо порядок заповнення розділу I «Видані податкові накладні».

 

Приклад 1

02.02.2011 р.

відвантажено товари ТОВ «Веста» на суму 36000,00 грн. (у тому числі ПДВ — 6000,00 грн.).

07.02.2011 р.

підписано акт виконаних робіт № 25 про надання консультаційних послуг ТОВ «АБВ» на суму 1200,00 грн.

11.02.2011 р.

оформлено ВМД № 00251823657, що підтверджує факт експорту товарів вартістю 8000 грн. польській фірмі «Познань».

15.02.2011 р.

відвантажено лікарські препарати ТОВ «Старт» (неплатнику ПДВ) на суму 15000,00 грн.

17.02.2011 р.

— у зв’язку з поверненням товарів ТОВ «Веста» поставленого товару здійснено коригування податкових зобов’язань. Товар повернено на суму 420 грн. (у тому числі ПДВ — 70 грн.).

22.02.2011 р.

отримано передоплату від ФОП Іванова І. І. (платник ПДВ) на суму 24000,00 грн. (у тому числі ПДВ — 4000,00 грн.).

Приклад заповнення див. на с. 51.

 

Реєстр виданих та отриманих податкових накладних

<...>

Розділ I. Видані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної, ВМД тощо

Загальна сума постачання, включаючи ПДВ

Постачання товарів/послуг та послуги, надані нерезидентом на митній території України, які:

Експорт товарів та супутніх такому експорту послуг (база оподаткування)

дата виписки

порядковий номер

вид документа

платник податку — покупець

підлягають оподаткуванню за ставкою

звільнені від оподаткування, не є об’єктами оподаткування (сума постачання)

найменування (П. І. Б. — для фізичної особи — підприємця)

індивідуальний податковий номер

20 %

0 %

база оподаткування

сума ПДВ

база оподаткування

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

02.02.2011

1

ПН

ТОВ «Веста»

125483671242

36000,00

30000,00

6000,00

0*

0

0

2

07.02.2011

25

БО

ТОВ «АБВ»

0**

1200,00

0**

0

0

1200,00

0

3

11.02.2011

823657

ВМД

Польща «Познань»

Х

8000,00

0

0

0

0

8000,00

4

15.02.2011

4

ПН02

ТОВ «Старт»

0

15000,00

0

0

0

15000,00

0

5

17.02.2011

5

РК

ТОВ «Веста»

125483671242

-420,00

-350,00

-70,00

0

0

0

6

22.02.2011

6

ПН

ФОП Іванов І. І.

12854678

24000,00

20000,00

4000,00

0

0

0

Усього за місяць

83780,00

49650,00

9930,00

0

16200,00

8000,00

З них включено до уточнюючих розрахунків за звітний період

0

0

0

0

0

0

<...>

* За роз’ясненнями, наведеними в матеріалах Єдиної бази податкових знань, розміщеної на офіційному сайті ДПАУ, за відсутності показників або підстав для заповнення граф розділів І і ІІ Реєстру виданих і податкових накладних у графах Реєстру

слід проставляти відмітку «0» (нуль).

** На практиці при проставлянні у графі 6 значень «0» програма видає помилку. Але податківці Реєстри зі значенням «0» у графі 6 приймають.

 

Особливості заповнення розділу II «Отримані податкові накладні»

Підставою для здійснення записів

у розділі II Реєстру є (п. 10 Порядку № 1002):

— отримані

податкові накладні, якщо придбання товарів (послуг) супроводилося випискою цього документа;

розрахунки коригування до податкових накладних. За таких обставин дані в Реєстр заносяться з відповідним знаком « + » або «-»;

вантажна митна декларація при імпорті товарів;

транспортний квиток, готельний рахунок або рахунок, що виставляється платнику податку за послуги зв’язку, інші послуги, вартість яких визначається за показаннями приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер продавця, за винятком тих, форма яких установлена міжнародними стандартами;

касовий чек, що містить суму поставлених товарів (послуг), загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального номера та індивідуального податкового номера постачальника), за умови, що загальна сума поставлених товарів (послуг) не перевищує 200 грн. на день (без урахування ПДВ);

— заява платника

зі скаргою на постачальника та копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, складених відповідно до Закону про бухоблік, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

Графа 1 «№ з/п».

