07.06.2021

Актуальне запитання. Якими мають бути дії кадровика при приведенні у відповідність до нових норм законопроєкту № 4535 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост» в частині того, що цим проєктом посада старости «переміщується» до V категорії?

Чинними нормами Закону України від 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі — Закон № 2493) посада старости віднесена до VI категорії посад, яка передбачає присвоєння відповідно 13, 12 і 11 рангів.

Положеннями законопроєкту № 4535 посада старости віднесена до V категорії посад, у межах якої, відповідно до норм Закону № 2493, присвоюються 11, 10 і 9 ранги.

Згідно зі ст. 15 Закону № 2493 при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування присвоюються ранги у межах відповідної категорії посад.

Ранги, які відповідають посадам третьої — сьомої категорії, присвоюються, відповідно, сільським, селищним, міським головою.

Водночас нормами цієї ж статті передбачено, що ранги, які відповідають посадам першої та другої категорій, а також ранги сільським, селищним, міським головам, головам районних, районних у містах рад, старостам присвоюються рішенням відповідної ради в межах відповідної категорії посад.

Нагадаю, що питання присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування регулюється не тільки нормами Закону № 2493, а й:

Положенням про ранги державних службовців, затвердженим постановою КМУ від 19.06.1996 № 658;

наказом Головдержслужби України від 28.03.2005 № 72 «Про присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування відповідно до статті 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»;

наказом Головдержслужби України від 31.03.2006 № 106 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 1996 № 658 «Про затвердження Положення про ранги державних службовців».

У жодному з цих нормативних документів не визначено норми, яка б врегульовувала питання присвоєння рангу у зв’язку із законодавчою зміною категорії посади. А норми, які стосуються отримання посади більш високої категорії, передбачають процедуру призначення, що у нашому випадку не відбувається.

Тож будемо виходити з того, що:

— ранги присвоюються в індивідуальному порядку відповідно до займаної посади, рівня професійної кваліфікації, результатів роботи;

— при призначенні посадової особи місцевого самоврядування (старости) на більш високу за категорією посаду їй присвоюється ранг у межах категорії посади, яку вона зайняла.

Отже, кожен староста зараз має індивідуальний ранг, присвоєний відповідно до вислуги, рівня професійної кваліфікації, результатів роботи.

Призначення на посаду більш високої категорії у нас не відбувається, бо посада віднесена до іншої категорії Законом. Тож посада старости автоматом переходить в більш високу категорію з відповідними рангами.

Таким чином, ранги старост ми маємо привести у відповідність до норм ст. 15 Закону № 2493 з урахуванням вислуги, рівня професійної кваліфікації, результатів роботи кожної особи, яка обіймає нині цю посаду, і що були підставою присвоєння відповідного рангу старості, коли ця посада перебувала у VI категорії.

Тобто, в ідеальному варіанті, після набуття чинності новою нормою ми маємо присвоїти старостам «рівнозначні» ранги, але у межах V категорії посад:

13 ранг = 11 рангу;

12 ранг = 10 рангу;

11 ранг = 9 рангу.

З урахуванням того, що посада старости знаходиться у штатному розписі ради, особова справа у відділі кадрів (службі управління персоналом), а безпосереднього керівника у старости немає (лише голова), алгоритм приведення рангів старост у відповідність до нових норм, на нашу думку, має виглядати так:

відділ кадрів (служба управління персоналом) вносить пропозицію сільському, селищному, міському голові щодо приведення у відповідність до норм Закону № 2493 штатного розпису і рангів старост у зв’язку із віднесенням посади старости до V категорії посад; готує відповідні документи і проєкт подання;

голова: розглядає пропозицію і документи, дає доручення щодо винесення зазначеного питання на сесію ради;

рада: розглядає подання голови та приймає рішення про приведення у відповідність штатного розпису та рангів.

Важливо! Це наша особиста думка, і запропонований алгоритм дій буде такою собі «перестраховкою», якщо все ж таки голова та рада зважаться присвоїти старостам ранги, які за градацією в новій категорії будуть відповідати тим, які старости мали до законодавчих змін.