17.06.2013

Заповнення декларації збору за місця для паркування транспортних засобів

Стаття

ЗАПОВНЕННЯ ДЕКЛАРАЦІЇ ЗБОРУ ЗА МІСЦЯ ДЛЯ ПАРКУВАННЯ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ

Форма звітності, що дала назву цьому розділу тематичного випуску, вперше за новою формою подається зі звіту за II квартал 2013 року, тому саме час розглянути всі важливі аспекти її заповнення та подання.

 

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ДЕКЛАРАЦІЮ

 

Хто подає?

Відповідно до п.п. 266.1.1 ПК платниками збору є:

— юридичні особи;

— їх філії (відділення, представництва). Підтверджує можливість останніх бути платниками збору п.п. 266.5.2 ПК, відповідно до якого платник збору, який має підрозділ без статусу юридичної особи, що провадить діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на земельній ділянці не за місцем реєстрації такого платника збору, зобов’язаний зареєструвати такий підрозділ як платника збору в органі ДПС за місцезнаходженням земельної ділянки;

— фізичні особи — підприємці.

Необхідною умовою для того, щоб перелічені особи відносились до категорії платників збору, є організація та проведення ними діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках згідно з рішенням сільської, селищної або міської ради.

При цьому зазначимо, що ПК визначає вжиті нами поняття наступним чином:

Поняття

Визначення

Підпункт ПК

Майданчики для платного паркування

Площа території (землі), що належить на правах власності територіальній громаді або державі, на якій відповідно до рішення органу місцевого самоврядування здійснюється платне паркування транспортних засобів

14.1.104

Спеціально відведені автостоянки

Площа території (землі), що належить на правах власності територіальній громаді або державі, яка визначається органами місцевого самоврядування із встановленням правил щодо відповідальності за збереження транспортного засобу

14.1.229

Можуть належати до спеціально відведених автостоянок: комунальні гаражі, стоянки, паркінги (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету з метою здійснення організації паркування транспортних засобів

Не належать до спеціально відведених автостоянок: гаражі, автостоянки, власники або користувачі яких є платниками земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, а також земельні ділянки, що належать до прибудинкових територій

 

Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, затверджується рішенням сільської, селищної або міської ради про встановлення збору. У такому рішенні зазначаються місцезнаходження земельних ділянок, загальна площа, технічне облаштування та кількість місць для паркування транспортних засобів.

Разом з рішенням про запровадження збору за місця для паркування транспортних засобів місцеві ради затверджують перелік осіб, які уповноважені організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів (лист ДПАУ від 23.12.2010 р. № 25388/7/15-0717М).

Обов’язок платників збору складати та подавати податкову Декларацію (вірніше сказати — обчислювати відповідно до неї суму збору за місця для паркування транспортних засобів та проводити щоквартальну її сплату) закріплений у п.п. 266.5.1 ПК.

 

За якою формою подається Декларація?

Форма податкової Декларації збору за місця для паркування транспортних засобів затверджена наказом № 1402 і є єдиною для всіх категорій платників збору.

Як уже було зазначено, вказана форма починає застосовуватись зі звіту за II квартал 2013 року. Справа у тому, що згідно із п. 46.6 ПК до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій (розрахунків), що діяли до такого визначення. Наказ № 1402, затверджений 21.12.2012 р., був оприлюднений 15.02.2013 р., тобто у 
I кварталі 2013 року. Відтак форма податкової Декларації, затверджена цим наказом, набирає чинності для складання звітності за II квартал 2013 року.

Наказом № 1402 затверджено також Перерахунок податкового зобов’язання збору за місця для паркування транспортних засобів, який формально є додатком до податкової Декларації. Та подання його передбачено, як ви, напевно, зрозуміли, не завжди, а лише при виправленні помилок, допущених у минулих податкових (звітних) періодах. Таким чином, у більшості випадків податкова Декларація збору за місця для паркування транспортних засобів подається без такого додатка.

Забігаючи наперед, зазначимо, що цим же наказом затверджено форму податкової Декларації туристичного збору, про яку піде мова в наступному розділі тематичного випуску.

 

Куди подається податкова Декларація?

Таке питання цілком логічно виникає, враховуючи те, що місце реєстрації головного підприємства та місцезнаходження підрозділу, який не має статусу юридичної особи, як правило, відрізняється. При цьому імовірним є виникнення ситуації, коли головне підприємство не здійснює діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках, а філії (відділення, представництва) — здійснюють.