Графа 1 розділу II Реєстру заповнюється за тим самим принципом, що і графа 1 розділу I Реєстру. Тобто тут зазначається порядковий номер запису в Реєстрі. Проставлений номер запису згідно з п. 11.1 Порядку № 1002 необхідно перенести на сам документ, на підставі якого робиться запис у Реєстрі. Тобто на отриманій податковій накладній необхідно вручну проставити номер, під яким вона зареєстрована в Реєстрі.

Графа 2 «Дата отримання».

У цій графі потрібно зазначити фактичну дату отримання податкової накладної або іншого подібного документа. Зверніть увагу: у тому випадку, якщо в отриманій платником ПДВ податковій накладній дата виписки (що проставляється в податковій накладній) не збігається з датою отримання, тобто податкова накладна отримана на декілька днів (тижнів, місяців) пізніше, ніж виписана, то у графі 2 потрібно зазначати саме дату отримання.

Графа 3 «Дата виписки».

Сюди слід перенести дату виписки з отриманих податкової накладної, розрахунку коригування, ВМД, касового чека, транспортного квитка, готельного рахунка, рахунка за послуги, заяви зі скаргою на постачальника.

Графа 4 «Порядковий номер документа».

До цієї графи переноситься номер, проставлений у податковій накладній, розрахунку/коригування та/або в інших подібних документів. При цьому важливо звернути увагу на те, що

— у разі імпорту товарів — у порядковому номері проставляється 6 останніх знаків порядкового номера ВМД (

лист ДПАУ від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117);

— у разі відображення неоподатковуваних операцій — номер документа, що підтверджує факт купівлі. При цьому податківці вважають (матеріали Єдиної бази податкових знань), що до гр. 4 потрібно переносити порядковий номер з графи 1. Однак

п. 11.3 Порядку № 1002 говорить про перенесення до цієї графи реквізиту з підтверджуючого документа.

Як податківці рекомендують відображати в Реєстрі такі операції, детально розглянемо далі.

Графа 5 «вид документа».

У цій графі потрібно зазначити вид документа згідно з такими умовними позначеннями:

ПН — податкова накладна

При цьому до скорочення ПН

додається літера «Р», наприклад, ПНР — у разі розподілу в останній день звітного місяця податкового кредиту з ПДВ за правилами ст. 199; п. 11.10 Порядку № 1002.

РК — розрахунок коригування (додаток 2 до податкової накладної);

ВМД — вантажна митна декларація;

ЧК — касовий чек;

ТК — транспортний квиток;

ГР — готельний рахунок;

ПЗ — рахунок за послуги зв’язку;

ПО — послуги, вартість яких визначається за показаннями приладів обліку;

ЗП — заява платника та копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, складених відповідно до Закону про бухоблік, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг (п. 201.10);

НП — документ, що засвідчує придбання товарів/послуг на території України в осіб — неплатників ПДВ.

Якщо дані документа включаються до уточнюючих розрахунків за звітний період, до виду документа додається літера

«У» (наприклад, «ПН» — податкова накладна, «ПНУ» — податкова накладна, включена до уточнюючих розрахунків).

У графі 6

зазначається найменування (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи-підприємця) постачальника. У разі придбання товарів за межами митної території України та отримання послуг від нерезидента на митній території України у графі 6 проставляється країна нерезидента та найменування нерезидента.

У

графі 7 «індивідуальний податковий номер постачальника» зазначається ІПН — постачальника-платника ПДВ. Якщо товар/послуги отримуються від неплатників ПДВ, то в цій графі зазначаються такі умовні ІПН:

 

Умовний ІПН

Підстави для зазначення умовного ІПН

200000000000

Товари/послуги, придбані в нерезидента, не призначаються для використання в господарській діяльності або отримуються з метою використання для постачань послуг за межами митної території України або послуг, місце постачання яких, визначається згідно з п. 186.3 ст. 186 розд. V ПК

300000000000

Товари/послуги придбані в нерезидента

400000000000

Товари/послуги придбані в особи, не зареєстрованої платником ПДВ

 

У

графі 8 зазначається загальна сума, включаючи ПДВ.

