01.09.2008
На замітку
ВАСУ вважає, що Закон № 877 на перевірки податківців не поширюється
Лист Вищого адміністративного суду України від 31.07.2008 р. № 1331/100/13-08
У цьому
листі ВАСУ вказує на те, що положення Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі — Закон № 877) щодо перевірок, які проводяться податковими органами, не застосовуються. Так, зокрема в листі стверджується, що відносини у процесі контролю за дотриманням податкового законодавства у принципі не входять до предмета регулювання Закону № 877, оскільки «…не стосуються сфери господарської діяльності, а є відносинами, що виникають у сфері управління». З такими висновками погодитися доволі складно.На нашу думку, вагомим аргументом, що спростовує підхід ВАСУ, є
частина 3 статті 19 Господарського кодексу України, відповідно до якої держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання, зокрема, у сфері податкових відносин. Як бачимо, законодавець усе-таки вважає, що податкові відносини цілком є сферою, в якій держава здійснює нагляд і контроль за господарською діяльністю, тобто вони вписуються у предмет регулювання Закону № 877. Аналогічну позицію зайняв і Президент України. У його Указі «Про невідкладні заходи щодо вдосконалення державного регулювання господарської діяльності» від 09.08.2008 р. № 698/2008 Кабміну дається доручення внести у двомісячний термін на розгляд Верховної Ради України законопроекти щодо приведення законів України, у тому числі тих, які визначають порядок здійснення контролю за правильністю і своєчасністю справляння податків і зборів (обов'язкових платежів), у відповідність із Законом № 877. Очевидно, це припускає, що сфери регулювання цих актів і Закону № 877 щонайменше перетинаються. Більш того, сама ДПАУ в листі від 06.09.2007 р. № 8610/6/23-6016/1016 не заперечувала необхідності застосування податковими органами положень Закону № 877. На жаль, з урахуванням думки ВАСУ всі ці аргументи навряд чи сьогодні знайдуть підтримку в судових органах. Хоча думка ВАСУ може виявитися не вирішальною, якщо Верховний Суд України щодо поставленого запитання займе іншу правову позицію.
Граничний термін подання останньої декларації з ПДВ у разі анулювання реєстрації платника ПДВ
Лист ДПАУ від 28.07.2008 р. № 349/4/15-0214
Як випливає з
листа, у разі анулювання реєстрації платника ПДВ граничний термін для подання декларації починає відлічуватися не з дня такого анулювання, а з дня, наступного за днем закінчення місяця (кварталу), в якому ця подія відбулася (як і в загальному випадку). Наприклад, якщо місячний платник ПДВ знявся з реєстрації 15 серпня, то граничний термін подання останньої декларації припадає на 20 вересня.Що стосується індивідуального податкового номера, то в момент подання останньої декларації такого в Реєстрі вже не буде. Із цього приводу ДПАУ в
листі указує на те, що в декларації з ПДВ за останній звітний (податковий) період необхідно зазначити свій старий індивідуальний податковий номер платника ПДВ, тобто той, який використовувався в такому періоді.
ДПАУ зазначає, що за бензопили, газонокосарки потрібно сплачувати збір за забруднення
Лист ДПАУ від 31.07.2008 р. № 354/4/17-0214
Відповідно до
пункту 2 Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору, затвердженого постановою КМУ від 01.03.99 р. № 303, та пункту 1.4 Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, затвердженого наказом Мінприроди та ядерної безпеки, ДПАУ від 19.07.99 р. № 162/379, збір за забруднення навколишнього природного середовища справляється, зокрема, за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення.Об'єктом обчислення збору для таких джерел забруднення є обсяги фактично використаних видів пального, унаслідок спалювання яких утворюються забруднюючі речовини (
абз. другий п. 3.1 зазначеної Інструкції).ДПАУ з посиланням на позицію Мінприроди вказує, що до пересувних джерел забруднення належать транспортні засоби, техніка та інші пересувні засоби й установки, які
обладнані двигунами внутрішнього згорання і працюють на бензині, дизельному паливі, гасі, стиснутому і зрідженому газах, бензогазових і газодизельних сумішах та інших альтернативних видах палива. При цьому такі механізми, як газонокосарки, ланцюгові пили і бензопили можна умовно віднести до пересувних джерел забруднення, зокрема до типу «Недорожні транспортні засоби та машини».Виходячи з цього, на думку ДПАУ, платники повинні
сплачувати екозбір за викиди в атмосферне повітря пересувними джерелами забруднення, у тому числі за бензопили тощо, виходячи з обсягів фактично використаних видів пального. Нормативи збору для такого типу пересувних джерел установлено в таблиці 1.4 додатка 1 до Порядку № 303.До зазначеного додамо, що детально про порядок сплати збору за забруднення ми писали у «ВД», 2008, № 8, с. 4.