Через те, що, незважаючи на відсутність статусу юридичної особи, зареєстровані в органі ДПС за місцезнаходженням земельної ділянки, відведеної для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, підрозділи мають статус платників збору, вони уповноважені подавати податкову Декларацію до відповідного органу ДПС, вказане питання вирішується досить просто:

Ситуація

До якого органу ДПС подається податкова Декларація

Підприємство не має відокремлених підрозділів або ж воно не здійснює діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів

За основним місцем обліку підприємства

Головне підприємство не здійснює діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, а філії (відділення, представництва) — здійснюють

За місцем реєстрації підрозділу (неосновним місцем обліку головного підприємства)

Діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів здійснює як головне підприємство, так і його підрозділи

За основним місцем обліку — головне підприємство;
за місцем реєстрації підрозділу — відповідний підрозділ

 

Підтверджують такі висновки і положення п.п. 266.5.1 ПК, відповідно до яких сума збору сплачується за місцезнаходженням об’єкта оподаткування на основі поданої податкової декларації за звітний (податковий)
квартал.

Терміни подання податкової Декларації

Підпунктом 266.5.3 ПК визначено, що базовий податковий (звітний) період для збору за місця для паркування транспортних засобів дорівнює календарному кварталу. Зважаючи на те, що податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному кварталу, протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу) (п.п. 49.18.2 ПК), граничні терміни її подання за звітні періоди 2013 року будуть наступними:

Звітні періоди

Граничний термін подання Декларації

Граничний термін сплати податкового зобов’язання, визначеного в Декларації

I півріччя 2013 року

9 серпня 2013 року

19 серпня 2013 року

3 квартали 2013 року

11 листопада 2013 року

19 листопада 2013 року

Рік (2013)

10 лютого 2014 року

19 лютого 2014 року

 

Користуючись нагодою, ми навели також граничні терміни сплати податкового зобов’язання зі збору за місця для паркування транспортних засобів за I півріччя, 3 квартали та 2013 рік в цілому, тому зауважимо, що п. 57.1 ПК визначено, що платник податків зобов’язаний самостійно сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену у поданій ним податковій Декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого ПК для подання податкової Декларації.

 

Способи подання Декларації

Оскільки «спеціальна» ст. 266 ПК, що регулює питання обкладення збором, не визначає жодних особливостей щодо варіантів подання податкової Декларації, то керуватись доведеться «загальними» правилами, встановленими п. 49.3 ПК. Цим пунктом, нагадаємо, визначено, що податкова Декларація подається за вибором платника в один із таких способів:

а) особисто платником або уповноваженою на це особою. Звернемо вашу увагу, що незважаючи на те, що п.п. 266.1.1 ПК до платників збору прирівняні філії (відділення, представництва) юридичних осіб, у ст. 47 ПК, яка визначає осіб, які несуть відповідальність за складення податкової звітності, згадки про них немає;

б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення. У такому випадку платник збору зобов’язаний здійснити таке відправлення на адресу відповідного органу ДПС не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку подання податкової Декларації. Зауважимо, що податківці досить ліберальні по відношенню до платників у цьому питанні і не вважають порушенням відправлення податкової звітності поштою пізніше, ніж за 10 днів до закінчення граничного строку подання податкової Декларації, у випадку, якщо до органу ДПС таке відправлення надходить не пізніше граничного строку подання податкової Декларації;

в) засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством. У такому разі платник збору зобов’язаний здійснити таке відправлення на адресу відповідного органу ДПС не пізніше закінчення останньої години дня, в якому спливає такий граничний строк. Зауважимо, що платники податків, які належать до великих та середніх підприємств, подають податкові декларації до органу ДПС в електронній формі у обов’язковому порядку на підставі п. 49.4 ПК. Решта платників мають право обирати, яким способом їм подавати свою податкову звітність до органів ДПС.

Далі поведемо мову про покрокове заповнення Декларації, розпочавши при цьому зі вступної її частини.