Інші

графи (9 — 16) заповнюються залежно від напряму подальшого використання товарів, послуг, основних засобів, що придбаваються. Так, якщо придбані товари (послуги) обкладаються ПДВ і призначені для використання в господарській діяльності покупця, їх вартість відображається у графах 9 (зазначається сума без ПДВ) і 10 (зазначається сума ПДВ). Якщо ж використання результатів операцій пов’язане з негосподарською діяльністю, то їх вартість відображається у графі 13,1 4. Вартість товарів (робіт, послуг), придбаних для подальшого постачання послуг, місце постачання яких визначається згідно з п. 186.3 ст. 186 розд. V ПК, відображається у графах 15, 16.

У разі придбання у платника ПДВ товарів/услуг та основних засобів, звільнених від оподаткування і тих, що не є об’єктом оподаткування, а також придбання в особи, не зареєстрованої платником ПДВ, у графах 10, 12, 14 і 16 робиться позначка «

Æ» (податківці дозволяють ставити замість цієї відмітки просто нуль «0»).

 

Окремі ситуації із заповнення розділу «Отримані податкові накладні»

Імпорт товарів.

За аналогією з експортом, імпортні операції відображаються в Реєстрі на підставі ВМД, але вже імпортних.

При реєстрації ВМД у розділі II Реєстру труднощів виникнути не повинно. Заповнювати цей рядок потрібно таким чином:

— у графі 1 номер запису, що переноситься на ВМД;

— у графі 2 зазначається дата отримання ВМД;

— у графі 3 — дата виписки ВМД;

— у графі 4 — номер ВМД, зокрема, останні 6 знаків порядкового номера ВМД;

— у графі 5 — відмітка «ВМД»;

— у графі 6 — проставляється країна нерезидента та найменування (прізвище, ім’я, по батькові/за наявності — для фізичної особи) нерезидента;

— у графі 7 зазначається умовний індивідуальний податковий номер «30000000000» («200000000000» — якщо придбані товари/послуги не призначені для використання в господарській діяльності або придбані з метою використання для постачання послуг за межами митної території України або послуг, місце постачання яких визначається відповідно до

п. 186.3 ст. 186 розд. V ПК);

— у графі 8 — зазначається загальна сума, уключаючи ПДВ;

— у графах 9, 11, 13 і 15 — зазначається вартість товарів/послуг і основних засобів без ПДВ;

— у графах 10, 12, 14 і 16 — зазначається сплачена (нарахована) сума ПДВ за товарами/послугами та основними фондами, визначена виходячи з їх вартості, зазначеної у графах 9, 11, 13 і 15 (відповідно).

«

Необ’єктні» операції. «Необ’єктні» операції в розділі II Реєстру ДПАУ рекомендує заповнювати таким чином (матеріали Єдиної бази податкових знань):

— у графі 4 — номер документа, що підтверджує факт купівлі (податківці вважають, що до гр. 4 слід переносити порядковий номер з

гр. 1, але у п. 11.3 Порядку № 1002 йдеться про перенесення до цього документа реквізиту з підтверджуючого документа);

— у графі 5 — вид документа «БО». При цьому слід зазначити, що такий вид документа не вказаний у переліку позначень з

п. 11.4 Порядку № 1002;

— у графах 7, 10, 12, 14 і 16 — позначка «

Æ» (нуль).

Послуги, отримані від нерезидента.

Перш за все, зазначимо, що згідно з п. 2 Порядку № 969 при наданні нерезидентом послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, податкова накладна виписується покупцем (отримувачем), зареєстрованим на території України платником ПДВ.

Така податкова накладна

складається в день виникнення податкових зобов’язань (ст. 201 ПКУ, п. 6 Порядку № 969) в одному примірнику, що залишається в отримувача послуг (п. 208.2 ПКУ).

