23.09.2021
У сучасному світі можна виділити три основних способи додаткового професійного навчання дорослих.
Кожен із цих варіантів відкриває нові можливості. Перш ніж обрати оптимальний для вас, пропоную відповісти на запитання: я вчуся, щоб що? Розуміння того, навіщо вам додаткова освіта, окреслить ваш шлях до мети. Проаналізуйте те, що ви вже знаєте, вмієте, і те, що ви хочете отримати. Зіставте ці дві складові — й зрозумієте, яких саме знань бракує.
Будьте чесними з собою. Якщо ви хочете заробляти більше грошей або ваші амбіції штовхають вас до більш значущої ролі в професії, — це нормально.
Подивіться на освіту не як на самостійну мету: я хочу вивчити новий напрямок у роботі бухгалтера. А як на інструмент для досягнення якогось блага: я хочу вивчити новий напрямок бухгалтерської роботи, щоб підвищити свій рівень доходу. І, як наслідок, почати подорожувати або придбати нове житло. Так ваша мотивація буде довготривалою. І коли ви вже зробите кілька кроків, вам не захочеться все кинути, тому що вас підштовхуватимуть бажання поліпшити якість власного життя і відчуття, що ви самі на нього впливаєте.
Якою б сильною не була ваша мотивація, без самодисципліни не обійтися. Добре, що цю навичку ми отримали в школі. Іноді кожна людина відчуває втому, прокрастинує (відкладає важливі справи «на потім») або сумнівається. У такі моменти допоможе невелике вольове зусилля. Коли дуже не хочеться, потрібно просто одягнутися, взяти необхідні речі та почати заняття. Краще, якщо у вас буде приблизний план занять.
Я знаю чоловіка, якому більше 40 років, — він захистив кілька кандидатських дисертацій у різних сферах знань і все ще шукає себе. У психології це називається інфантилізмом — вибором дитячої поведінки дорослими людьми через страх перед змінами, небажання приймати рішення і нести відповідальність за них.
Інший мій знайомий за останні три роки відвідав кілька десятків короткострокових курсів і тільки 1 — 2 інструменти з них застосував у роботі. Щоб не стати героєм такої історії, потрібно не лише вчитися, а й шукати способи застосувати знання.
Ідеальний збіг — це коли те, чого ви хочете навчитися, потрібне у сфері, в якій ви працюєте. Якщо ви вже давно придивляєтеся до якогось курсу, спробуйте обговорити його з керівником. Якщо компанії це не потрібно зараз, вибір за вами: вирішуйте, чи потрібно це знання вам як професіоналу загалом? Якщо відповідь «так» — починайте. Якщо «ні» — шукайте щось інше.
До речі, у багатьох компаніях зараз є часткова або навіть повна оплата додаткової освіти для співробітників. Роботодавці розуміють важливість розвитку свого персоналу. Трохи перефразую відомий вислів: краще навчити своїх співробітників і вони підуть, ніж не навчити й вони залишаться.
Уміння вчитися — це розуміння: де знайти джерела правдивої інформації, в який час ваш мозок працює найбільш продуктивно, чи потрібен вам наставник тощо. Простіше кажучи, це розуміння і застосування відповідних вам умов навчання.
І важлива навичка не лише в навчанні, а й в житті загалом — критичне мислення. Це здатність людини ставити під сумнів нову інформацію, включаючи власні переконання. Це процес активного осмислення, застосування, аналізу та оцінки інформації для досягнення відповіді або висновку. Розвивати критичне мислення можна в будь-якому віці. До того ж «плоди» у вигляді вміння швидко орієнтуватися в ситуаціях та приймати рішення того варті.
Хочу звернути вашу увагу на кілька змін, що відбулися під час стрімкого розвитку онлайн-простору.
Можливо, зараз ви перебуваєте на такому етапі кар’єри, коли наявних знань і навичок достатньо. Або основну увагу ви приділяєте не роботі, а, наприклад, особистому життю. Або кар’єрні звершення взагалі не для вас. Добре, що ви розумієте, чого хочете. І що не хочете здобувати нову освіту зараз. Усе ж не навчаючись і не розвиваючись зовсім, ми ризикуємо використовувати старі, неробочі рішення для нових викликів не лише в роботі, а й в інших сферах нашого життя.
Постійне навчання та розвиток дозволяють нам продовжити «молодість» розуму. Навіть мінімальні зусилля в цьому напрямку допоможуть підтримувати когнітивні (пізнавальні) здібності в тонусі.