 

ЗАПОВНЕННЯ ПОДАТКОВОЇ ДЕКЛАРАЦІЇ ЗБОРУ ЗА МІСЦЯ ДЛЯ ПАРКУВАННЯ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ

 

Заповнюємо вступну частину

Вступна частина Декларації містить 8 полів, про заповнення кожного з яких розповість наступна таблиця:

Поле вступної частини Декларації

Графи

Які дані вносяться

№ 

назва

1

2

3

4

1

Податкова декларація збору за місця для паркування транспортних засобів

порядковий № за рік1

Номер декларації починаючи з початку року. Звітна Декларація за I квартал матиме порядковий номер 1, за I півріччя — 2, за 3 квартали — 3, а за рік — 4. Незважаючи на те, що у 2013 році форма податкової Декларації була змінена, Декларація за новою формою, що вперше подаватиметься за II квартал 2013 року, матиме порядковий номер 2. Різні типи декларацій (звітні, звітні нові, уточнюючі) підлягають окремій нумерації. Так, якщо уточнююча Декларація подається за 3 квартали року, і при цьому вже було подано 3 звітні декларації, то уточнююча Декларація все одно матиме порядковий номер «1». Те саме стосується декларацій із позначкою «звітна нова». Офіційної думки податківців стосовно збору за місця для паркування транспортних засобів із цього приводу не висловлено, та щодо звітності по інших податках та зборах у ЄБПЗ прослідковується саме така логіка

звітна

Позначка «Х» проставляється у загальному випадку, коли платник збору вперше декларує податкові зобов’язання за вказаний у полі 2 податковий (звітний) період

звітна нова

Позначка «Х» проставляється, якщо після подачі Декларації за звітний період платник податків подає нову Декларацію з виправленими показниками до закінчення граничного строку її подання за такий самий звітний період (який у свою чергу відображається у полі 2)

уточнююча

Позначка «Х» проставляється у разі, якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПК) платник збору самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій Декларації

2

Податковий (звітний) період

Позначка «Х» ставиться навпроти відповідної комірки з позначенням звітного періоду. Податкова Декларація заповнюється наростаючим підсумком з початку року, тому мають місце наступні звітні періоди:
I квартал; півріччя; 3 квартали; рік.
Важливим аспектом подання Декларації є те, що згідно із п. 49.19 ПК, якщо податкова декларація за квартал, півріччя, 3 квартали або рік розраховується наростаючим підсумком на підставі показників базових податкових періодів, з яких складаються такі квартал, півріччя, 3 квартали або рік, згідно з відповідним розділом ПК зазначена податкова декларація подається у строки, визначені п. 49.18 ПК для такого базового звітного (податкового) періоду. Для квартального звітного періоду, нагадаємо, це — 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу

3

Податковий (звітний) період, за який виправляються помилки

Позначка «Х», по аналогії до заповнення поля 2, проставляється навпроти відповідної комірки з позначенням звітного періоду. Різниця у тому, що поле 3 заповнюється при поданні уточнюючої Декларації (при цьому поле 2 не заповнюють), а поле 2 — при поданні звітної або звітної нової Декларації

4

Повне найменування (прізвище, ім’я, по батькові)

Повне найменування (прізвище, ім’я, по батькові)

Для юридичних осіб та постійних представництв нерезидентів — їх повне найменування. При цьому скорочення організаційно-правової форми господарювання у найменуванні не дозволяється. Найменування юридичної особи вказується у її установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру; для фізичних осіб — П.І.Б.

 

 

юридична особа

У комірці навпроти відповідного статусу платника збору проставляється позначка «Х». Зауважте, п.п. 266.1.1. ПК, який містить перелік платників збору, не містить згадки про постійні представництва нерезидентів*. У той же час вони приведені поряд із іншими особами, які несуть відповідальність за складення податкової звітності, у п. 47.1 ПК

фізична особа — підприємець

постійне представництво нерезидента

* Згідно з п.п. 14.1.193 ПК постійне представництво — це постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться господарська діяльність нерезидента в Україні, зокрема: місце управління; філія; офіс; фабрика; майстерня; установка або споруда для розвідки природних ресурсів; шахта, нафтова/газова свердловина, кар’єр чи будь-яке інше місце видобутку природних ресурсів; склад або приміщення, що використовується для доставки товарів.