На підставі податкової накладної, податкові зобов’язання за якою включені до декларації з ПДВ попереднього періоду, відображаються

операції з отримання послуг від нерезидента на митній території України (п. 10.3 Порядку № 1002).

Тобто в

наступному за відображенням податкових зобов’язань з ПДВ податковому періоді податкова накладна записується до розділу II Реєстру виданих та отриманих податкових накладних з урахуванням таких особливостей (див. п. 11 Порядку № 1002):

— у графі 1 проставляється номер запису податкової накладної, що переноситься на цю податкову накладну;

— у графі 2 зазначається дата отримання податкової накладної;

— до граф 3 і 4 переносяться відповідні реквізити податкової накладної;

— у графі 5 зазначається вид документа —

ПН (податкова накладна);

— у графі 6 проставляються країна нерезидента та найменування (прізвище, ім’я, по батькові /за наявності/ — для фізичної особи) нерезидента;

— у графі 7 відображається умовний ІПН «

300000000000». Якщо послуги, придбані в нерезидента, не призначаються для використання в госпдіяльності або придбані для постачання послуг за межами митної території України або для постачання послуг, місце постачання яких визначається згідно з п. 186.3 ПКУ, у цій графі відображається умовний ІПН «200000000000»;

— у графі 8 зазначається загальна сума, уключаючи ПДВ;

— у графах 9, 11, 13 і 15 зазначається вартість послуг без ПДВ;

— у графах 10, 12, 14 і 16 проставляється сума ПДВ за послугами, визначена виходячи з їх вартості, зазначеної у графах 9, 11, 13 і 15 (відповідно). Сума ПДВ, зазначена у графах 12, 14 і 16, до податкового кредиту не включається.

ПН з розподілюваним вхідним ПДВ

(якщо одні й ті самі придбані товари одночасно використовуються і в оподатковуваних, і в неоподатковуваних операціях). У такому разі згідно з вимогами п. 11.10 Порядку № 1002 «розподілювані» податкові накладні необхідно відобразити спочатку як звичайні податкові накладні, а наприкінці місяця після здійснення розподілу «вхідного» ПДВ зробити один коригуючий запис з метою уточнення (зменшення) відображеного раніше податкового кредиту. При цьому «розподілювані» податкові накладні позначаються у графі 5 позначенням «ПНР». Сума коригування відображається зі знаком «-» мінус у графах 9,10 і одночасним збільшенням зі знаком « + » у графах 11, 12 Реєстру.

 

Реєстр виданих та отриманих податкових накладних

<...>

Розділ II. Отримані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної, ВМД, касовий чек, транспортний квиток, готельний рахунок, рахунок за послуги зв’язку, рахунок за послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, заява та копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг, відповідно до пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу тощо

Загальна сума, включаючи ПДВ

Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження), імпорт товарів/ послуг, включаючи одержання від нерезидента:

дата отримання

дата виписки

порядковий номер

вид документа

постачальник

з метою їх використання у межах господарської діяльності для здійснення операцій, які:

які не призначаються для їх використання у господарській діяльності

для постачання послуг за межами митної території України або послуг, місце постачання яких визначається відповідно до пункту 186.3 статті 186 розділу VКодексу за межами митної території України

найменування (П. І. Б. — для фізичної особи — підприємця)

індивідуальний податковий номер

підлягають оподаткуванню за ставкою 20 %, 0 %

звільнені від оподаткування, не є об’єктами оподаткування

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

1

02.02.2011

02.02.2011

2

ПН

ТОВ «Спарта»

1285794581012

18000,00

15000,00

3000,00

0*

0

0

0

0

0

2

04.02.2011

04.02.2011

34

НП

ФОП Петров І.П.

