03.03.2014

Помилки в ЄРПН

Відповідь на запитання

Помилки в ЄРПН

Запитання. Після реєстрації податкової накладної в ЄРПН підприємство виявило помилку — у податковій накладній неправильно зазначено дату її складання. Строк, відведений для реєстрації такої податкової накладної в ЄРПН, ще не минув. Як виправити помилку?

Відповідь. Вилучити «помилкову» податкову накладну (далі — ПН) з ЄРПН неможливо. На це звертали увагу податківці в УПК № 127*. Проте оскільки строк реєстрації ПН в ЄРПН ще не минув, ви маєте право зареєструвати в ЄРПН правильно оформлену ПН. Погоджуються в цим і контролери (див. відповідь на запитання № 4 УПК № 127). При цьому дві ПН з однаковим номером зареєстровані в ЄРПН бути не можуть. Тому «правильній» ПН присвоюється новий порядковий номер.

* Узагальнююча податкова консультація щодо окремих питань відображення в податковому обліку з податку на додану вартість звітного періоду податкових накладних, виписаних в попередніх періодах, і формування на їх підставі податкового кредиту, затверджена наказом ДПСУ від 16.02.2012 р. № 127.

Проте основне питання полягає в тому, що робити з помилковою ПН? Адже реєстрація двох однакових ПН в ЄРПН спричинить розбіжності між даними ЄРПН і декларації з ПДВ продавця.

Досить часто бухгалтери «обнуляють» помилкову ПН шляхом виписування розрахунку коригування. Проте такий спосіб не зовсім відповідає вимогам ПК. Розрахунок коригування виписується при виникненні підстав для коригування у визначених ст. 192 ПК випадках, зокрема, коли покупцю повертаються раніше відвантажені товари чи аванс.

Коли ж ці умови не виконуються, то підстав виписувати розрахунок коригування немає.

Увага! Якщо ви вирішили «обнулити» помилкову ПН шляхом виписки розрахунку коригування, то такий розрахунок коригування має бути відображений і в обліку покупця. Такі операції відображаються розгорнуто в ряд. 1 і 8 декларації з ПДВ продавця і в ряд. 10 і 16 у покупця (навіть якщо відвантаження та повернення відбудуться в одному звітному періоді).

Але насправді з «помилковою» ПН можна нічого не робити. Вона не вважається податковим документом, а отже, і не впливає на ПДВ-зобов’язання продавця та податковий кредит покупця. Покупець не повинен відображати її в Реєстрі виданих та отриманих ПН.

«Помилкову» ПН податківці виявлять за результатами камеральної перевірки. Але нічого страшного в цьому немає. Самі контролери в УПК № 127 зазначають, що розбіжності між даними декларації та ЄРПН є тільки податковою інформацією. Підстави для проведення перевірки, про яку згадується в абз. 10 п. 201.10 ПК, виникнуть тільки в тому випадку, коли продавець не надасть відповіді на письмовий запит контролерів протягом відведених для цього 10 робочих днів (п.п. 78.1.1 ПК).

Виникає ще одне запитання: як бути з «помилковою» ПН, чи заносити її до Реєстру виданих та отриманих ПН?

Запис про «помилкову» ПН, зареєстровану в ЄРПН, відобразіть у Реєстрі. А далі рекомендуємо «вилучити» таку ПН з Реєстру методом «сторно», тобто цей запис відображається повторно, тільки вартісні показники заповнюються зі знаком «мінус». Для цього запису коригування складіть бухгалтерську довідку, в якій поясніть суть допущеної помилки.

 

Марина Казанова