15.12.2014

Відповідальність за невиконання наказу про облікову політику

Зі змістом наказу про облікову політику як документа, положення якого є обов’язковими, слід ознайомити працівників підприємства, які безпосередньо мають виконувати його вимоги. Своєчасність такого ознайомлення важлива, щоб працівники змогли застосувати встановлену облікову політику до всіх подій, що відбуваються, і господарських операцій з початку нового звітного року (або з будь-якої іншої визначеної в наказі дати).

За відступ від закріплених у наказі методів оцінки та інших конкретних аспектів облікової політики, що зумовлюють викривлення облікових даних і показників фінансової звітності, винні в тому особи можуть бути притягнені до дисциплінарної або іншої відповідальності, установленої законом.

Згідно з ч. 3 ст. 8 Закону про бухоблік відповідальність за організацію бухгалтерського обліку несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.

Отже, невиконання наказу про облікову політику, відсутність наказу про облікову політику слід вважати порушенням вимог чинного законодавства, за яке керівник і головний бухгалтер можуть нести адміністративну відповідальність відповідно до ст1642 КпАП. Так, за порушення встановленого порядку ведення бухгалтерського обліку, внесення недостовірних даних до фінансової звітності, передбачено адміністративну відповідальність згідно зі ст. 1642 КпАП у вигляді штрафу в розмірі від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.). За повторне здійснення такого правопорушення протягом року сума штрафу збільшується і становить від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.).

Окрім того, якщо за укладеним цивільно-правовим договором (угодою) на особу покладені будь-які функції фахівця з бухгалтерського обліку і вона вчинила дії (бездіяльність), відповідальність за які передбачено ст. 1642 КпАП, то ця особа притягується до адміністративної відповідальності на загальних підставах, оскільки виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (угодами) не визначене КпАП як підстава для звільнення від адміністративної відповідальності винних осіб (ст. 22 КпАП) або обставина, що виключає провадження у справі про адміністративне правопорушення (ст. 247 КпАП).

Підбиваючи підсумок викладеному, слід підкреслити: формальне відношення до підготовки наказу про облікову політику, а також внесення до нього змін і доповнень може призвести не тільки до викривлення фінансового результату діяльності підприємства і недостовірності показників його фінансової звітності, а й до негативних податкових наслідків.