400000000000

5000,00

5000,00

0

0

0

0

0

0

0

3

08.02.2011

04.02.2011

574

ЧК

ТОВ «Ліра»

126458239710

120,00

100,00

20,00

0

0

0

0

0

0

4

14.02.2011

14.02.2011

4**

БО

ТОВ «Мега»

0

1000,00

0

0

1000,00

0

0

0

0

0

5

16.02.2011

15.02.2011

781264

ВМД

Росія ТОВ «Вега»

300000000000

36000,00

30000,00

6000,00

0

0

0

0

0

0

6

16.02.2011

09.07.2010

15

ПНУ

ТОВ «Лія»

128955647123

7200,00

6000,00

1200,00

0

0

0

0

0

0

7

21.02.2011

18.02.2011

15

РК

ТОВ «Багіра»

128567482310

-600,00

-500,00

-100,00

0

0

0

0

0

0

Усього за місяць

66720,00

55600,00

10120,00

0

0

0

0

0

0

З них включено до уточнюючих розрахунків за звітний період

7200,00

6000,00

1200,00

0

0

0

0

0

0

* За роз’ясненнями, наведеними в матеріалах Єдиної бази податкових знань, розміщеної на офіційному сайті ДПАУ, у разі відсутності показників або підстав для заповнення граф розділів І і ІІ Реєстру виданих і податкових накладних у графах Реєстру слід

проставляти відмітку «0» (нуль).

**За роз’ясненнями податківців (матеріали Єдиної бази податкових знань, розміщеної на сайті ДПАУ) у графі 4 при відображенні придбання товарів/послуг, які не є об’єктом оподаткування, до графи 4 розділу II Реєстру потрібно переносити порядковий номер з графи 1. Однак згідно з п. 11.3 Порядку № 1002 в цій графі повинен проставлятися реквізит з підтверджуючого документа.

 

Приклад 2

02.02.2011 р.

— отримано товари від ТОВ «Спарта» на суму 18000 грн. (у тому числі ПДВ — 3000 грн.) з метою їх використання в господарській діяльності підприємства. Отримано податкову накладну № 2.

04.02.2011 р.

ФОП Петрову І. П. (неплатник ПДВ) перераховано передоплату за товари в сумі 5000 грн. Перерахування передоплати підтверджено банківським документом № 34.

08.02.2011 р.

— затверджено Авансовий звіт, за яким у ТОВ «Ліра» придбано матеріали на суму 120 грн., у тому числі ПДВ — 20 грн. (касовий чек від 04.02.2011 р. з фіскальним номером), що використовуватимуться в господарській діяльності.

14.02.2011 р.

придбано консультаційні послуги в ТОВ «Мега» на суму 1000,00 грн. Підписано акт виконаних робіт № 70.

15.02.2011 р.

— імпортовано товар у ТОВ «Вега» (Росія) за ВМД № 15781264 на суму 36000 грн. Суму ПДВ за цим товаром — 6000 грн. сплачено митному органу в повному обсязі.

16.02.2011 р.

суму ПДВ — 1200 грн. за податковою накладною № 15 від 09.07.2010 р. від ТОВ «Лія» помилково не включено до податкового кредиту в декларації за липень. У Реєстрі за липень вона теж не відображена. Помилка виправлена в лютому 2011 року через уточнюючий розрахунок, поданий до податкового органу 16.02.2011 р.

18.02.2011 р.

повернено товар ТОВ «Багіра» на суму 600 грн. (у тому числі ПДВ — 100 грн.). 21.02.2011 р. отримано розрахунок-коригування № 15.

Приклад заповнення див. на с. 54.

 

Відповідальність

 

Чим може загрожувати неправильне ведення Реєстру?

За недотримання вимог щодо ведення Реєстру виданих та отриманих податкових накладних керівникам та іншим посадовим особам підприємства загрожує адміністративний штраф за порушення порядку ведення податкового обліку (

ст. 1631 КпАП). Розмір цього штрафу становить 5 до 10 нмдг (від 85 до 170 грн.). При повторному порушенні протягом року — 10 до 15 нмдг (від 170 до 255 грн.).

 

ВИКОРИСТАНІ НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

ПК

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Порядок № 1002

Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1002.

Порядок № 969

Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 21.12.2010 р. № 969.

Порядок № 165

— Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165.