07.04.2008

Поштова скринька. Що загрожує єдиноподатнику в разі ведення незареєстрованої Книги обліку доходів і витрат (ф. № 10)?

Відповідь на запитання

Що загрожує єдиноподатнику в разі ведення незареєстрованої Книги обліку доходів і витрат (ф. № 10)?

 

ЗАПИТАННЯ. Приватний підприємець зареєструвався у 2006 році та працював на єдиному податку, не застосовуючи ні РРО, ні КОРО з РК. Книгу обліку доходів і витрат він вів, однак у податковій інспекції її не зареєстрував. Під час перевірки у березні 2008 року інспектор, виявивши цей факт, повідомив, що на підприємця буде накладено штраф за несвоєчасне оприбуткування готівки в п'ятикратному розмірі. Чи має рацію інспектор?

 

ВІДПОВІДЬ.

На жаль, інспектор має рацію. Подивимося, чи може підприємець у цій ситуації хоч якось полегшити свою долю?

Отже, станом на березень 2008 року маємо таку картину:

1.

Оприбуткувати готівку підприємець міг тільки записавши її до Книги обліку доходів і витрат (Книга ф. № 10). Це зазначено в пункті 1.2 Положення № 637 документ 1: «…оприбуткування готівкипроведення підприємствами та підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичного надходження в касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій». Зауважимо, що книгу обліку розрахункових операцій (КОРО) єдиноподатник не використовував, а касову книгу підприємці взагалі не ведуть (пункт 4.2 Положення № 637), тому залишається тільки Книга ф. № 10.

2.

Книга ф. № 10 обов'язково «нумерується, прошнуровується та скріплюється печаткою державної податкової адміністрації і затверджується підписом Голови або заступника Голови податкової адміністрації під час узяття суб'єкта підприємницької діяльності на облік у державній податковій адміністрації як платника податків» (лист ДПАУ від 05.11.97 р. № 17-0117/10-8886). Як бачимо, зареєструвати Книгу ф. № 10 «заднім числом» ніяк не вийде. А незареєстрована Книга не є Книгою ф. № 10, оскільки не відповідає зазначеним вимогам. Фактично це звичайний папірець, який не має статусу документа.

Як не парадоксально, але

виходить, що Книги ф. № 10 у підприємця взагалі не було. Отже, готівкова виручка, яку він отримував, ніде не оприбутковувалась. Звідси — штраф за несвоєчасне оприбуткування готівки в п'ятикратному розмірі неоприбуткованих сум (стаття 1 Указу № 436 документ 2)!

Однак існує один дуже важливий момент.

Через те, що штрафи, визначені Указом № 436, є адміністративно-господарськими санкціями, строк їх застосування обмежено статтею 250 ГКУ документ 3 і становить 6 місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через один рік з дня вчинення порушення (лист НБУ від 10.08.2007 р. № 11-113/3036-8220).

Таким чином, інспектор може оштрафувати підприємця за неоприбуткування тільки тієї виручки, яка надходила

протягом одного року до виявлення порушення, тобто починаючи з березня 2007 року, з дотриманням таких умов:

якщо інспектор устигне оформити рішення про стягнення санкції протягом шести місяців з моменту перевірки;

якщо виручку отримано готівкою (виручка, що надходила на рахунок у банку, не є готівковою, і оприбутковувати її не потрібно).

Що стосується

готівкової виручки, отриманої до березня 2007 року, то за її неоприбуткування інспектор у будь-якому разі не має права накладати п'ятикратний штраф (з урахуванням норми статті 250 ГКУ).

І ще один нюанс

: теоретично підприємцю також може загрожувати адмінштраф за статтею 1642 КУпАП документ 4 за порушення правил ведення касових операцій, однак на практиці податківці не мають права його застосовувати (докладніше див. «ВД», 2008, № 5, с. 9).

А от

адмінштраф за статтею 1641 КУпАП за відсутність або неналежне ведення обліку доходів і витрат податківці можуть накласти в розмірі від 51 до 136 грн. (від 3 до 8 нмдг). Причому такий штраф накладається один раз за весь період з початку порушення до моменту його виявлення, оскільки таке правопорушення є триваючим (лист Мін'юсту від 17.07.2007 р. № 22-14-493).

Розшифровка нормативних посилань (документ)

1

Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637.

2

Указ Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм регулювання обігу готівки» від 12.06.95 р. № 436/95.

3

Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

4

Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.