07.07.2008

Мистецтво одержувати прибуток—2

Стаття

Мистецтво одержувати прибуток—2

 

Як правило, продукція, яку виробляє або реалізує підприємець, рідко може бути представлена одним найменуванням. Виникає запитання: чи можна провести CVP-аналіз, якщо асортимент реалізації широкий? Відповідь — так, але для цього необхідно знати деякі особливості. Про них зараз стисло і розповімо.

 

Підготовчий етап

У принципі все, що потрібно знати, ви вже знаєте, якщо прочитали попередню статтю. Розподіл витрат на постійні та змінні залишається таким самим, причому постійні витрати — спільні для всієї діяльності, а змінні — різні для кожного виду продукції (товару).

Тому спочатку потрібно виконати таку роботу: за схемою, описаною на с. 33—34, розрахувати загальний параметр

а, далі — параметр b для кожного найменування товару: b для першого найменування, b для другого найменування тощо.

Після цього можна приступати безпосередньо до самого аналізу.

 

CVP-аналіз в умовах реалізації декількох видів продукції

Підприємець продає товари в різних кількостях, і обсяги їх реалізації час від часу змінюються. Утім, певне співвідношення, очевидно, є. Його не можна назвати постійним, але для цілей CVP-аналізу передбачається, що комбінація продажів — величина незмінна.

Комбінація продажів — це співвідношення окремих видів продукції в загальному обсязі реалізації. Наприклад, у звітному періоді одержано дохід 10000 грн., з них: від продажу товару 1 — 5000 грн., від товару 2 — 3000 грн., від товару 3 — 2000 грн. Отже, комбінація продажів складе: 50 %, 30 % і 20 %. Для того щоб використовувати цей показник надалі, потрібно постаратися максимально наблизити його до істини, враховуючи власні плани продажу і попит.

Тепер наведемо формули, які потрібно застосовувати для CVP-аналізу в умовах реалізації декількох видів продукції:

1)

обсяг продукції, який потрібно продати, щоб не зазнати збитку:

,

де

Qкритич— обсяг реалізації, при якому немає збитку, але й прибуток теж дорівнює нулю, шт.;

а

— постійні витрати, грн.;

Ц1, Ц2..., Цn

— ціна відповідного виду продукції, грн.;

b1, b2..., bn

— змінні витрати на одиницю продукції відповідно для першого, другого тощо найменування, грн./шт.;

ε1,

ε2..., εn— комбінація продажів, тобто питома вага доходу від реалізації кожного виду продукції в загальному обсязі доходу від реалізації, %;

n

— кількість видів продукції.

Хоча формула вийшла громіздкою, але насправді нічого складного тут немає: рахуємо так само, як і для одного виду продукції, потрібно тільки не забути врахувати у формулі питому вагу продажів для кожного найменування.

Розрахувавши

Qкритич, розподіляємо його між видами продукції знову ж таки, відповідно до питомої ваги. Отже, підприємець не одержить ні прибутку, ні збитку, якщо продаватиме таку кількість першого, другого, n-ного товару:

Qкритич1 = Qкритич

х ε1; Qкритич 2 = Qкритич х ε2;...; Qкритич n = Qкритич х εn.

Розберемося на прикладі.

Припустимо, відомо таке:

 

Показник

Товар 1

Товар 2

Товар 3

Комбінація продажів

50 %

30 %

20 %

Ціна (Ц), грн.

20,00

15,00

10,00

Змінні витрати на одиницю (b), грн./шт.

12,00

11,00

7,00

Постійні витрати — загальні (а), грн.

7000,00

 

Тоді

Qкритич= 7000 : ((20 - 12) х х 0,5 + (15 - 11) х 0,3 + (10 - 7) х х 0,2) = 1207 шт. Значить, Qкритич1 = 1207 х 0,5 = 603 шт., Qкритич 2 = 1207 х 0,3 = 363 шт., Qкритич 3= 1207 х 0,2 = 241 шт.;

2)

обсяг продукції, який потрібно продати, щоб одержати необхідну суму прибутку. Формула практично така сама, як і попередня, але тільки з урахуванням прибутку:

,

де

П — планована сума прибутку, грн.

