06.05.2013

Щодо ведення фізичною особою — підприємцем книги обліку доходів і витрат

Лист від 27.02.2013 р. № 1158/

Заповнення книги обліку доходів і витрат підприємцями на загальній системі. роз’яснює ДПСУ

Лист Державної податкової служби України від 27.02.2013 р. № 1158/А/17-1215
«Щодо ведення фізичною особою — підприємцем книги обліку доходів і витрат»

 

Державна податкова служба України за дорученням Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики від 07.02.2013 р. № 04-30/10-127 розглянула <…> лист <…> щодо ведення фізичною особою — підприємцем книги обліку доходів і витрат і повідомляє таке.

Відповідно до норм ст. 42, 44, 47 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV підприємництво — це безпосередня самостійна, систематична на власний ризик господарська діяльність, яка здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою — підприємцем від здійснення господарської діяльності, крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування, регулюється статтею 177 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VII, зі змінами та доповненнями (далі — Кодекс).

Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачене законодавством (ст. 44 Кодексу).

Фізичні особи — підприємці (крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування, обліку і звітності) згідно з пунктом 177.10 статті 177 Кодексу зобов’язані вести книгу обліку доходів і витрат, форма та порядок ведення якої затверджені наказом ДПА України від 24.12.2010 р. № 1025, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.12.2010 р. за № 1425/18720 (далі — Порядок).

У пункті 2 Порядку зазначено, що фізичні особи — підприємці повинні придбавати й оформляти книгу обліку доходів і витрат самостійно. Книга має вигляд зошита або блокнота, має бути прошнурована, з пронумерованими сторінками, яка безкоштовно реєструється в органі державної податкової служби за основним місцем обліку фізичної особи — підприємця.

Записи в книзі обліку доходів і витрат виконуються кульковою або чорнильною ручкою, виправлення допускаються лише із завіренням їх фізичною особою — підприємцем.

Отже, фізичні особи — підприємці оформляють книгу обліку доходів і витрат з дотриманням пункту 2 Порядку, і відповідно до цього пункту виправлення допущених помилок обов’язково завіряються особистим підписом фізичної особи — підприємця.

Додатково повідомляємо, [що] Державною податковою службою України з урахуванням удосконалення системи нормативно-правових актів і введення для фізичних осіб — підприємців додаткових електронних сервісів розроблена спрощена форма ведення книги обліку доходів і витрат, при цьому передбачена можливість її ведення в електронному виді з автоматичним заповненням податкової декларації про майнове становище і доходи та подання звітності через засоби Інтернету. Зазначений нормативний акт розміщено на веб-порталі ДПС України для обговорення.

 

Заступник Голови А. Ігнатов

 

Коментар редакції

Лист присвячено порядку ведення Книги обліку доходів і витрат підприємцями на загальній системі. Зокрема, в ньому ДПСУ звернула увагу на такі моменти:

1. Підприємці на загальній системі зобов’язані вести Книгу обліку доходів і витрат (далі — Книга) за формою та згідно з порядком, які затверджені наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1025 (далі — Порядок № 1025).

2. Придбавають і заповнюють Книгу підприємці самостійно. Причому з огляду на те, що Книга повинна мати форму зошита або блокнота, підприємець за бажання може її самостійно розграфити в зошиті або роздрукувати з електронних носіїв. Книгу необхідно прошнурувати, пронумерувати сторінки і віднести до податкової за місцем обліку для реєстрації. Реєстрація здійснюється безкоштовно.

3. Вестися Книга повинна лише в паперовому вигляді. Це випливає з абз. 2 п. 2 Порядку № 1025, у якому зазначено, що «записи у Книзі виконуються кульковою або чорнильною ручкою.<…>». Можливість ведення Книги в електронному вигляді на сьогодні не передбачена.

4. Виправлення помилок у Книзі підприємець повинен особисто завіряти своїм підписом. Зауважимо, що згідно з роз’ясненнями податківців, розміщеними в ЄБПЗ (розділ 180.08), у випадку якщо підприємець виявляє помилку в Книзі, він може закреслити помилково зазначену суму доходу або витрат і поряд з виправленням поставити особистий підпис із написом «Виправленому вірити». Працівники підприємця, які займаються реалізацією товарів, до своїх книг можуть уносити виправлення лише із завіренням їх підприємцем.

У той же час, на завершення ДПСУ звернула увагу в листі на те, що найближчим часом форма і порядок ведення Книги зазнають змін. Відповідний проект змін уже розміщено для обговорення на сайті ДПСУ (http://sts.gov.ua/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2013-rik/82846.html). Зокрема, цим проектом передбачається спростити форму Книги. Так, вона міститиме 9 граф замість існуючих 12. Крім того, цим проектом передбачена можливість ведення Книги в електронному виді. Підприємець буде сам обирати: вести Книгу в паперовому виді чи в електронному. Для ведення Книги в електронному виді підприємець повинен буде:

— отримати посилені сертифікати відкритих ключів, сформованих акредитованими центрами сертифікації ключів;

— укласти договір з податковою про визнання податкових документів в електронному виді;

— сформувати заяву на отримання книги та надіслати її до органу державної податкової служби за місцем податкового обліку засобами електронного зв’язку з дотриманням умов щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

 

Анастасія Нікольська