19.03.2012

На замітку

Коментар

На замітку

 

Незначні зміни в ПДВ-звітності

Наказ Мінфіну від 10.02.2012 р. № 143

 

На виконання Закону України від 22.12.2011 р. № 4268-VI Мінфін наказом від 10.02.2012 р. № 143 уніс зміни до форми ПДВ-декларації переробного підприємства та загальної декларації з ПДВ.

Крім назви рядка 16.3, в загальній ПДВ-декларації «косметичної» правки зазнав також додаток 7
(за визначенням «частини використання»), в якому Мінфін виправив помилку, яка ні на що не впливала.

Наказ Мінфіну від 10.02.2012 р. № 143 набуває чинності з дня офіційного опублікування. З урахуванням того, що наказ опубліковано у «Офіційному віснику України» від 02.03.2012 р. № 15, вперше подавати оновлену звітність з ПДВ потрібно буде за березень 2012 року (п. 46.6 Податкового кодексу).

ПДВ-декларації за лютий 2012 року подаються за старою формою, без урахування змін.

 

Зміни в Положення про ПДВ-реєстрацію: з урахуванням нової «спрощенки»

Наказ Мінфіну «Про затвердження Змін до Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» від 10.02.2012 р. № 144

 

Положення про ПДВ-реєстрацію змінювалося не так давно. Але враховуючи, що невдовзі після цих змін набули чинності нові правила роботи на спрощеній системі, виникла необхідність знову поновити Положення про реєстрацію платників ПДВ. Що й зробив Мінфін своїм наказом № 144.

Спершу стисло виділимо основні зміни, а потім детальніше торкнемося питання ПДВ-реєстрації єдиноподатників.

1. «Узаконено» плутанину з ПДВ-реєстрацією/анулюванням ПДВ-реєстрації під час переходу на єдиний податок (ЄП) на межі 2011/2012 рр. ДПСУ аналогічні висновки вже озвучила раніше у своєму листі від 31.01.2012 р. № 2955/7/18-3117.

 

Неплатник ПДВ з 01.01.2012 р. побажав працювати на ставці ЄП 3 % (з ПДВ). Не пізніше 25.01.2012 р. подав заяву про застосування спрощеної системи з цією ставкою (3 %)

Якщо такий платник відповідає критеріям обов'язкової (ст. 181 ПКУ) або добровільної (ст. 182 ПКУ) ПДВ-реєстрації і подав заяву на ПДВ-реєстрацію не пізніше 25.01.2012 р., його реєструють платником ПДВ днем (датою) внесення відповідного запису до реєстру платників ПДВ
(а не 01.01.2012 р., при цьому за ставкою ЄП 3 % обкладатимуться доходи з 01.01.2012 р.)

У цьому випадку ДПСУ виявилася ліберальнішою, ніж ми передбачали.
Нагадаємо, що ми вбачаємо можливість такого переходу лише шляхом подання в грудні 2011 року заяви на ПДВ-реєстрацію за добровільними підставами

Платник ПДВ з 01.01.2012 р. побажав працювати на ставці ЄП 5 % або за ставкою у відсотку від мінзарплати. Не пізніше 25.01.2012 р. подав заяву про застосування спрощеної системи з цією ставкою

Датою анулювання ПДВ-реєстрації є:
— дата подання заяви про анулювання ПДВ-реєстрації, якщо платник подавав таку заяву;
— дата прийняття рішення про анулювання ПДВ-реєстрації, у разі такого анулювання з ініціативи органу ДПС

Нагадаємо, що перехід на ЄП, який не передбачає сплату ПДВ, як і раніше, є самостійною підставою для анулювання ПДВ-реєстрації (п.п. «в» п. 184.1 ПКУ)

 

Крім цього, з огляду на нові правила роботи на ЄП доповнено підстави для ПДВ-реєстрації, про що ми зазначимо детальніше пізніше.

2. Спрощено форму заяви на ПДВ-реєстрацію (ф. № 1-ПДВ).

3. Уточнено порядок дій платника ПДВ у разі перереєстрації унаслідок виникнення змін у даних платника ПДВ.

З'явився такий нюанс. Якщо зміни в даних платника ПДВ стосуються:

найменування юрособи і такі зміни не пов'язані з реорганізацією юридичної особи шляхом злиття, приєднання, розділення або перетворення чи пов'язані з перетворенням юрособи у разі, коли датою держреєстрації юрособи, створеної в результаті перетворення, є дата держреєстрації юрособи, припиненої в результаті перетворення;

— прізвища, імені, по батькові фізичної особи — підприємця.

При використанні реквізитів старого свідоцтва такий платник ПДВ зазначає одночасно нове і попереднє найменування (прізвище, ім'я, по батькові).

Тепер знову повернемося до платників ЄП.

Слід зазначити: Мінфін залишив поза увагою питання ПДВ-реєстрації єдиноподатників, що прямо не врегульовані ПКУ. Значно далі в цьому питанні просунулася ДПСУ в Узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом ДПСУ від 20.02.2012 р. № 131, див. «ВД», 2012, № 5, с. 13. Сподіваємося, що податківці дотримуватимуться цих своїх роз'яснень. У зв'язку з цим скажемо лише про ще деякі особливості, пов'язані з появою наказу Мінфіну.

