01.04.2013

На замітку. Індексуємо зарплату за квітень 2013 року

Коментар

На замітку

 

Що потрібно знати про нове Міністерство доходів із функціями податкової, митної служб, а також деякими функціями ПФУ

Наприкінці минулого року було опубліковано гучний Указ Президента України від 24.12.2012 р. № 726/2012, згідно з яким створювалося Міністерство доходів і зборів України шляхом реорганізації Державної митної служби та Державної податкової служби.

І от тепер, через три місяці, врегульовано порядок роботи нового Міністерства — у Положенні про Міністерство доходів і зборів, затвердженому Указом Президента України від 18.03.2013 р. № 141/2013 (далі — Положення).

Документом визначено, що Міндоходів є правонаступником ДПСУ та ДМСУ і виконуватиме такі завдання, як:

— адміністрування податків, зборів, митних платежів, а також боротьба з правопорушеннями при застосуванні податкового і митного законодавства, здійснення контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів та інших платежів;

адміністрування ЄСВ, а також боротьба з правопорушеннями при застосуванні законодавства з питань сплати ЄСВ;

— контроль за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів;

— контроль за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті у встановлений законом строк, дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), а також за наявністю ліцензій на здійснення видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, торгових патентів.

Таким чином, Міндоходів не лише сконцентрувало функції податкової та митної служб, а й заволоділо правом на адміністрування ЄСВ, на чому слід зупинитися детальніше.

З урахуванням останніх змін у Положенні про Пенсійний фонд України (Указ Президента України від 06.04.2011 р. № 384) виходить, що за Пенсійним фондом, по суті, залишається лише обов’язок ведення персоніфікованого обліку застрахованих осіб, а функції адміністрування ЄСВ перейдуть до Міндоходів. Тобто саме на Міндоходів тепер покладено:

— ведення обліку платників ЄСВ;

— здійснення контрольних заходів за повнотою нарахування і сплати ЄСВ, а також поданням звітності (для реалізації цих завдань Міндоходів має право запрошувати платників ЄСВ для перевірки правильності нарахування та сплати страхових внесків);

— організацію та контроль застосування фінсанкцій та методів стягнення заборгованості з ЄСВ (зокрема, адмінарешт майна, зупинення видаткових операцій за рахунками в банках);

— надання консультацій з питань сплати ЄСВ.

Це на додачу до того, що податківці вже до цього «перетягли» на себе низку прав інспекції праці — згідно з підпунктом 75.1.3 ПКУ податкові органи під час фактичних перевірок можуть перевіряти дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин із працівниками (найманими особами).

У складі Міндоходів функціонуватиме податкова міліція, але тимчасово.

Паралельно з розробкою Положення обговорювалося питання створення Служби фінансових розслідувань (фінансової поліції) — силового відомства, яке об’єднувало б у собі повноваження правоохоронного та фіскального органів і підпорядковувалося б безпосередньо Президенту України.

Ця ініціатива зафіксована в законопроекті, який було погоджено в профільних міністерствах, але так і не передано до Верховної Ради.

Підбиваючи підсумок, зауважимо, що створення Положення — далеко не останній крок у реорганізації служб. Для повноцінної роботи Міністерства необхідно переглянути чинні нормативно-правові акти, якими воно керуватиметься у своїй роботі. А оскільки цей процес може затягнутися, на офіційному сайті ДПСУ розміщено банер, у якому повідом-ляється, що під час реорганізації обидві служби (ДПСУ та ДМСУ) працюватимуть у колишньому режимі.

 

Єдиноподатник групи 2 надав послугу загальносистемнику: можливий перехід до «старшої» групи?

Лист ДПСУ від 07.12.2012 р. № 6815/0/61-12/23-50.0214

 

У листі, що коментується, фахівці ДПСУ досить ліберально підійшли до наслідків ситуації, коли підприємець групи 2 здійснив заборонену для нього операцію — надав послуги платнику податку на прибуток. На думку податківців, у єдиноподатника є вибір : або перейти до «старшої» групи (3 або 5), або на загальну систему.

Традиційно податківці розглядали цей випадок як здійснення видів діяльності, що не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування. Наслідок таких дій згідно з ПКУ лише один — перехід на загальну систему. Про перехід єдиноподатників до «старшої» групу в разі такого порушення в ПКУ нічого не зазначено. Перехід з однієї групи до іншої, якщо не брати до уваги ситуації з перевищенням обмеження щодо виручки, можливий у разі, коли умови перебування в «поточній» групі не порушені (підпункт 298.1.5 ПКУ).

Таким чином, позицію податківців можна назвати ліберальною і логічною, але законною її назвати складно.

