09.07.2009

Щодо розрахунку кількості посад вихователів спеціальних шкіл-інтернатів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку для роботи з вихованцями у вихідні, святкові та неробочі дні, а також для заміни вихователів на час їх відпустки

Лист від 09.06.2009 р. № 1/9-384, 02-5/246

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЦК ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЩОДО РОЗРАХУНКУ КІЛЬКОСТІ ПОСАД ВИХОВАТЕЛІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ШКІЛ-ІНТЕРНАТІВ ДЛЯ ДІТЕЙ, ЯКІ ПОТРЕБУЮТЬ КОРЕКЦІЇ ФІЗИЧНОГО ТА (АБО) РОЗУМОВОГО РОЗВИТКУ ДЛЯ РОБОТИ З ВИХОВАНЦЯМИ У ВИХІДНІ, СВЯТКОВІ ТА НЕРОБОЧІ ДНІ, А ТАКОЖ ДЛЯ ЗАМІНИ ВИХОВАТЕЛІВ НА ЧАС ЇХ ВІДПУСТКИ

Лист від 09.06.2009 р. № 1/9-384, № 02-5/246

 

Чисельність працівників спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, у тому числі вихователів, визначається на підставі Типових штатних нормативів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 05.12.2008 р. № 1105 «Про затвердження Типових штатних нормативів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку».

Згідно з п. 2 цих нормативів кількість вихователів у школах-інтернатах вводиться з розрахунку 2 штатні одиниці на кожну групу вихованців.

У кошторисах шкіл-інтернатів мають також передбачатися видатки на оплату заміни вихователів у період їх відпусток, у вихідні та святкові дні, де вихованці або їх частина залишаються у цей період у закладі, виходячи

з режиму перебування дітей та норми роботи на ставку вихователя 25 годин. У межах цих асигнувань можуть бути введені додаткові посади вихователів.

Організація навчально-виховного процесу в цих закладах здійснюється відповідно до вимог Положення про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 15.09.2008 р. № 852. Згідно із п.п. 4.1 цього Положення режим роботи спеціальної школи-інтернату

встановлюється закладом з урахуванням особливостей організації навчально-виховного процесу відповідно до контингенту вихованців та погоджується з відповідними органами управління освітою і державної санітарно-епідеміологічної служби.

Таким чином, режим перебування дітей у спеціальній школі-інтернаті визначається виходячи із розпорядку дня, тривалості та перебігу навчально-виховного процесу, інших конкретних умов, що складаються у навчальному закладі.

При цьому слід врахувати, що впродовж навчального року, коли здійснюється навчальний процес, тривалість навчальних занять згідно з навчальними планами, затвердженими наказами Міністерства освіти і науки України від 03.11.2004 р. № 849 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа)», від 02.11.2004 р. № 842 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів (II і III ступенів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, на 2005/2006 навчальний рік», складає від 20 до 40 годин на тиждень залежно від класу, порушень розвитку дітей.

Зважаючи на вищезазначені норми, вихованці спеціальних шкіл-інтернатів перебувають під опікою педагогічних працівників, а саме вихователів та учителів, у середньому впродовж дня при 5-денному робочому тижні 14 — 15 годин, тобто з 7 ранку до 21 — 22 години вечора. З цієї тривалості перебігу навчально-виховного процесу має розраховуватись кількість посад вихователів для роботи з вихованцями в період відпусток вихователів, а також у вихідні та святкові дні.

При формуванні груп дітей, які залишаються у навчальному закладі на вихідні та святкові дні, а також під час відпусток вихователів, слід враховувати нормативи наповнюваності класів та виховних груп, що затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 20.09.2002 р. № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах».

Про кількість вихідних та неробочих днів у 2009 році повідомлено у листі Міністерства праці та соціальної політики України від 30.09.2008 р. № 10338/0/14-08/13 «Про розрахунок норми тривалості робочого часу на 2009 рік». За календарем п’ятиденного робочого тижня з двома вихідними днями в суботу та неділю їх загальна кількість становить 114 днів, з яких 10 — це святкові дні і дні релігійних свят, та 104 — це кількість вихідних днів.

Таким чином, загальна кількість годин роботи вихователів з групою дітей у вихідні та неробочі дні впродовж року складає:

при режимі роботи впродовж 14 годин щодня — 1596 годин (114 днів х 14 год.);

при режимі роботи впродовж 15 годин щодня — 1710 годин (114 днів х 15 год.).

