06.06.2011

Сміливо у власне діло. Відфільтрований бізнес

Стаття

Відфільтрований бізнес

 

Інтернет-магазин з продажу фільтрів для очищення води харківські підприємці Людмила та Віктор Завгородні створювали переважно для підстрахування свого першого дитя — видавничого проекту. Але незабаром «запасний аеродром» перетворився на перспективний і самостійний бізнес, а ось видавничу справу довелося тимчасово заморозити. Про те, що допомогло підприємцям у розпал нещодавньої економічної кризи своєчасно переорієнтуватися та обрати перспективніший напрям для розвитку, про підводні камені видавничої справи та нюанси інтернет-продажів «Власному Ділу» розповіла виконавчий директор підприємства Людмила Завгородня.

 

Людмило, як виникла ідея відкрити інтернет-магазин?

 

На момент відкриття інтернет-магазину у нас уже був перспективний видавничий проект, який набирав обертів. Ми зареєстрували свій журнал «Ідеальне свято» три з половиною роки тому, підібрали команду професіоналів. Коли вийшов друком перший яскравий номер журналу, з насиченим змістом, цікавим дизайном, його відразу ж помітили як харківські читачі, так і конкуренти. Рекламодавці знали нас, цінували якість нашої роботи, але зростати та убиратися в силу припало на розпал кризи, коли стали масово закриватися бутіки — наші основні клієнти. А ті, хто вижив, — це переважно дрібні підприємства, які неспроможні були вкладати гроші в рекламу та просування свого товару на ринку. Саме тоді у Віктора виникла ідея створити інтернет-магазин, тим більше, що на той час намітився пік буму у створенні таких магазинів. Оскільки ми обоє за освітою програмісти, проблем зі створенням сайта не виникло, а ось чим його наповнювати та що продавати, ми тоді ще не вирішили та стали визначати товар, який має попит.

 

Чи означає це, що вам довелося розпрощатися з вашим дитям і закрити проект?

 

Ні, на сьогодні видання журналу поки що тимчасово зупинено, але його ніхто не закривав. Рішення про те, що випуск журналу доведеться на якийсь час відкласти, далося мені важко, але будь-який проект створюється для того, щоб заробляти гроші. А коли різко скоротилася кількість рекламодавців, стало зрозуміло, що довго так не може тривати. Тим більше що новий проект уже тоді почав приносити прибуток і потребував багато сили, енергії та часу.

 

Чому ваш вибір зупинився саме на фільтрах?

 

Як часто буває, це відбулося абсолютно випадково. Якось ми вирішили змінити картридж у своєму фільтрі-глечику, однак виявилось, що зробити це зовсім не просто, бо існували проблеми з їх постачанням, а час підганяв, і ми почали самостійно шукати інформацію, щоб вийти на постачальників. Однак у процесі пошуку сама ця ідея настільки нас зацікавила, що захотілося зайнятися цією справою. Уже тоді було зрозуміло, що фільтри — це перспективний напрямок, адже щорік вода в наших кранах стає все гірше та гірше, і рано чи пізно кожний стикнеться з необхідністю очищення питної води. Тому ми знайшли компанії, які займаються водоочищенням і стали з ними співробітничати. Спочатку виникало чимало технічних питань і нюансів, однак нам пощастило — ми почали працювати з професіоналами, в яких і самі багато чому навчилися.

 

Людмило, чи складно було вам, людині з творчим підходом, яка до цього займалася версткою, дизайном, створенням креативних макетів, переорієнтуватися на зовсім інший ринок?

Безумовно, весь попередній досвід нам був у нагоді, тим більше що десь приблизно півроку ми паралельно і видавали журнал, і займалися розкручуванням нашого нового проекту — інтернет-магазину з продажу фільтрів для води. У цей самий час ми взяли на роботу менеджерів, завдання яких полягало у просуванні сайта та продажу товарів. А вже зарекомендувавши себе на ринку, ми вирішили взяти участь у виставці в Києві — так би мовити і на інших подивитися, і себе показати. Саме там обзавелися безліччю необхідних контактів і зв’язків. Отже, не раджу ігнорувати подібні заходи. Вони дуже корисні для тих, хто лише започатковує свій бізнес.

 

Як виникла ідея займатися продажами саме через Інтернет?

 

На той момент ми були неспроможні орендувати магазин, найняти продавців, тому таке рішення було для нас очевидним. Але вже через рік ми вирішили відкрити, крім віртуального магазину, і реальний: орендували в одному з супермаркетів міста площу, найняли продавця. Усе ж таки багатьом дуже важливо, купуючи товар, помацати його, розглянути. Не можу стверджувати, що після цього кількість продажів різко зросла, однак такий підхід себе виправдав.

 

Які мінуси має торгівля в мережі?

 

Безумовно, люди все ще не довіряють віртуальним магазинам. Більшість із тих, хто знаходив нас у мережі, усе одно боялися робити передоплату — просили вислати післяплатою. Декілька разів ми пішли назустріч і в результаті товар повернувся до нас неоплаченим — за ним так ніхто й не прийшов, а ми понесли, хай і незначні, однак усе ж таки збитки. Після цього ми здійснюємо відвантаження лише після отримання передоплати та пояснюємо людям, що, вклавши в сайт чималі гроші, було б безрозсудно з нашого боку псувати собі репутацію таким чином. Сьогодні більшість покупців приходить до нас за рекомендаціями наших клієнтів.

 

Чи багато буває повернень?

 

Ми відразу вирішили: щоб уникнути повернень, працюватимемо лише з постачальниками якісного обладнання. До того ж у нас працюють досвідчені менеджери, які спочатку допомагають клієнту придбати саме той тип фільтрів, який потрібний у кожному конкретному випадку (з урахуванням вимог щодо ступеня очищення води, обсягів води, що споживається і, що важливо, наявності вільного місця у квартирі). Крім того, ми співробітничаємо з установниками та в разі потреби клієнту не потрібно буде сушити голову, де шукати фахівців, щоб установити фільтри.

 

Коли вкладені в бізнес гроші стали приносити прибуток?

 

Ми відкрилися тоді, коли багато хто закривався. Тому важко стверджувати, що був якийсь конкретний період самоокупності. Коли ми лише розкручували сайт, був час, що ми з чоловіком працювали лише на зарплату нашим найманим працівникам. Зараз стан речей змінився: ми збільшили асортимент і, крім систем очищення води, торгуємо клімат-технікою, а також дрібною побутовою технікою і таким чином усіляко прагнемо уникнути такого негативного чинника в торгівлі, як сезонність.

 

Що змінилося особисто для вас після внесення змін до Податкового кодексу України?

 

Оскільки частина наших клієнтів — це великі підприємства та організації, які перебувають на загальній системі оподаткування, з урахуванням унесених змін вони вимушені були відмовитися від наших послуг. Зменшення продажів ми вже відчули.