Розподіл

Q (шт.) між видами товарів, тобто розрахунок Q1, Q2, ..., Qn (шт.) проводиться так само, як і в попередньому випадку;

3)

сума прибутку, яку можна одержати при реалізації певного обсягу продукції:

,

де

Q1, Q2, ..., Qn обсяг реалізації кожного виду товару в натуральному вираженні, шт.

Набагато частіше підприємцю зручніше проводити аналіз, зазначаючи обсяг продажів у вартісному вираженні. У такому разі попередня формула набуде такого вигляду:

,

де

Qвартіс1, Q вартіс2, ..., Q вартісn обсяг реалізації кожного виду товару у вартісному вираженні, грн.

Цікавий той факт, що ця формула не просто дозволяє обчислити прибуток, а й допомагає підприємцю

оптимізувати асортимент продукції, що реалізується. Як? Дуже просто. Поглянемо ще раз на формулу. З неї чітко видно, що кожен товар робить різний внесок у загальний прибуток, причому внесок цей визначається показником (Ц - b). Неважко здогадатися, що найбільший внесок у прибуток робить реалізація саме того товару, в якого показник (Ц - b) більший.

Отже, підприємцю

потрібно:

нарощувати обсяги виробництва і реалізації тієї продукції (товару), для якої показник (Ц - b) максимальний;

— знижувати ті, у яких цей показник менший;

— узагалі відмовитися від реалізації номенклатурних позицій, де

(Ц - b) близький до нуля або навіть має від’ємне значення (або хоча б модернізувати їх, зменшивши b і збільшивши Ц);

4)

зміна прибутку при зміні обсягу продажів.

Якщо аналізуємо зміну обсягу продажів у натуральному вираженні, формула матиме такий вигляд:

.

Якщо

ΔQ зазначається у вартісному вираженні (не штуки, а гривні), формула матиме такий вигляд:

.

Ці формули дозволяють дізнатися, як зміниться прибуток при зміні обсягу продажів кожного виду продукції (товару). І знову ключовий показник реагування прибутку на зміну обсягу продажів —

(Ц - b). Водночас слід пам'ятати і про зворотний ефект швидкого прибутку: товар, у якого показник ( Ц - b) найбільший, приносить не тільки максимальний приріст прибутку при збільшенні продажів, а й максимальне падіння прибутку при зниженні обсягів продажів.

Використовуючи дані нашого

прикладу, розрахуємо, на скільки збільшиться прибуток при збільшенні обсягу реалізації кожного виду продукції на 400 шт., а потім — на скільки зменшиться прибуток при зниженні обсягів реалізації по кожному виду продукції на 300 шт.

 

Показник

Товар 1

Товар 2

Товар 3

Ц - b, грн./шт.

8,00

4,00

3,00

Підвищення прибутку при збільшенні обсягу реалізації кожного виду продукції на 400 шт.

3200,00

1600,00

1200,00

Зменшення прибутку при зниженні обсягу реалізації по кожному виду продукції на 300 шт.

-2400,00

-1200,00

-900,00

 

На підставі аналізу можна зробити такий висновок: обмежитися реалізацією тільки швидкоприбуткових товарів (у прикладі — товар 1), звичайно, найвигідніше, але разом з тим і найбільш ризиковано. Працювати так можна тільки в разі 100-відсоткової впевненості в ринку збуту;

5) що стосується

структури витрат, то CVP-аналіз у цьому разі здійснюється так само, як і в умовах реалізації одного виду продукції (товару).

Для того щоб спростити розрахунки і заощадити час, ми пропонуємо вам

файл MS Excel, за допомогою якого ви зможете за лічені хвилини одержати всі необхідні показники CVP-аналізу і проаналізувати свою діяльність. Причому кількість товарів (продукції), щодо яких можна провести CVP-аналіз за допомогою цього файлу, може бути від 1 до 100. Знайти (і скачати) його можна за адресою: http://www.bk.factor.ua/ru/publications/14/38/347.html.

Ось, власне, і все про секрети CVP-аналізу. Тепер ми впевнені, що ви зумієте примусити гроші ще активніше працювати на вас.

 

Матеріал підготувала Віталіна Мірошниченко