07.07.2008

Поштова скринька. Приватні нотаріуси: розрахунок оподатковуваного доходу і заповнення декларації

Відповідь на запитання

Приватні нотаріуси: розрахунок оподатковуваного доходу і заповнення декларації

 

ЗАПИТАННЯ. Приватний нотаріус для визначення оподатковуваного доходу включає витрати згідно з переліком, наведеним у листі Мін’юсту від 02.02.2006 р. № 31-35/20. Проте це далеко не повний перелік витрат самозайнятої особи. Чи має він право зменшувати свій дохід на інші витрати, які пов’язані з його діяльністю, але відсутні в переліку листа? Як приватному нотаріусу потрібно заповнювати декларацію про доходи, якщо він також отримує доходи, надаючи послуги не тільки громадянам, а й юридичним особам, які, будучи податковими агентами, утримують з нього податок з доходів?

 

ВІДПОВІДЬ. Приватні нотаріуси як самозайняті особи здійснюють оподаткування свого доходу відповідно до Закону про податок з доходів документ 1. На жаль, норми цього Закону не враховують конкретні нюанси діяльності цієї категорії осіб. Виходить, що приватні нотаріуси повинні обкладати свої доходи за ставкою 15 %, а це повністю суми коштів, що сплачуються клієнтами (не податковими агентами) за вчинення нотаріальних дій та надання додаткових послуг правового характеру без урахування витрат.

З моменту прийняття Закону про податок з доходів такий стан речей викликав безліч запитань. Проте згодом, у зв’язку з численними зверненнями платників податків щодо оподаткування доходів приватних нотаріусів, це питання було взято до уваги, і з’явився лист Мін’юсту від 02.02.2006 р. № 31-35/20.

У ньому перелічено витрати, які можуть бути враховані приватними нотаріусами для зменшення оподатковуваного доходу, що також підтверджується

листами ДПАУ від 12.03.2007 р. № 1136/П/17-0415 і від 20.02.2006 р. № 3105/7/17-0417.

У

листі Мін’юсту також зазначено, що згадані витрати приватних нотаріусів, пов’язані з організацією їх роботи, є необхідними для забезпечення законності та професійності їх діяльності і випливають з вимог чинного законодавства та повинні бути відображені в їх податковому обліку відповідно до вимог пункту 19.1 статті 19 Закону про податок з доходів. При цьому витрати враховуються за звітний податковий період (рік) і не переносяться на наступний звітний податковий період (рік).

Виходить, що на сьогодні Мін’юст і ДПАУ «дали добро»

тільки на перелічені в переліку витрати, які будуть відображені в Книзі обліку доходів і витрат. Отож будь-які інші витрати нотаріуси не зможуть відображати, оскільки самим Законом про податок з доходів досі не встановлено принцип визначення оподатковуваного доходу для приватних нотаріусів, де враховувалися б повністю витрати. Таким чином, перелік витрат, наведений у цьому листі, є єдиною поблажкою для нотаріусів. Інші витрати при розрахунку оподатковуваного доходу нотаріус не має права враховувати.

Тепер

що стосується відображення доходів приватних нотаріусів у декларації. Відповідно до пункту 19.1 статті 19 Закону про податок з доходів приватні нотаріуси повинні подавати річну декларацію про доходи. На сьогодні декларація про доходи подається за формою додатка 1 до Інструкції № 12 документ 2, де приватним нотаріусам потрібно показати всі отримані доходи. Тобто в декларації мають бути зазначені, по-перше, доходи, отримані нотаріусами не від податкових агентів (з яких податок з доходів не утримувався) (у підрозділі 1.2 Розділу 1 декларації). По-друге, у декларації мають бути зазначені також і доходи, отримані від податкових агентів, з яких податковим агентом уже утримано податок з доходів (у підрозділі 1.1 Розділу 1 декларації). Проте в цьому немає жодної проблеми. Єдиний нюанс: у декларації потрібно зазначити окремо суму нарахованого доходу і в окремій графі — суму утриманого податку. При цьому сплачувати повторно суму утриманого податку не треба.

Розшифровка нормативних посилань (документ)

1

Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

2

Інструкція про оподаткування доходів фізичних осіб від заняття підприємницькою діяльністю, затверджена наказом головної державної податкової інспекції України від 21.04.93 р. № 12.