5

Код згідно з ЄДРПОУ або податковий номер

Код ЄДРПОУ, присвоєний згідно із постановою КМУ «Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України» від 22.01.96 р. № 118 платникам податків, які включаються до такого реєстру (юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб — резидентів та нерезидентів)

Реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта

Реєстраційний номер облікової картки платника податків — фізичної особи, крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДПС і мають відповідну відмітку у паспорті.
Такі особи у вказаному полі зазначають серію та номер свого паспорта

Код виду економічної діяльності (КВЕД)

Код основного виду діяльності платника збору, визначений за Національним класифікатором України «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010», затвердженим наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 р. № 457

Код організаційно-правової форми господарювання

Код, присвоєний організаційно-правовій формі господарювання згідно з наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики «Про затвердження національних стандартів України, державних класифікаторів України, національних змін до міждержавних стандартів, внесення зміни до наказу Держспоживстандарту України від 31.03.2004 р. № 59 та скасування нормативних документів» від 28.05.2004 р. № 97

6

Місцезнаходження (місце проживання) платника:

Місцезнаходження (місце проживання) платника:

Податкова адреса юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи), якою відповідно до п. 45.2 ПК є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців.
Місце проживання фізичної особи, за яким вона береться на облік як платник податків в органі ДПС. Відповідно до п. 45.1 ПК платник податків — фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси

Поштовий індекс

Необхідні дані зазначаються платником збору в обов’язковому порядку

Міжміський код

Телефон

Факс4

Відповідні відомості вносяться за бажанням платника збору, про що свідчить зноска до граф поля 6

Електронна адреса4

7

До органу державної податкової служби:

Найменування органу ДПС, до якого подається податкова Декларація. Зважаючи на те, що відповідно до п.п. 266.5.1 ПК сума збору сплачується за місцезнаходженням об’єкта оподаткування, то й податкова Декларація подається виключно до органу ДПС за місцезнаходженням такого об’єкта*

* Об’єктом оподаткування є земельна ділянка, яка згідно з рішенням сільської, селищної або міської ради спеціально відведена для забезпечення паркування транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування, тротуарах або інших місцях, а також комунальні гаражі, стоянки, паркінги (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету, за винятком площі земельної ділянки, яка відведена для безоплатного паркування транспортних засобів, передбаченої ст. 30 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII (п.п. 266.2.1 ПК).

8

Код органу місцевого самоврядування за основним місцем обліку (реєстрації) в органах державної податкової служби за КОАТУУ

Код, присвоєний об’єкту адміністративно-територіального устрою України, в органі ДПС якого зареєстровано підприємство — платник збору

Код органу місцевого самоврядування за неосновним місцем обліку (реєстрації) в органах державної податкової служби (за місцезнаходженням підрозділу) за КОАТУУ

Код, присвоєний об’єкту адміністративно-територіального устрою України, в органі ДПС якого зареєстрований підрозділ юридичної особи — платник збору. У разі відсутності у підприємства відокремлених підрозділів, які проводять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів, ця графа не заповнюється

 

Звертає на себе увагу той факт, що вступна частина податкової Декларації збору за місця для паркування транспортних засобів один в один збігається зі вступною частиною податкової Декларації туристичного збору. Форма останньої, нагадаємо, затверджена також наказом № 1402, що й пояснює такий збіг.

Від вступної частини Декларації саме час перейти до основної.

 

Заповнення основної частини Декларації

Основна частина Декларації складається з 12 рядків, деякі з яких підлягають заповненню лише в разі виправлення помилок (рядки 4 — 11). Таким чином, у звичайній Декларації можуть заповнюватись лише рядки 1 — 3 та 12. Проте незважаючи на невелику кількість рядків, їх заповнення — не таке просте завдання.

Допоможуть його спростити наступні таблиці, перша з яких розповість про порядок заповнення колонок рядка 1 Декларації:

Колонка рядка 1 основної частини Декларації

Які дані вносяться

№ 

назва

1

2

3

1

№ з/п

Номер об’єкта оподаткування. Формою Декларації передбачено номери для трьох таких об’єктів (від 1.1 до 1.3). У переважній більшості випадків цього вистачає, проте у разі потреби кількість рядків може бути збільшено

2

Показники

У рядках 1.1 — 1.3 наводяться назви об’єктів оподаткування, таких як земельні ділянки, які згідно з рішенням сільської, селищної або міської ради спеціально відведені для забезпечення паркування транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування, тротуарах або інших місцях; комунальні гаражі, стоянки, паркінги (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету

3

Площа відведеної земельної ділянки, кв. м (затверджена рішенням сільської, селищної або міської ради)

Площа об’єкта, вказаного у колонці 2 (згідно з п.п. 266.2.2 ПК базою оподаткування збором є площа земельної ділянки, відведена для паркування, а також площа комунальних гаражів, стоянок, паркінгів (будівель, споруд, їх частин), побудованих за рахунок коштів місцевого бюджету), за винятком площі земельної ділянки, яка відведена для безоплатного паркування транспортних засобів, передбачених ст. 30 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII.