ДПАУ підтвердила свою позицію щодо сплати хмелезбору учасниками договору комісії: сплачує тільки один
Лист ДПАУ від 23.07.2008 р. № 14782/7/21-0117
У «ВД», 2008, № 9, с. 12 ми писали про те, що судячи з висновків, зроблених у
листі від 19.03.2008 р. № 5359/7/21-0117, ДПАУ переглянула свою позицію щодо сплати хмелезбору учасниками договору комісії. Зокрема, погодилася, що якщо виручку від реалізації алкогольних напоїв і пива отримує на свій рахунок комітент (тобто виручка проходить повз комісіонера), то в цьому разі хмелезбір сплачує комітент (комісіонер хмелезбір не сплачує). Якщо ж виручку від реалізації алкоголю і пива отримує комісіонер, то в цьому разі хмелезбір сплачує комісіонер, а комітент вже нічого не сплачує.У
листі № 14782/7/21-0117 ДПАУ ще раз підтвердила: сплачує хмелезбір і подає звіт або комісіонер, або комітент (залежно від того, на чий рахунок надійшла виручка). Старі листи, що зобов'язували сплачувати збір одночасно і комісіонера, і комітента (від 12.10.2006 р. № 19003/7/21-0117 і від 18.10.2006 р. № 19367/7/21-0117), відкликано.
Реєстрація роботодавців у Фонді захисту інвалідів може відбуватися перед поданням річного Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів
Лист Фонду соціального захисту інвалідів України від 16.05.2008 р. № 1/6-155/06
Як відомо, роботодавці, у тому числі фізичні особи, у яких за основним місцем роботи
працює 8 і більше осіб, повинні реєструватися у відповідних регіональних відділеннях Фонду захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням. На це вказано у статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII та Порядку реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, які використовують найману працю, затвердженому постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70.При цьому у своєму
листі представники Фонду вказують на те, що якщо роботодавець не зареєструвався у відповідному відділенні Фонду, але приніс Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів, то він може реєструватися безпосередньо перед поданням Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів (далі — Звіт).Виходить, що в середині року (тільки набравши штат із восьми працівників) підприємець може не реєструватися.
У
листі також порушено питання про адміністративну відповідальність роботодавця у вигляді штрафу згідно зі статтею 1881 КУпАП в розмірі від 170 до 340 грн. У листі зазначається, що цей штраф накладається в разі:—
невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Штраф загрожує посадовій особі, яка користується правом приймати на роботу і звільняти з роботи, або на фізичну особу, яка використовує найману працю;—
неподання Фонду Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за формою № 10-ПI. Штраф накладається на посадову особу, яка зобов'язана подавати звіт.Звідси можна зробити висновок, що фізособи — підприємці не можуть бути покарані за неподання Звіту. Зрештою, саме на це наводять міркування, викладені в
листі. Хоча із самого тексту ст. 1881 КУпАП це явно не випливає.Нагадаємо також, що в
листі Мін’юсту від 03.11.2006 р. № 22-48-548 наводиться думка, що підприємці можуть вважатися посадовими особами, якщо є роботодавцями (див. «ВД», 2007, № 3, с. 3).Зауважимо також, що
несвоєчасної реєстрації у Фонді захисту інвалідів згаданий вище адміністративний штраф не стосується .
Чи повинні підприємці дотримуватися норм Генеральної угоди і встановлювати зарплату працівникам не нижче 120 % від мінімального розміру?
Лист Міністерства праці та соціальної політики України від 04.07.2008 р. № 435/13/84-08
Згідно зі
статтею 11 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР мінімальні розміри ставок (окладів) заробітної плати, як мінімальні гарантії в оплаті праці, визначаються Генеральною угодою. На сьогодні діє Генеральна угода на 2008 — 2009 роки. Згідно з пунктом 2.8 розділу II «Оплата праці» цієї Угоди на період до введення розміру мінімальної заробітної плати на рівні прожиткового мінімуму для працездатної особи мінімальна тарифна ставка робочого I розряду у виробничій сфері до 1 січня 2009 року встановлюється в розмірі 120 % мінімальної заробітної плати.Виникає запитання: чи повинні підприємці дотримуватися норм
Генеральної угоди і встановлювати заробітну плату для своїх працівників у розмірі не нижче 120 % мінімальної заробітної плати? Питання це довго залишалося спірним, докладніше про це ми писали у «ВД», 2008, № 12, с. 33.У згаданому вище
листі Мінпраці висловило свою думку з приводу застосування норм Генеральної угоди роботодавцями.Мінпраці вважає, що норми
Генугоди є обов'язковими при укладенні колективних договорів тільки для тих роботодавців, представники яких брали участь у підписанні Генугоди або згодом приєдналися до неї. Якщо ж роботодавцем при укладенні Угоди не були представлені уповноважені представники з боку власника і з боку профспілки, то положення Генугоди не є обов'язковими. Проте ніщо не забороняє їх врахувати сторонами при укладенні трудового договору.Слід зазначити, що раніше Мінпраці в
спільному листі з Федерацією професійних спілок України від 07.02.2008 р. № 013-0184-01 № 07/01-16/275 указувало на обов'язковість застосування норм Генугоди, зокрема щодо встановлення в колдоговорах мінімального розміру тарифної ставки робітника першого розряду на рівні 120 % розміру мінімальної заробітної плати, всіма роботодавцями.Тому, очевидно, дискусія про застосування
Генугоди не вичерпана. Але все-таки листом, що коментується, можна озброїтися роботодавцям на випадок перевірки інспекцією з праці.