Отже, чітко встановлено строки для подання заяви на ПДВ-реєстрацію (ми скажемо лише про ті випадки, щодо яких була невизначеність) платниками, що відповідають обов’язковим/добровільним критеріям ПДВ-реєстрації:

неплатниками ПДВ, які переходять на ЄП і при цьому обирають ставку ЄП 3 %, — не пізніше, ніж за 15 днів до початку кварталу, з якого особа хоче перейти на ЄП за ставкою 3 %;

— єдиноподатниками — неплатниками ПДВ (підприємцями), які переходять з групи 1 до групи 3 або з групи 2 до групи 3 унаслідок перевищення критерію доходу і при цьому бажають (обов'язкова ПДВ-реєстрація в такому разі не передбачена) бути платниками ПДВ (сплачувати ЄП за ставкою 3 %), — не пізніше 20 числа місяця, що настає за кварталом, у якому допущено перевищення, одночасно із заявою про перехід до групи 3;

— єдиноподатниками — неплатниками ПДВ (підприємцями), які переходять із групи 1 до групи 3 за власним бажанням і при цьому бажають бути платниками ПДВ (сплачувати ЄП за ставкою 3 %) (аналогічний підхід, на наш погляд, повинен працювати і в разі переходу з групи 2 до групи 3, але оскільки в ПКУ про такий перехід прямо нічого не сказано, Мінфін вважає за краще про це не згадувати), — не пізніше, ніж за 15 днів до початку кварталу, з якого особа хоче перейти на ставку 3 %;

— єдиноподатник — неплатник ПДВ переходить з ЄП на загальну систему унаслідок перевищення критерію доходу — не пізніше 10 числа місяця, в якому здійснено перехід (якщо платник задовольняє критеріям для обов'язкової ПДВ-реєстрації).

На закінчення ще вкажемо на такий нюанс. Перелік причин/критеріїв для ПДВ-реєстрації (з додатка 1 до заяви на ПДВ-реєстрацію), які слід зазначати в пункті 5 заяв на ПДВ-реєстрацію, не є повним. У зв'язку з цим потрібно скористатися останньою зазначеною в списку причиною/критерієм «Особа підлягає реєстрації в інших випадках, передбачених законодавством…»

 

Податківці прискорили строк видачі документів та довідок

Наказ ДПСУ від 24.01.2012 р. № 63 Лист ДПСУ від 09.02.2012 р. № 3833/7/18-3117

Лист ДПСУ від 25.01.2012 р. № 2351/7/22-3317

 

З метою підвищення рівня обслуговування платників податків (фізичних та юридичних осіб) під час надання адміністративних послуг скорочено строки видачі платникам податків документів та довідок:

— видача довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів протягом 5 робочих днів (раніше — до 15 календарних днів);

— видача (заміна) фізичним особам карток платників не пізніше 5 робочих днів з дня подання до органу ДПС відповідної заяви (повідомлення) про реєстрацію (внесення змін);

— видача довідки про зміну реєстраційного номера облікової картки та про отримані доходи — протягом 5 робочих днів з дня звернення до органу ДПС за місцем реєстрації або протягом 10 робочих днів з дня звернення до органу ДПС за новим місцем проживання, місцем отримання доходів або місцезнаходженням іншого об'єкта оподаткування фізичної особи;

— видача повідомлень, довідок з питань реєстрації та обліку платників податків з дотриманням строків, визначених Порядком обліку платників податків і зборів (наказ Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588), а у випадках, коли такі строки не визначені, — у строк до 5 робочих днів;

— видача довідки про проведення декларування валютних цінностей, доходів та майна, що належать резиденту України і знаходяться за її межами та довідки про відсутність за межами України валютних цінностей та майна протягом 5 робочих днів.

 

Завищення зарплати майбутнім «декретницям»: Фонд «тимчасової непрацездатності» проводить тематичні перевірки

Лист Мінсоцполітики від 23.12.2011 р. № 472/18/99-11

 

На думку Фонду «тимчасової непрацездатності», підвищення посадових окладів вагітним жінкам перед настанням страхового випадку з недотриманням міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів), передбачених частиною 3 статті 6 Закону про оплату праці, є зловживанням при оплаті праці.

Тому під час оброблення заяв-розрахунків страхувальників про проведення фінансування допомоги по вагітності та пологах у великих розмірах, що значно перевищують фонд оплати праці по підприємству, робочими органами Фонду «тимчасової непрацездатності» проводяться тематичні перевірки, до яких у разі необхідності залучаються територіальні інспекції праці та центри зайнятості. За підсумками таких перевірок відповідні звернення надсилаються до правоохоронних органів для відповідного реагування.

Для того щоб не викликати сумнівів у перевіряючих, можна скористатися практичними порадами, викладеними в рекомендаціях з оплати праці (матеріального стимулювання праці), затверджених наказами Мінпраці від 31.03.99 р. № 44, від 29.01.2003 р. № 23, від 13.08.2004 р. № 186.

Зокрема, незабороненими прийомами матеріального стимулювання є застосування систем преміювання за індивідуальні чи колективні досягнення, застосування систем оплати праці, спрямованих на підвищення ефективності тощо. Доплати та надбавки рекомендовано оформлювати наказом або розпорядженням керівника підприємства.

Також у листі звернено увагу на те, що у всіх виконавчих дирекціях Фонду «тимчасової непрацездатності» створено оперативні робочі групи з контролю за фактами незаконної видачі та продовження листків непрацездатності, а також підробки, фальсифікації та «торгівлі» листками непрацездатності.