Згідно з цією статтею власники спеціально обладнаних чи відведених майданчиків для паркування забезпечують виділення та облаштування в межах майданчиків місць для безоплатного паркування легкових автомобілів, якими керують інваліди з ураженням опорно-рухового апарату, члени їхніх сімей, яким відповідно до порядку забезпечення інвалідів автомобілями передано право керування автомобілем, та законні представники недієздатних інвалідів або дітей-інвалідів, які перевозять інвалідів (дітей-інвалідів) з ураженням опорно-рухового апарату, а також для безоплатного паркування транспортних засобів, що належать підприємствам, установам, організаціям громадських організацій інвалідів та сфери соціального захисту населення і перевозять інвалідів (дітей-інвалідів) з ураженням опорно-рухового апарату. Кількість місць для безоплатного паркування становить не менше 10 % загальної кількості місць на спеціально обладнаних чи відведених майданчиках для паркування, але не менш як для одного транспортного засобу з позначенням цих місць дорожніми знаками та відповідною розміткою

4

Мінімальна заробітна плата (установлена законом на 1 січня податкового (звітного) року)

Наводиться розмір МЗП, встановлений на 1 січня відповідного року Законом про державний бюджет. Так, у 2013 році застосовується розмір МЗП 1147 грн., встановлений на 01.01.2013 р. ст. 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» від 06.12.2012 р. № 5515-VI

5

Кількість днів провадження діяльності із паркування транспортних засобів

Фактична кількість днів здійснення діяльності з організації та проведення паркування транспортних засобів. Раніше в ЄБПЗ містилась відповідь, що в цьому рядку має бути зазначено саме фактична кількість днів роботи, проте зараз вона відсутня у базі незважаючи на те, що змін у податковому законодавстві, які могли б послугувати підґрунтям для перегляду позиції податківців, не відбулося (якщо не враховувати зміну форми податкової Декларації, на наказ про затвердження якої було посилання у вказаній відповіді)

6

Ставка збору, відсотки

Установлений згідно з рішенням сільської, селищної або міської ради відсоток збору (від МЗП). Відповідно до п.п. 266.3.1 ПК ставки збору встановлюються за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 кв. м площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності, у розмірі від 0,03 до 0,15 % МЗП, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року. Таким чином, у 2013 р. ставки збору за місця для паркування транспортних засобів у абсолютному значенні можуть становити від 0,3441 грн. до 1,7205 грн./м2.
При визначенні ставки збору сільські, селищні та міські ради повинні враховувати місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площу спеціально відведеного місця, кількість місць для паркування транспортних засобів, спосіб поставлення транспортних засобів на стоянку, режим роботи та їх заповнюваність (п.п. 266.3.2 ПК).
ДПАУ в листі від 23.12.2010 р. № 25388/7/15-0717М зазначала, що сільським, селищним, міським радам не дозволяється встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів

7

Усього нараховано збору5, грн. коп.,
к. 3 х к. 4 x к. 5 х к. 6

У рядках 1.1 — 1.3 (а за необхідності і доданих рядках 1.4 — …) зазначається нарахована сума збору, яка визначається в розрізі об’єктів оподаткування шляхом множення площі відведеної земельної ділянки на МЗП, встановлену на 1 січня податкового (звітного) року, фактичну кількість днів провадження діяльності із паркування транспортних засобів із початку року та ставку збору у відсотках. Відповідно до зноски до колонки 7 рядка 1 числове значення в ній проставляється в гривнях з копійками (з округленням до двох десяткових знаків). У рядку 1 при цьому фігурує загальна сума збору наростаючим підсумком з початку року, яка визначається шляхом підбиття підсумків рядків 1.1 — 1.3 і 1.4 — … (у разі їх наявності). За умови користування лише однією земельною ділянкою, відведеною для паркування, або одним комунальним гаражем, стоянкою, паркінгом (будівлею, спорудою, їх частиною), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету, значення рядків 1 та 1.1 ідентичні

 

У наступній таблиці розкрито порядок заповнення рядків 2 — 3 та 12 Декларації, тобто тих її рядків, які підлягають заповненню у разі подання звичайної (а не уточнюючої) Декларації.