 

Медогляди водіїв транспортних засобів: є зміни

Наказ МОЗ та МВС від 31.01.2013 р. № 65/80

 

Відповідно до частини 2 статті 12 Закону про дорожній рух посадові особи, що відповідають за експлуатацію та технічний стан транспортних засобів (ТЗ), зобов’язані, зокрема, не допускати до керування ТЗ осіб, які не пройшли у встановлений строк медогляд. З метою реалізації цієї вимоги МОЗ спільно з МВС свого часу розробили Положення про медогляд кандидатів у водії та водіїв ТЗ (далі — Положення), яке було затверджено наказом від 05.06.2000 р. № 124/345, що недавно втратив чинність. На зміну йому прийшло нове Положення, затверджене наказом 65/80.

Як і раніше, водії ТЗ повинні проходити медогляди: періодичні, щозмінні передрейсові та післярейсові, а також позачергові.

У частині періодичних оглядів установлено таку черговість їх проходження: водії віком до 55 років (включно) — один раз на 10 років, віком від 56 до 75 років (включно) — один раз на 3 роки, віком від 76 років і старші, а також водії, які виконують роботи з перевезення пасажирів та вантажів, — один раз на рік.

У частині обов’язкових медоглядів згадали про обов’язковість їх проходження у тому числі для водіїв, які працюють у приватних підприємців, тоді як у старій редакції Положення про них забули.

Позачерговому огляду водії підлягають тепер у тому числі на вимогу та/або за рішенням уповноваженої посадової особи Державтоінспекції «за наявності підстав».

Багато змін сталося і в порядку проходження щозмінного медогляду (передрейсового та післярейсового). Зокрема:

— результати медогляду фіксуються в подорожньому листі лише за його наявності. Це логічно, адже для «автодорожніх цілей» подорожній лист уже давно не є обов’язковим, і лише ДПСУ вважає його обов’язковим для цілей податкового обліку витрат на ПММ;

— замість штампу в подорожньому листі лікар робить запис про результат контролю;

— медпрацівники, які здійснюють огляди, не повинні проходити періодичне навчання методам проведення медоглядів тощо.

 

Нюанси проведення «трудових» перевірок

Лист Держінспекції з питань праці від 05.11.2012 р. № 422/21/01/02-12

 

Листом, що коментується, Держінспекція з питань праці роз’яснює деякі спірні моменти проведення «трудових» перевірок.

1. Перед початком перевірки інспектор зобов’язаний пред’явити керівнику госпсуб’єкта, що перевіряється, або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) і службове посвідчення посадової особи. У той же час інспектор повинен надати (віддати) копію лише посвідчення (направлення), але не службового посвідчення (частина 5 статті 7 Закону про держконтроль № 877).

Якщо на підприємстві, що перевіряється, ведеться Журнал реєстрації перевірок (форму затверджено наказом Держкомітету з питань розвитку підприємництва від 10.08.98 р. № 18), то інспектор уносить до нього запис із необхідними даними.

2. Інспектор не зобов’язаний підписувати перелік наданих йому документів та пояснювати свої дії. Це автори листа пояснюють тим, що частиною 1 статті 8 Закону про держконтроль № 877 передбачено лише права інспектора на отримання потрібних йому документів і роз’яснень, і жодних додаткових вимог до нього при цьому не висувається. У разі невиконання вимог інспектора або перешкоджання його роботі посадових осіб суб’єкта, що перевіряється, можуть оштрафувати на 50 — 100 нмдг (850 — 1700 грн. за статтею 1886 КУпАП). Проте якщо особа, яку перевіряють, вважає, що рішення, дії або бездіяльність інспектора порушують його права, свободи або інтереси, така особа може звернутися до адмінсуду (стаття 6 КАСУ).

3. За перевіряючим інспектором можна закріпити працівника (суб’єкта, що перевіряється), який стежитиме за переміщеннями інспектора по об’єкту перевірки. Це можливо лише у разі, якщо виконання таких обов’язків визначене трудовим договором із таким працівником. В іншому ж випадку працює пряма заборона, встановлена статтею 31 КЗпП (згідно з нею не можна вимагати від працівника виконання роботи, не визначеної трудовим договором).

 

Укотре оновлено Держреєстр РРО

Наказ ДПСУ «Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій» від 05.03.2013 р. № 51

 

Як відомо, користувачам РРО протягом першого півріччя 2013 року необхідно придбати нові РРО, укомплектовані модемами, або дообладнати модемами реєстратори, що використовуються. «Модернізація» хоча й повільно, але все-таки просувається (зараз ДПСУ рапортує про підключення до Системи зберігання та збору даних від РРО 6 тис. одиниць касової техніки) і поки що не видно явних передумов до того, щоб граничний строк — 01.07.2013 р. було відтерміновано.