Кількість годин для заміни вихователів під час відпусток тривалістю 56 днів на кожну групу дітей, що залишаються в інтернаті, має визначатися з розрахунку:

при режимі роботи впродовж 14 годин щодня — 784 години (56 днів х 14 год.);

при режимі роботи впродовж 15 годин щодня — 840 годин (56 днів х 15 год).

Загальне число годин роботи для забезпечення виховного процесу у вихідні, святкові, неробочі дні та під час заміни протягом відпустки вихователів на групу дітей складає: при режимі роботи впродовж 14 годин щодня — 2380 годин (1596 год. + 784 год.);

при режимі роботи впродовж 15 годин щодня — 2550 годин (1710 год. + 840 год.).

Зважаючи, що річна норма годин на ставку при тижневій нормі 25 годин складає 1255 годин, кількість посад вихователів на групу дітей, які залишаються в інтернаті, становитиме:

при режимі роботи впродовж 14 годин щодня — 1,9 штатної одиниці (2380 год. : 1255 год.);

при режимі роботи впродовж 15 годин щодня — 2,0 штатних одиниці (2550 год. : 1255 год.).

Видатки для оплати праці вихователів за роботу у вихідні, святкові та неробочі дні, а також для заміни вихователів на час їх відпусток можуть

розраховуватись виходячи із затрат робочого часу як у годинах у розрахунку на рік, так і з кількості додаткових посад вихователів на групу, орієнтовний розрахунок яких приведено вище.

 

Заступник Міністра освіти і науки України П. Куліков

Заступник Голови ЦК профспілки працівників освіти і науки України Г. Труханів

 

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

 

Д

одатковий штат вихователів у спецшколах-інтернатах

 

У листі, що коментується, Міносвіти надало рекомендації щодо орієнтовного розрахунку кількості додаткових посад вихователів, яких може бути введено до штату спеціальних шкіл (шкіл-інтернатів) для роботи з вихованцями у вихідні, святкові та неробочі дні , а також для заміни вихователів на час їх відпустки.

Міносвіти роз’яснює, що додаткові посади вихователів може бути запроваджено в межах бюджетних асигнувань. Витрати на оплату праці вихователів у період їх відпусток, у вихідні та святкові дні, коли вихованці залишаються в цей період у закладі, має бути передбачено в кошторисах шкіл-інтернатів. Такі витрати розраховуються виходячи з режиму перебування дітей та норми роботи на ставку вихователя — 25 годин.

У свою чергу, режим перебування дітей у спецшколі-інтернаті визначається виходячи з розпорядку дня, тривалості навчально-виховного процесу, інших конкретних умов, що склалися в навчальному закладі.

У середньому тривалість навчально-виховного процесу (часу, протягом якого вихованці спецшкіл-інтернатів перебувають під опікою вихователів та вчителів) при 5-денному робочому тижні становить протягом дня 14 — 15 годин (з 7-ї до 21 — 22-ї години).

Для розрахунку загальної кількості годин роботи для забезпечення виховного процесу на групу дітей у вихідні, святкові, неробочі дні та під час заміни протягом відпустки вихователів, а також розрахунку необхідної кількості додаткових посад вихователів на групу дітей, які залишаються в інтернаті в такі дні, необхідно враховувати:

— норму тривалості робочого часу у 2009 році при 25-годинному робочому тижні — 1255 годин (див. «Оплата праці», 2009, № 2, с. 30 — 31);

— кількість вихідних днів (субота і неділя) при 5-денному робочому тижні — 104 дні;

— кількість святкових та неробочих днів у 2009 році — 10 днів;

— тривалість відпустки вихователя — 56 днів.

Витрати на оплату праці вихователів за роботу у вихідні, святкові та неробочі дні, а також для заміни вихователів на час їх відпусток можуть розраховуватися виходячи з річних витрат робочого часу або з кількості додаткових посад вихователів. При цьому орієнтовний розрахунок має такий вигляд:

при режимі

роботи протягом 14 годин щодня на групу вихованців:

витрати робочого часу в годинах з розрахунку на 2009 рік — 2380 годин ((104 + 10 + 56) х 14);

— кількість додаткових посад —

1,9 штатної одиниці (2380 : 1255);

при режимі

роботи протягом 15 годин щодня на групу вихованців:

витрати робочого часу в годинах з розрахунку на 2009 рік — 2550 годин ((104 + 10 + 56) х 15);

— кількість додаткових посад —

2 штатні одиниці (2550 : 1255).

 

Людмила ТРОХИМЕНКО, економіст-аналітик