Рядок основної частини Декларації

Які дані вносяться

№ 

назва

2

Нарахована сума збору за попередній звітний період (квартал, півріччя, три квартали)

Переносяться дані рядка 1 Декларацій за попередній податковий (звітний) період. Перевіряється як підсумок даних рядків 3 у всіх Деклараціях збору, поданих платником з початку року. Зміна форми Декларації, починаючи зі звітності за II квартал 2013 року, не впливає на вказаний механізм перенесення показників декларацій і їх перевірки

3

Нарахована сума збору за звітний квартал, усього (р. 1 - р. 2)

Визначається розрахунковим шляхом. Для цього підсумок рядка 1 зменшують на суму рядка 2. Перевіряється як добуток площі відведеної земельної ділянки, МЗП, встановленої на 1 січня податкового (звітного) року, фактичної кількості днів провадження діяльності із паркування транспортних засобів в останньому кварталі та ставки збору у відсотках

<...>

12

Доповнення до податкової декларації (заповнюється і додається відповідно до пункту 46.4 статті 46 глави 2 розділу II Податкового кодексу України)

Кількість аркушів, на яких подається відповідне доповнення. Згідно з п. 46.4 ПК платник податків у разі необхідності може подати разом із податковою декларацією доповнення до такої декларації, яке складене за довільною формою, що вважатиметься невід’ємною частиною податкової декларації. Таке доповнення подається з поясненням мотивів його подання

 

Рядки 4 — 11 Декларації заповнюються лише у разі виправлення помилок, допущених у минулих податкових (звітних) періодах. На порядку виправлення помилок зупинимося далі.

 

ВИПРАВЛЕННЯ ПОМИЛОК

 

При виявленні помилок у податковій Декларації збору за місця для паркування транспортних засобів існує кілька варіантів їх виправлення.

Найшвидшим і найбажанішим для платника збору є варіант, коли помилку виявлено до закінчення граничного терміну подання Декларації. Тоді таку помилку відповідно до абз. 6 п. 50.1 ПК можна виправити шляхом подання звітної нової Декларації, що не супроводжується жодними фінансовими санкціями для платника збору.

Проте якщо вчасно виявити помилку, що призвела до виникнення недоплати зі збору, не вдалося, платник має право обирати, яким чином її виправити. Платник збору, який самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє факт заниження податкового зобов’язання минулих податкових періодів, зобов’язаний, за винятком випадків, установлених п. 50.2 ПК:

а) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму недоплати та штрафу розмірі 3 % від такої суми недоплати до подання такого уточнюючого розрахунку;

б) або відобразити суму недоплати у складі декларації збору, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов’язання, збільшену на суму штрафу у розмірі 5 % від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов’язання з цього збору.

У разі обрання способу виправлення помилок у складі у складі звітної або звітної нової декларації, разом з Декларацією подається Додаток, який носить назву Перерахунок податкового зобов’язання збору за місця для паркування транспортних засобів. Як і сама Декларація, Додаток затверджений наказом № 1402.

Звертаємо вашу увагу: при поданні самостійної уточнюючої Декларації заповнювати Додаток не потрібно, адже сама така Декларація містить усі необхідні дані для виправлення помилки.

У наступній таблиці розглянемо заповнення рядків 4 — 11 Декларації у разі подання уточнюючої або звітної (нової звітної) податкової Декларації за період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов’язання.

Рядок основної частини Декларації

Чи заповнюється при поданні

Які відомості вносяться

№ 

назва

уточнюючої Декларації

звітної (звітної нової) Декларації за наступний податковий (звітний) період

1

2

3

4

5

4

Нарахована сума збору за даними раніше поданої податкової декларації, що уточнюється7, усього (р. 3 декларації, що уточнюється)

+

-

Сума збору за квартал, що уточнюється, розрахована з помилкою

5

Сума збору (недоплата), яка збільшує податкові зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки, усього8 (р. 3 - р. 4), якщо р. 3 > р. 4, або (р. 5 додатка або сума р. 5 додатків)