Це з одного боку. З другого боку, іде поповнення Держреєстру РРО модернізованою технікою.

Так, наказом, що коментується, затверджено новий Держреєстр РРО, на моделі якого потрібно орієнтуватися при виборі нового РРО (розділ I) або продовженні використання вже наявного апарату (розділи І і II). Колишній Держреєстр, затверджений наказом ДПСУ від 21.12.2012 р. № 1159, утратив чинність.

Слід звернути увагу, що поповнилися обидва розділи Держреєстру (деякі моделі «перекочували» до розділу ІІ), з’явилися нові моделі РРО із вбудованими модемами (ЕККР та портативні ЕККА), що створюють контрольну стрічку в друкованій формі та передають фіскальні звіти до органу ДПС дротовими та бездротовими каналами зв’язку. Як і раніше, можна використовувати реєстратори, що створюють і зберігають контрольну стрічку в електронній формі (без одночасного друкування паперової контрольної стрічки, з її роздрукуванням на вимогу контролюючих органів). Для передачі фіскальної інформації такі реєстратори потрібно дообладнувати модемами.

Як і в попередній версії, в новому Держреєстрі зроблено виноску на РРО, що обладнані модемом і формують контрольну стрічку в електронній формі, проте носії цієї виноски так і не з’явилися. Тому рекомендуємо уточнювати подібну інформацію у виробника або в сервісному центрі.

 

Індекс лютого — 99,9 %. Індексуємо зарплату за квітень 2013 року

(Повідомлення Держстату України // «Урядовий кур’єр» від 12.03.2013 р. № 46)

 

За повідомленням Держстату України, загальний індекс споживчих цін (індекс інфляції) у лютому 2013 року склав 99,9 %. З урахуванням цього наведемо в таблиці індекси, які необхідно використовувати для індексації заробітної плати найманих працівників підприємця за квітень 2013 року (у межах прожиткового мінімуму для працездатних осіб, у квітні — 1147 грн.).

Для визначення індексу діємо за таким алгоритмом: дивимося, за який місяць працівнику востаннє підвищувалася заробітна плата або в якому місяці його було прийнято на роботу, якщо відтоді його заробітна плата не підвищувалася. У першому випадку беремо з наведеної далі таблиці індекс для відповідного місяця, у другому — спочатку дивимося дату прийняття на роботу. Якщо працівника було прийнято до 21.06.2012 р., то беремо місяць прийняття на роботу, якщо після цієї дати, то орієнтуємося на місяць, що передує прийняттю на роботу до підприємця.

 

Місяць підвищення заробітної плати

Величина приросту індексу споживчих цін для проведення індексації (%)

2007 рік

Січень

84,1

Лютий

82,9

Березень

82,6

Квітень

82,6

Травень

81,5

Червень

77,6

Липень

75,2

Серпень

74,1

Вересень

70,4

Жовтень

65,6

Листопад

62,0

Грудень

58,7

2008 рік

Січень

54,2

Лютий

50,2

Березень

44,7

Квітень

40,3

Травень

38,5

Червень

37,4

Липень

38,1

Серпень

38,2

Вересень

36,7

Жовтень

34,5

Листопад

32,5

Грудень

29,7

2009 рік

Січень

26,1

Лютий

24,2

Березень

22,5

Квітень

21,4

Травень

20,8

Червень

19,5

Липень

19,6

Серпень

19,9

Вересень

18,9

Жовтень

17,9

Листопад

16,6

Грудень

15,5

2010 рік

Січень

13,5

Лютий

11,4

Березень

10,4

Квітень

10,7

Травень

11,4

Червень

11,8

Липень

12,1

Серпень

10,7

Вересень

7,6

Жовтень

7,1

Листопад

6,8

Грудень

5,9

2011 рік

Січень

4,9

Лютий

4,0

Березень

2,5

Квітень

1,2

Травень

Не індексується

Червень

Не індексується

Липень

Не індексується

Серпень

1,1

Вересень

Не індексується

Жовтень

Не індексується

Листопад

Не індексується

Грудень

Не індексується

2012 рік

Січень

Не індексується

Лютий

Не індексується

Березень

Не індексується

Квітень

Не індексується

Травень

Не індексується

Червень

Не індексується

Липень

Не індексується

Серпень

Не індексується

Вересень

Не індексується

Жовтень

Не індексується

Листопад

Не індексується

Грудень

Не індексується

2013 рік

Січень

Не індексується

Лютий

Не індексується

Березень

Не індексується

Квітень

Не індексується