Обмеження суми лікарняних розміром мінзарплати не діє з 22 травня 2008 року
Лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 18.07.2008 р. № 01-43-1524
У
листі йдеться про наслідки для розрахунку лікарняних прийняття Конституційним Судом України Рішення від 22.05.2008 р. № 10-рп/2008 (далі — Рішення КСУ).Нагадаємо, що ним були визнані неконституційними зміни, унесені з початку цього року
Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. № 107-IV до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, пов’язаними з похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-ІІІ (далі — Закон № 2240).Далі було прийнято
Закон України від 03.06.2008 р. № 309-VI, яким були відновлені багато, але далеко не всі зміни, унесені до Закону № 2240 (див. «ВД», 2008, № 12, с. 41). Як зазначається в листі № 01-43-1524, з 22 травня 2008 року (дати прийняття Рішення КСУ) суми допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах для осіб, які сплачують страхові внески менше 6 повних календарних місяців протягом останніх 12 календарних місяців перед настанням страхового випадку, не обмежуються розміром мінімальної заробітної плати. Зверніть увагу, що при вирішенні питань з перехідними лікарняними слід орієнтуватися на дату настання страхового випадку.Зауважимо, що за страховими випадками, які настали 22 травня 2008 року і пізніше, знято річний строк давності для звернення за допомогою, тобто при зверненні за допомогою і після закінчення 12 календарних місяців із дня поновлення працездатності тощо лікарняний має оплачуватися. Про це йшлося в
листі Мінпраці від 05.06.2008 р. № 295/020/99-08 (див. «ВД», 2008, № 14, с. 2).
Унесено зміни до Порядку декларування зміни цін на продтовари
Постанова КМУ від 06.08.2008 р. № 709 «Про внесення змін до Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари»
Змінився перелік продтоварів, ціни на які підлягають декларуванню.
Тепер він включає: борошно пшеничне вищого, першого і другого сорту, борошно житнє обдирне, яловичину, свинину, м'ясо птиці (тушка), ковбасні вироби варені, крім вищого сорту, молоко коров'яче питне з вмістом жиру до 2,5 %, сир кисломолочний з вмістом жиру до 9 %, сметану з вмістом жиру до 20 %, масло вершкове з вмістом жиру до 72,5 %, яйця курячі, цукор-пісок, олію соняшникову.Виробники продтоварів при зміні оптово-відпускних цін на додаток до існуючого переліку документів повинні подати до органів Держцінінспекції:
— довідку про обсяги виробництва продтоварів за минулий рік і відповідний період поточного року;
— стандарти, нормативи, технологічні регламенти з виробництва продтоварів;
— копії договорів, пов'язаних з виробництвом продтоварів, укладених з іншими суб'єктами господарювання.
Реалізатори продтоварів додатково подають до органів Держцінінспекції копії договорів, пов'язаних з реалізацією продтоварів, укладених з іншими суб'єктами господарювання.
Документи подаються виробниками продтоварів не пізніше ніж за 10 робочих днів, реалізаторами — не пізніше ніж за 3 робочі дні до введення змінених цін.
Письмові висновки надаються органами Держцінінспекції виробникам продтоварів у 7-денний термін, реалізаторам — у 2-денний термін.
Затверджено
окремі форми декларації зміни оптово-відпускних цін для виробників і реалізаторів.
Свідоцтва про держреєстрацію старого зразка — діють
Лист Держомпідприємництва України від 26.05.2008 р. № 4398
Закон про держреєстрацію
передбачав заміну раніше виданих свідоцтв про держреєстрацію на свідоцтва єдиного зразка протягом 2004 — 2005 років.Держкомпідприємництва зазначає, що
заміна свідоцтв триває і зараз, а Свідоцтво про держреєстрацію старого зразка не втрачає своєї юридичної сили (дійсне й на сьогодні).Також зазначено, що
за невключення відомостей до Єдиного держреєстру санкції для суб'єктів господарювання не передбачені. Разом з тим невнесені відомості не можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Затверджено нову форму статзвітності № 1-ФО для фізичних осіб — підприємців, виробників продукції харчової промисловості
Наказ Держкомстату України від 17.07.2008 р. № 243 «Про затвердження форми державного статистичного спостереження № 1-ФО (одноразова) «Обстеження діяльності підприємців — фізичних осіб, виробників продукції харчової промисловості»
За підсумками 2008 року
(у 2009 році) фізичні особи — підприємці, що займаються виробництвом продукції у харчовій промисловості, повинні подавати до органів статистики нову форму державного статистичного спостереження № 1-ФО (одноразова) «Обстеження діяльності підприємців — фізичних осіб, виробників продукції харчової промисловості».
Новий національний стандарт щодо загальних правил маркування харчових продуктів для споживачів
Наказ Держспоживстандарту України від 04.08.2008 р. № 267 «Про затвердження національного стандарту і скасування нормативного документа»
З 1 листопада 2008 року пробному стандарту ДСТУ-П 4518:2006 надається статус національного стандарту із заміною позначення «ДСТУ-П» на «ДСТУ» і назви стандарту: ДСТУ 4518:2008 «Продукти харчові. Маркування для споживачів. Загальні правила».
Стандарт ДСТУ-П 4518:2006 «Продукти харчові. Споживче маркування. Загальні правила», на заміну якого затверджено новий національний стандарт, з 1 листопада 2008 року скасовується.
Липневий індекс — 99,5 %. Індексуємо вересневу зарплату
(Повідомлення Державного комітету статистики України // «Урядовий кур’єр» від 07.08.2008 р. № 144)
Згідно з повідомленням Держкомстату України загальний індекс споживчих цін (індекс інфляції)
у липні склав 99,5 %. З урахуванням цієї обставини наведемо в таблиці індекси, які необхідно використовувати для індексації вересневої заробітної плати найманих працівників підприємця у 2008 році.Алгоритм наших дій такий: дивимося, за який місяць працівнику востаннє підвищувалася заробітна плата (при цьому сума підвищення була більше суми індексації) або в якому місяці працівника було прийнято на роботу, якщо з моменту прийняття на роботу його заробітна плата не підвищувалася; беремо з наведеної нижче таблиці індекс для відповідного місяця та індексуємо на нього заробітну плату за
вересень 2008 року (у межах прожиткового мінімуму — у вересні 649 грн.). Зверніть увагу: для індексації заробітної плати за інші місяці (не за вересень 2008 року) індекси з таблиці не можуть бути використані.
Місяць підвищення заробітної плати | Величина приросту індексу споживчих цін для проведення індексації (%) | |
Не підвищувалася з лютого 2003 року | 94,7 | |
2003 рік | Березень | 92,6 |
Квітень | 91,3 | |
Травень | 91,3 | |
Червень | 91,1 | |
Липень | 91,3 | |
Серпень | 94,6 | |
Вересень | 93,4 | |
Жовтень | 90,9 | |
Листопад | 87,4 | |
Грудень | 84,6 | |
2004 рік | Січень | 82,1 |
Лютий | 81,3 | |
Березень | 80,6 | |
Квітень | 79,4 | |
Травень | 78,1 | |
Червень | 76,9 | |
Липень | 76,9 | |
Серпень | 77,1 | |
Вересень | 74,8 | |
Жовтень | 71,0 | |
Листопад | 68,3 | |
Грудень | 64,4 | |
2005 рік
| Січень | 61,6 |
Лютий | 60,1 | |
Березень | 57,5 | |
Квітень | 56,5 | |
Травень | 55,5 | |
Червень | 54,6 | |
Липень | 54,2 | |
Серпень | 54,2 | |
Вересень | 53,5 | |
Жовтень | 52,2 | |
Листопад | 50,4 | |
Грудень | 49,0 | |
2006 рік | Січень | 47,3 |
Лютий | 44,7 | |
Березень | 45,1 | |
Квітень | 45,7 | |
Травень | 45,0 | |
Червень | 44,8 | |
Липень | 43,5 | |
Серпень | 43,5 | |
Вересень | 40,7 | |
Жовтень | 37,2 | |
Листопад | 34,7 | |
Грудень | 33,5 | |
2007 рік | Січень | 32,9 |
Лютий | 32,1 | |
Березень | 31,8 | |
Квітень | 31,8 | |
Травень | 31,0 | |
Червень | 28,2 | |
Липень | 26,5 | |
Серпень | 25,7 | |
Вересень | 23,0 | |
Жовтень | 19,5 | |
Листопад | 17,0 | |
Грудень | 14,6 | |
2008 рік | Січень | 11,3 |
Лютий | 8,4 | |
Березень | 4,4 | |
Квітень | 1,3 | |
Травень | Не індексується | |
Червень | Не індексується | |
Липень | Не індексується | |
Серпень | Не індексується | |
Вересень | Не індексується |