+

Різниця між правильно розрахованою сумою збору за квартал, що уточнюється, та сумою збору, розрахунок якої містить помилку, за цей же період

6

Сума збору, яка зменшує податкові зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки, усього8 (р. 4 - р. 3), якщо р. 4 > р. 3, або (р. 6 додатка або сума р. 6 додатків)

Різниця між сумою збору за квартал, що уточнюється, що містить помилку, та вірно розрахованою сумою збору за цей же період

7

Сума штрафу в розмірі 3 % від суми недоплати7 (р. 5 х 3 %) (нараховується платником самостійно відповідно до підпункту «а» абзацу третього пункту 50.1 статті 50 глави 2 розділу II Податкового кодексу України

+

-

Показник рядка 5 декларації х 3 % : 100 %

8

Сума штрафу в розмірі 5 % від суми недоплати9 (р. 5 х 5 %) (нараховується платником самостійно відповідно до підпункту «б» абзацу третього пункту 50.1 статті 50 глави 2 розділу II Податкового кодексу України)

-

+

Показник рядка 5 декларації х 5 % : 100 %. Детальніше про штрафи та пеню йтиметься в наступному підрозділі цього розділу тематичного випуску (на с. 31 — 32).

9

Сума пені8 (нараховується платником самостійно відповідно до підпункту 129.1.2 пункту 129.1 статті 129 глави 12 розділу II Податкового кодексу України)

+

Показник рядка 5 х кількість днів існування недоплати : 365 днів х 1,2 х облікова ставка НБУ, що діє на день заниження

10

Пояснення (розкриття) окремих результатів фінансово-господарської діяльності8

Кількість аркушів, на яких подається відповідне пояснення

11

Додаток(и) щодо уточнення податкового зобов’язання за минулий(і) період(и)9

-

+

Кількість аркушів, які займає додаток(додатки)

 

ЗАПОВНЕННЯ ДОДАТКА ДО ДЕКЛАРАЦІЇ

 

При поданні звітної (або нової звітної) Декларації за період, наступний за періодом, за який виправляється помилка, доведеться також подати додаток до такої податкової Декларації, який є невід’ємною її частиною.

Зауважимо, що в шапці додатку приводяться наступні дані:

№  порядковий №, що відповідає р. 1.1.Т Декларації, до якої подається додаток;

Додаток №  при поданні кількох додатків до однієї і тієї ж Декларації нумерації підлягає кожен з таких додатків, номер якого й приводиться у цій комірці;

до звітної або звітної нової — тип Декларації, до якої подається додаток. Навпроти відповідного типу Декларації проставляється позначка «Х»;

податковий (звітний) період — період, за який подається Декларація.

Зауважимо, що у додатку податковий (звітний) період зазначається двічі: перший раз у «шапці», а вдруге — безпосередньо під назвою додатку. При цьому в другому випадку зазначається період, за який складено додаток. За традицією, навпроти відповідного податкового (звітного) періоду проставляється позначка «Х».

При заповненні Перерахунку податкового зобов’язання збору за місця для паркування транспортних засобів в якості інструкції може слугувати наступна таблиця:

Рядок додатка

Які дані вносяться

№ 

назва

1

Нарахована сума збору з початку року, усього (р. 1.1 + р. 1.2 + р. 1.3), у тому числі об’єктів оподаткування4:

Сума збору з початку року, визначена правильно

2

Нарахована сума збору за попередній звітний період (квартал, півріччя, три квартали), усього

Сума збору за попередній звітний період (за мінусом виправленого показника останнього кварталу)

3

Нарахована сума збору за звітний квартал, усього (р. 1 - р. 2)

Сума збору за останній квартал

4

Нарахована сума збору за даними раніше поданої податкової декларації, що уточнюється, усього (р. 3 декларації, що уточнюється)

Сума збору за квартал, за який допущено помилку (з урахуванням останньої)

5

Сума збору (недоплата), яка збільшує податкові зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки, усього (р. 3 - р. 4), якщо р. 3 > р. 4

Різниця між правильно розрахованою сумою збору за квартал, що уточнюється, та сумою збору, розрахунок якої містить помилку, за цей же період

6

Сума збору, яка зменшує податкові зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки, усього (р. 4 - р. 3), якщо р. 4 > р. 3

Різниця між сумою збору за квартал, що уточнюється, що містить помилку, та вірно розрахованою сумою збору за цей же період

 

Частково ми вже торкнулись питання відповідальності за порушення податкового законодавства щодо збору за місця для паркування транспортних засобів та відображення фінансових санкцій у вигляді штрафів та пені у Декларації, тому далі розглянемо це питання дещо детальніше.

