03.03.2008

Поштова скринька. Довіреності приватного підприємця

Відповідь на запитання

Довіреності приватного підприємця

 

ЗАПИТАННЯ. Покупцем товару є приватний підприємець. Чи потрібно вимагати від нього довіреність під час отримання ним товару? Чи потрібна довіреність, якщо товар отримує фізична особа, яка перебуває з ним у трудових відносинах? Якщо в зазначених випадках потрібна довіреність, то за якою формою її слід оформляти?

 

ВІДПОВІДЬ. Порядок застосування довіреностей визначено Інструкцією № 99 документ 1. Згідно з пунктом 1 Інструкції № 99 її дія поширюється на підприємства, установи та організації, а також їх відділення, філії та інші відокремлені підрозділи, представництва іноземних суб'єктів господарювання. Як бачимо, дія цієї Інструкції не поширюється на суб'єктів підприємницької діяльності — фізичних осіб. Отже, якщо отримувачем цінностей є безпосередньо фізична особа — підприємець, то вимагати від нього довіреність при отриманні товарно-матеріальних цінностей (далі — ТМЦ) не потрібно.

Для того щоб отримати свій товар, підприємцю необхідно мати при собі паспорт або інший документ, що посвідчує особу (закордонний паспорт, водійське посвідчення, службове посвідчення тощо), а також Свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності. Дані цих документів переносяться до супровідних документів та документів, якими оформляється відпуск товару.

Саме такий підхід було викладено у листах Мінфіну від 31.10.2000 р. № 053-29151, від 06.11.2000 р. № 053-4154, листі НБУ від 20.11.2000 р. № 12-111/1363, листі ГКРУ України від 18.01.2005 р. № 13-14/23. У них також було зазначено: якщо приватний підприємець доручає отримати ТМЦ іншій фізичній особі, наприклад найманому працівнику, то безпосередній отримувач ТМЦ повинен мати при собі довіреність.

При оформленні довіреностей слід дотримуватися вимог ЦКУ документ 2 або використовувати типові форми довіреності № М-2 і № М-2б з підписом і печаткою підприємця. Про це також було зазначено в зазначених вище листах.

У підприємців, які працюють без печатки, можуть виникнути певні ускладнення із застосуванням типових форм довіреностей. Зверніть увагу, у цих листах зазначалося про наявність у таких довіреностях підпису та печатки приватного підприємця. Це може ускладнити роботу з контрагентами, які, посилаючись на листи, можуть вимагати наявності печатки на довіреності.

Звернемося тепер до норм ЦКУ, що регулюють представництво за довіреностями, а саме до статей 244 — 250 . Щодо печатки зазначимо, що обов'язкове скріплення підпису на довіреності печаткою передбачено лише для довіреності юридичної особи (стаття 246 ЦКУ). А для фізичних осіб таку вимогу не встановлено, тому достатньо буде зазначити на довіреності «б. п.» і завірити це підписом. Обережним же підприємцям для безпеки рекомендуємо все ж таки придбати печатку.


Розшифровка нормативних посилань (документ)

1

Інструкція про порядок реєстрації виданих, повернених і використаних довіреностей на отримання цінностей, затверджена наказом Мінфіну від 16.05.96 р. № 99.

2

Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.