28.04.2011

Атестація педагогічних працівників дошкільного навчального закладу

Відповідь на запитання

атестація педагогічних працівників дошкільного навчального закладу

 

Антоніна Клименко, начальник Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України

 

Після закінчення педучилища (дошкільне виховання) у 1976 році особа працювала вихователем групи продовженого дня у середній школі. У 1982 році закінчила педінститут (вища освіта, спеціальність — учитель російської мови та літератури, учитель початкових класів). З 1980 року по липень 1996 року працювала вихователем у дитячих садках, з вересня 2005 року по теперішній час також працює вихователем. За весь час працівнику відмовляють у проходженні атестації, мотивуючи відсутністю фахової освіти.

Чи може такий вихователь дитячого садка бути атестований та на яку категорію може розраховувати?

(м. Харків)

 

Згідно з

п. 2.1 Типового положення про атестацію педагогічних працівників України, затвердженого наказом Міністерства освіти України від 20.08.93 р. № 310 (далі — Типове положення № 310), за яким здійснювалася процедура атестації педагогічних працівників до запровадження в дію нового Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення № 930), атестації на відповідність посаді з установленням однієї з кваліфікаційних категорій підлягають педагогічні працівники з вищою освітою, зокрема вчителі всіх спеціальностей, а також вихователі.

Під вищою освітою для застосування

Типового положення № 310 слід розуміти освіту, отриману в інститутах, університетах, академіях та інших вищих навчальних закладах, перелік яких зазначений у розд. I «Вища освіта» додатка 4 до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.93 р. № 102.

Пунктом

4.1 Типового положення № 930 також установлено, що атестація на відповідність займаній посаді з присвоєнням кваліфікаційних категорій проводиться, зокрема, щодо вихователів, які мають вищу педагогічну або іншу вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста або магістра (повну вищу освіту).

Однак, на жаль, до цього часу не розроблено та не затверджено на нормативному рівні Типових кваліфікаційних характеристик за конкретними посадами педагогічних працівників, у тому числі вихователів дошкільних навчальних закладів, що стало основною причиною непогодження галузевою профспілкою

Типового положення № 930.

Тому на даний час при атестації педагогічних працівників використовують

Кваліфікаційні характеристики педагогічних працівників, для яких установлені кваліфікаційні категорії, що опубліковані в Збірнику наказів Міністерства освіти України, № 5 — 6 за березень 1994 року.

Цими

Кваліфікаційними характеристиками до вихователя дошкільного навчального закладу, який має вищу педагогічну (не за фахом) освіту або університетську освіту, для присвоєння вищої кваліфікаційної категорії висуваються такі вимоги: стаж практичної роботи вихователем у дошкільному навчальному закладі не менше 10 років, для першої кваліфікаційної категорії — не менше 7 років, для другої кваліфікаційної категорії — не менше 5 років.

Тож наявність вищої освіти, отриманої після закінчення педагогічного інституту, та зазначеної вище тривалості стажу педагогічної роботи

дають право вихователеві дошкільного навчального закладу претендувати на атестацію з установленням відповідної кваліфікаційної категорії.

При цьому слід також звернути увагу на те, що згідно з

ч. 1 ст. 32 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III атестація педагогічних працівників дошкільного навчального закладу незалежно від підпорядкування, типів і форми власності є обов'язковою і здійснюється, як правило, один раз на 5 років.