 

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

 

За неподання податкової Декларації . У випадку, коли податкова Декларація збору за місця для паркування транспортних засобів не подається вчасно або не подається взагалі, застосовується фінансова відповідальність, передбачена п. 120.1 ПК. Згідно з цим пунктом перше за рік таке неподання або несвоєчасне подання тягне за собою накладення штрафу в розмірі 170 грн. за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Ті самі дії, вчинені платником збору, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, — тягнуть за собою накладення штрафу
в розмірі 1020 грн.
за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

 

За недоплату, що самостійно виправляється . При розгляді порядку виправлення помилок, допущених у минулих податкових періодах, ми згадували, що існування недоплати зі збору спричинює накладення «самоштрафів» на платника збору:

Спосіб виправлення помилки

Розмір штрафу

Рядок Декларації, призначений для відображення
суми штрафу

№ 

назва

пояснення до заповнення рядка (міститься в Декларації)

Подання уточнюючого розрахунку із виправленими показниками

3 % від суми недоплати

7

Сума штрафу в розмірі 3 % від суми недоплати7 (р. 5 х 3 %)

Нараховується платником самостійно відповідно до підпункту «а» абзацу третього пункту 50.1 статті 50 глави 2 розділу II Податкового кодексу України

Виправлення помилок минулого звітного періоду у складі показників Декларації за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов’язання

5 % від суми недоплати

8

Сума штрафу в розмірі 5 % від суми недоплати9 (р. 5 х 5 %)

Нараховується платником самостійно відповідно до підпункту «б» абзацу третього пункту 50.1 статті 50 глави 2 розділу II Податкового кодексу України

 

Пеня . Доцільно вести мову про пеню за несвоєчасну сплату збору за місця для паркування транспортних засобів та пеню за недоплату, яка виникла через допущення помилки(ок) у податковій Декларації попередніх податкових (звітних) періодів.

Перша з них (пеня за несвоєчасну сплату збору) нараховується згідно з п.п. 129.1.1 ПК після закінчення встановлених ПК строків погашення узгодженого грошового зобов’язання. При цьому при самостійному нарахуванні платником податків суми грошового зобов’язання нарахування пені розпочинається від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов’язання, визначеного ПК, а закінчується у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов’язань.

Відповідно до п. 129.4 ПК така пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

Другий вид пені (пеня за недоплату) згідно з п.п. 129.1.2 ПК починає нараховуватись у день настання строку погашення податкового зобов’язання, нарахованого платником збору у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).

Цей вид пені нараховується з розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день заниження.

Для відображення у Декларації цього виду пені призначено рядок 9 «Сума пені8 (нараховується платником самостійно відповідно до підпункту 129.1.2 пункту 129.1 статті 129 глави 12 розділу II Податкового кодексу України)».

Наприкінці розділу саме час перенести описану теорію на практику, проілюструвавши порядок заповнення декларації.

 

ПРИКЛАД

 

ТОВ «Зевс» здійснює діяльність з організації та проведення паркування транспортних засобів на прилеглій до нього земельній ділянці, де розміщено майданчик для платного паркування, на якій відповідно до рішення органу місцевого самоврядування здійснюється платне паркування транспортних засобів і право власності на яку належить державі. Площа майданчика становить 150 м2, 20 м2 з яких призначено для місць для безоплатного паркування легкових автомобілів, якими керують інваліди з ураженням опорно-рухового апарату, члени їхніх сімей, яким відповідно до порядку забезпечення інвалідів автомобілями передано право керування автомобілем, та законні представники недієздатних інвалідів або дітей-інвалідів, які перевозять інвалідів (дітей-інвалідів) з ураженням опорно-рухового апарату, а також для безоплатного паркування транспортних засобів, що належать підприємствам, установам, організаціям громадських організацій інвалідів та сфери соціального захисту населення і перевозять інвалідів (дітей-інвалідів) з ураженням опорно-рухового апарату. Діяльність здійснюється без вихідних, тобто у II кварталі 2013 року був 91 робочий день, з початку року — 181 робочий день.

На підставі вказаних даних ТОВ склало наступну податкову Декларацію: