03.08.2009

На замітку. Індексуємо серпневу зарплату

Новини

На замітку

 

З 01.01.2010 р. установлюватиметься також погодинна мінзарплата

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України стосовно погодинної оплати праці» від 25.06.2009 р. № 1574-VI

 

Згідно з унесеними змінами

з 1 січня 2010 року мінімальна заробітна плата визначатиметься також у погодинному розмірі.

Таким чином,

Законом закріплюється обов’язок роботодавця оплачувати найману працю працівників не нижче певного мінімального рівня за кожну відпрацьовану годину.

Відповідні зміни внесено до

статті 95 Кодексу законів про працю України від 12.10.71 р. та статті 3 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Крім того, Кабміну доручено розробити й затвердити в установленому порядку механізм визначення та застосування мінімальної заробітної плати в погодинному розмірі.

 

Зміни в ліцензійному законодавстві

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо подальшого вдосконалення порядку ліцензування господарської діяльності» від 25.06.2009 р. № 1571-VI

 

Згідно зі змінами, внесеними до

ст. 16612 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X, установлюється відповідальність посадових осіб у вигляді штрафу від 340 до 680 грн. за:

— порушення встановлених строків для повідомлення про прийняття рішення про видачу, відмову у видачі ліцензії або її копії, про залишення заяви про видачу ліцензії або її копії без розгляду;

— порушення строків оформлення ліцензії або її копії, видачі дубліката ліцензії, видачі переоформленої ліцензії;

— вимагання не передбачених законом документів для отримання ліцензії або її копії;

— порушення строків складання акта перевірки дотримання вимог ліцензійного законодавства.

Імпорт хімічних джерел струму більше не підлягає ліцензуванню

(пункт 75 статті 9 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III»).

Інформація, що міститься в ліцензійних реєстрах, є відкритою і розміщується на офіційному веб-сайті спеціально уповноваженого органу влади з питань ліцензування,

крім інформації про паспортні дані, адреси місць проживання, банківські реквізити, ідентифікаційні коди юросіб або ідентифікаційні номери фізосіб.

Установлено, що органи ліцензування проводять планові та позапланові перевірки

відповідно до вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V. Акт за результатами перевірки складається протягом 5 робочих днів з дня закінчення перевірки. Розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов або рішення про анулювання ліцензії видається не пізніше 5 робочих днів з дати складання акта перевірки.

 

Перевірки СЕС: планові можна

Постанова КМУ «Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2009 р. № 502» від 17.07.2009 р. № 751

 

Кабмін уніс зміни до своєї

постанови № 502 (див. «ВД», 2009, № 12, с. 2), яка встановила мораторій на перевірки підприємців.

По суті, Кабмін дав добро

представникам СЕС проводити свої планові перевірки без урахування встановлених постановою № 502 обмежень.

Тепер змінена частина

постанови № 502 має такий вигляд:

«…

1. Органам і посадовим особам, уповноваженим законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності:

1) до 31 грудня 2010 р.:

тимчасово припинити проведення планових перевірок суб’єктів господарювання, крім перевірок суб’єктів господарювання, що відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику, та планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням

санітарного і податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов’язкових платежів)…»

Цікаво, скільки ще таких змін буде внесено до «перевірочної» постанови? І чи буде вона працювати взагалі? До речі, про те, як до неї ставляться податківці, читайте на с. 11 цього номера.

 

Держпожежнагляд дотримується мораторію на перевірки

Лист МНС України від 24.06.2009 р.№ 36/1/Н-160

 

А ось органи Держпожежнагляду, схоже, погодилися дотримуватися мораторію на перевірки з метою виконання вимог

постанови КМУ від 21.05.2009 р. № 502. У своєму листі вони повідомляють, що з 21.05.2009 р. органами Держпожежнагляду припинено проведення:

— планових перевірок суб’єктів господарювання, крім планових перевірок суб’єктів господарювання, які

відповідно до постанови КМУ від 14.11.2007 р. № 1324 (див. «ВД», 2008, № 1, с. 6) віднесені до високого ступеня ризику;

позапланових перевірок суб’єктів господарювання, крім перевірок за зверненнями фізосіб та юросіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства або після подання суб’єктом господарювання письмової заяви про проведення перевірки за його бажанням.

 

Приватні підприємці не мають права застосовувати спецрежим оподаткування щодо ПДВ, передбачений для сільгоспвиробників

Лист ДПАУ від 22.04.2009 р. № 1767/К/17-0414

 

У цьому

листі ДПАУ абсолютно справедливо вказала на те, що фізичні особи — підприємці, які займаються сільськогосподарським виробництвом, не мають права застосовувати спеціальний режим обкладення ПДВ, передбачений статтею 81 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Відповідно до

підпункту 81.1 статтті 81 Закону про ПДВ спеціальний режим оподаткування може вибрати резидент, що здійснює підприємницьку діяльність у сфері сільського і лісового господарства та рибальства і відповідає критеріям, установленим у пункті 81.6 цієї статті (далі — сільськогосподарське підприємство).

Згідно з

підпунктом 81.6 статті 81 Закону про ПДВ сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих виробничих потужностях, у якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів (послуг) становить не менше 75 відсотків вартості всіх товарів (послуг), поставлених протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів сукупно.

Пунктом 4 статті 62 глави 7 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV

, зокрема, передбачено, що підприємство є юридичною особою.

З урахуванням цього ДПАУ вказує на те, що спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського і лісового господарства та рибальства, установлений

статтею 81 Закону про ПДВ, поширюється лише на сільськогосподарські підприємства — юридичні особи в разі відповідності критеріям, установленим у пункті 81.6 цієї статті.

Таким чином, фізичні особи — підприємці, які займаються сільськогосподарським виробництвом, не мають права на застосування зазначеного

спеціального режиму оподаткування, передбаченого статтею 81 Закону про ПДВ.

 

Сплата внесків і отримання допомоги у Фонді «непрацездатності» добровільно застрахованими приватними підприємцями

Лист Виконавчої дирекції Фонду «тимчасової непрацездатності» від 07.11.2008 р. № 04-29-2169

 

Фонд «тимчасової непрацездатності» роз’яснив деякі питання сплати внесків підприємцями-добровольцями.

1. Приватні підприємці, які працюють на загальній системі оподаткування або на фіксованому податку і застраховані у Фонді

на добровільних засадах, сплачують внески у розмірі 2 % (з 13.01.2009 р. — 1,9 %) суми оподатковуваного доходу не пізніше 5-го числа кожного місяця.

Але річ у тім, що підприємці подають декларацію про доходи і, отже, визначають величину свого доходу

лише за підсумками кварталу . Тому з метою визначення суми страхових внесків, що належить сплаті в першому і в другому місяці кварталу, їм, мабуть, потрібно визначати розмір оподатковуваного доходу щомісячно (або як варіант сплачувати внески за перший та другий місяць кварталу виходячи з оціночного доходу, а загальну суму внесків за квартал відрегулювати за підсумками третього місяця кварталу).

2. Згідно з

Порядком обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженим постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1266, для розрахунку виплат за соціальним страхуванням особи, добровільно застраховані у Фонді, повинні подати до органів Фонду довідку про оподатковуваний дохід, яка видається податковими органами на підставі наданих декларацій про дохід.

Декларацію про доходи підприємці подають за підсумками

кварталу. Отже, надати до Фонду довідку про доходи підприємець зможе тільки після закінчення кварталу.

Виходить, що за ситуації, коли

страховий випадок настав у середині кварталу, підприємець зможе взяти в податковій довідку і відповідно отримати допомогу у Фонді лише після закінчення кварталу, після здавання декларації? Фонд про це прямо не говорить, але підводить нас самих до такого висновку. Як вихід можна спробувати отримати від податкового органу довідку на підставі даних Книги ф. № 10, але на таке податківці можуть і не погодитися.

 

Бухгалтер — приватний підприємець може підписувати звіт за ф. Ф4-ФСС з ТВП

Лист Виконавчої дирекції Фонду «тимчасової непрацездатності» від 15.06.2009 р. № 03-27-1242

 

Згідно з

Порядком від 04.03.2004 р. № 21 звіт за ф. Ф4-ФСС з ТВП може бути не прийнято, якщо він не підписаний керівником та/або головним бухгалтером страхувальника.

Як зазначив Фонд «тимчасової непрацездатності»,

звіт за ф. Ф4-ФСС з ТВП може бути підписано бухгалтером — приватним підприємцем за умови, що такі функції передбачені договором про надання бухгалтерських послуг або дорученням, виданим підприємством.

Проти підписання звітності бухгалтером-підприємцем не заперечує і Мінфін (

лист від 04.04.2001 р. № 053-2948).

 

З’явився новий Довідник пільг № 50

Лист ДПАУ від 01.07.2009 р. № 50

 

ДПАУ затвердила новий

Довідник № 50 пільг, наданих чинним законодавством по сплаті податків, зборів, інших обов’язкових платежів станом на 01.06.2009 р.

Довідником

необхідно керуватися при заповненні Звіту за ф. № 1-ПП «Про суми пільг в оподаткуванні юридичних осіб та фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності». При його заповненні для пільг за кодами 14010067, 14010069, 14010073, 14010077, 14010231, 14010336 розрахунок суми пільги не проводиться. При цьому графи 5, 6, 9, 10 зазначеного звіту заповнюються нульовим значенням, а графи 1 — 4, 7 — 8 заповнюються згідно з п. 2 Інструкції щодо заповнення цього Звіту.

 

Кооператив: власником майна можна стати після його викупу

Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про кооперацію» щодо набуття членами кооперативу права власності» від 04.06.2009 р. № 1448-VI

 

Законодавці внесли зміни до

Закону України «Про кооперацію» від 10.07.2003 р. № 1087-IV. Змінами визначено права членів кооперативу на його майно. Установлено, що:

член житлово-будівельного, дачно-будівельного, гаражно-будівельного, житлового, дачного, гаражного чи іншого відповідного кооперативу має право володіння, користування, а за згодою кооперативу — і розпорядження квартирою, дачею, гаражем, іншою будівлею, спорудою або приміщенням кооперативу, якщо він не викупив це майно;

у разі викупу квартири, дачі, гаража, іншої будівлі, споруди або приміщення член житлово-будівельного, дачно-будівельного, гаражно-будівельного, житлового, дачного, гаражного кооперативу чи іншого відповідного кооперативу стає власником цього майна.

Ця норма не застосовується до об’єктів права власності кооперативів, діяльність яких регулюється спеціальними законами.

Закон

набув чинності 01.07.2009 р.

 

НКРЗ заборонила операторам мобільного зв’язку встановлювати тарифи у розмірі 0,00 грн.

Рішення НКРЗ України від 09.07.2009 р. № 1579

 

НКРЗ заборонила операторам телекомунікацій установлювати тарифи на послуги мобільного зв’язку у розмірі 0,00 грн. за тарифну одиницю послуги

(часову чи кількісну) без урахування собівартості цих послуг і отримання прибутку, оскільки такі дії, на думку НКРЗ, є порушенням вимог законодавства у сфері телекомунікацій.

Оператори мобільного зв’язку повинні переглянути свою тарифну політику і рекламні кампанії до 01.09.2009 р.

НКРЗ пояснює, що прийняття такого рішення викликане прагненням захистити права споживачів, яких уводять в оману неправомірною рекламою послуги з нульовим тарифом.

Червневий індекс — 101,1 %. Індексуємо серпневу зарплату

(Повідомлення Державного комітету статистики України // «Урядовий кур’єр» від 08.07.2009 р. № 120)

 

Згідно з повідомленням Держкомстату України загальний індекс споживчих цін (індекс інфляції)

у червні становив 101,1 %. З урахуванням цього, наведемо в таблиці індекси, які необхідно використовувати для індексації заробітної плати за серпень найманих працівників підприємця у 2009 році.

Алгоритм наших дій такий: дивимося, за який місяць працівнику востаннє підвищувалася заробітна плата (при цьому сума підвищення перевищувала суму індексації) або в якому місяці працівника був прийнято на роботу, якщо з моменту прийняття на роботу його заробітна плата не підвищувалася; беремо з наведеної далі таблиці індекс для відповідного місяця та індексуємо на нього заробітну плату за

серпень 2009 року (у межах прожиткового мінімуму — у серпні 669 грн.). Детальніше про проведення індексації див. «ВД», 2008, № 24, с. 8.

 

Місяць підвищення заробітної плати

Величина приросту індексу споживчих цін для проведення індексації (%)

Не підвищувалася з лютого 2003 року

125,7

2003 рік

Березень

123,3

Квітень

121,8

Травень

121,8

Червень

121,5

Липень

121,8

Серпень

125,5

Вересень

124,2

Жовтень

121,3

Листопад

117,2

Грудень

114,0

2004 рік

Січень

111,0

Лютий

110,2

Березень

109,3

Квітень

107,9

Травень

106,5

Червень

105,0

Липень

105,0

Серпень

105,2

Вересень

102,6

Жовтень

98,2

Листопад

95,1

Грудень

90,5

2005 рік

Січень

87,4

Лютий

85,5

Березень

82,6

Квітень

81,4

Травень

80,3

Червень

79,2

Липень

78,7

Серпень

78,7

Вересень

78,0

Жовтень

76,4

Листопад

74,3

Грудень

72,8

 

2006 рік

Січень

70,7

Лютий

67,7

Березень

68,2

Квітень

68,9

Травень

68,0

Червень

67,9

Липень

66,4

Серпень

66,4

Вересень

63,1

Жовтень

59,0

Листопад

56,2

Грудень

54,8

2007 рік

Січень

54,0

Лютий

53,1

Березень

52,8

Квітень

52,8

Травень

51,9

Червень

48,6

Липень

46,6

Серпень

45,7

Вересень

42,6

Жовтень

38,6

Листопад

35,6

Грудень

32,8

2008 рік

Січень

29,1

Лютий

25,7

Березень

21,1

Квітень

17,4

Травень

15,9

Червень

15,0

Липень

15,6

Серпень

15,7

Вересень

14,4

Жовтень

12,5

Листопад

10,8

Грудень

8,6

2009 рік

Січень

5,5

Лютий

4,0

Березень

2,5

Квітень

1,6

Травень

1,1

Червень

Не індексується

Липень

Не індексується

Серпень

Не індексується