20.06.2011

Сміливо у власне діло. Салон краси: краще працювати на себе

Стаття

Салон краси: краще працювати на себе

 

Перукар Ольга Мартьянова, косметолог Юлія Карталова та майстер манікюру Ганна Селезньова майже дванадцять років працювали в індустрії краси, як-то кажуть, на чужого дядька. Та, набувши досвіду і втомившись від постійних штрафів, як це часто буває у відносинах керівник — найманий працівник, дівчата вирішили розпочати власне діло: оформили всі необхідні для підприємницької діяльності документи, у складчину орендували спеціально обладнане під перукарню приміщення в житловому будинку і робота закипіла. Про нюанси та підводні камені перукарського бізнесу в інтерв’ю газеті «Власне Діло» розповіла приватний підприємець Ольга Мартьянова.

 

Олю, як довго визрівало рішення піти «у вільне плавання» і працювати на себе?

 

Я дванадцять років пропрацювала в салоні перукарем, але потім помітила, як усе частіше замислююся над тим, що час уже й самій стати біля керма. Та якщо чесно, спершу було трохи страшно наважитися ось так відразу все взяти й змінити. Зараз я розумію, що почуття страху з’явилося тоді зовсім не від невпевненості у своїх силах, а від елементарної відсутності необхідної інформації — що, де, коли? Та відтоді, як я зрозуміла, що саме необхідно і скільки конкретно грошей для старту власного бізнесу мені буде потрібно, стала діяти набагато рішучіше, адже розуміла, що з моїм досвідом можна і ризикнути. А оскільки продовжувати працю й паралельно займатися пошуком приміщення, оформленням документів було неможливо, ми з дівчатами звільнилися. Був навіть якийсь період, коли доводилося працювати вдома. Але скажу відразу: це важко, тому що домівка має бути домівкою. А за кілька місяців після звільнення ми вже святкували перший робочий день у новому статусі — сам собі господар.

 

Які дозвільні документи необхідно було оформити для відкриття перукарні?

 

Зваживши всі за і проти, я вирішила, що буде набагато простіше взяти в оренду приміщення вже з усіма необхідними дозвільними документами, ніж займатися їх оформленням з нуля. Та й грошей це потребувало менше. Оглянувши безліч приміщень, ми з дівчатами вибрали те, в якому все було, як кажуть, під ключ — і готова вивіска, і нове обладнання, і всі необхідні для роботи перукарні документи: заходь і працюй. Єдине, що знадобилося від нас — оформлені санкнижки.

 

Олю, сьогодні перукарні є майже на кожному кроці. Чим вам, новачкам, удається привертати до себе клієнтів?

 

Частина постійних клієнтів, які приходили стригтися саме у мене, перейшли разом зі мною. Зізнаюся, ми спеціально обирали офіс, який би був недалеко від мого колишнього місця роботи, щоб не втратити цих клієнтів. Погодьтеся, навряд чи всі б вони побажали їздити кудись на інший кінець міста, щоб тільки потрапити до свого майстра. На це погодилися б одиниці, і багато хто просто знайшов би нового майстра, а так їм усього лише довелося змінити маршрут. Що стосується нових клієнтів, їх ми намагаємося залучити невисокими, але цілком рентабельними цінами — хоча, звичайно ж, працювати собі на збиток ніхто не буде. Ось буквально днями завітала до нас літня жінка без якихось претензійних побажань, просто їй треба було зачіску освіжити. Запитує — скільки? А чи можна дешевше? Я їй скинула кілька гривень — упевнена, що від цього не збіднію, зате потім жінка пішла додому і обдзвонила всіх своїх подруг: розповіла, що в їхньому будинку відкрилася нова перукарня з прийнятними цінами і їм тепер не треба ходити далеко, як раніше. От і виходить — я їй скинула зо дві гривні, а вона мені привела за це десять нових клієнтів. Крім того, ми досить вдало обрали час для відкриття — перед новим роком, у самий пік попиту на наші послуги. Потім настала ціла череда свят, і лише після березневих свят попит трохи впав, але основний контингент клієнтів уже сформувався.

 

Олю, а рекламу салону перед відкриттям давали?

 

Як такої реклами не було. По-перше, на це треба виділяти бюджет, який, прямо скажу, не гумовий, а по-друге, я вважаю, що ніхто не зробить рекламу краще, ніж твої клієнти. Хоча на харківських інтернет-ресурсах, там, де це можна зробити безкоштовно, ми себе, звичайно ж, прорекламували. І навіть були дзвінки, але проблема в тому, що телефонували зазвичай ті, кому їхати до нас було не вигідно. Наші клієнти — це люди, що проживають поряд з нашим салоном. От їх ми й намагаємося залучити яскравою, гарною вивіскою, якісним обслуговуванням та прийнятними знижками.

 

Які, на ваш погляд, мінуси того, що орендувати приміщення доводиться в житловому будинку? Сусіди часто скаржаться?

 

Я б сказала, що це перевага, а не недолік. Тим паче, що жодних скарг за час роботи не надходило. Та й ми неконфліктні — жити нікому не заважаємо.

 

Як дієте, коли трапляється, що клієнт не задоволений стрижкою, кольором волосся або послугою в цілому?

 

Щоб цього не сталося, я намагаюся налагодити контакт з клієнтом до того, як розпочинаю роботу. Це не забирає багато часу, але дозволяє уникнути непорозумінь. Адже незадоволеність роботою майстра найчастіше трапляється через нерозуміння, а не через його непрофесіоналізм.

 

Які вимоги висуваєте до найманого персоналу як роботодавець?

 

Ну, я ж сама недавно була в шкірі найманого працівника, тому намагаюся не повторювати помилок мого роботодавця. Єдина вимога, це щоб майстер був професіоналом, а в усьому іншому я готова до компромісу. Щоправда, декілька місяців після відкриття я працювала одна — боялася брати на себе відповідальність за нову людину, коли ще й власні перспективи були не зовсім зрозумілі. Звичайно, дуже втомлювалася. Тому сьогодні, коли збільшився обсяг роботи і я просто вже не могла впоратися сама, радо взяла на роботу змінницю, а у вільний час займаюся адміністративними питаннями.

 

Олю, скільки грошей необхідно для того, щоб відкрити двері власного салону?

 

Особисто мені вистачило 5000 грн., які я вклала у витратні матеріали і обладнання, якого бракувало. У дівчат теж були свої витрати. Донедавна ми працювали лише для того, щоб повернути вкладені гроші, і лише тепер, коли почався сезон, стали заробляти. Ну а оскільки ми орендуємо приміщення у складчину, то орендну плату й комунальні послуги ділимо на трьох, а дохід у кожного свій.