06.05.2013

Ви запитували на семінарі. Облік нестач і надлишків ТМЦ у загальносистемника

Відповідь на запитання

Облік нестач і надлишків ТМЦ у загальносистемника

 

ЗАПИТАННЯ. Приватний підприємець на загальній системі провів інвентаризацію, під час якої було виявлено нестачі та надлишки ТМЦ. Як це все відобразити в обліку?

  

ВІДПОВІДЬ. Усім відомо, що склад витрат, які може врахувати загальносистемник під час обчислення чистого доходу, обмежений. До них можна включити лише ті платежі, які:

1) підтверджені документально;

2) пов’язані з госпдіяльністю підприємця;

3) є витратами операційної діяльності, тобто зазначені в пунктах 138.4, 138.6 — 138.9, підпунктах 138.10.2 — 138.10.4, а також у пункті 138.11 ПКУ (з урахуванням пунктів 138.2, 138.11, 140.2 — 140.5, статей 142 і 143, а також інших статей ПКУ, які прямо визначають особливості формування операційних витрат), — пункт 138.1 і підпункт 138.1.1. ПКУ.

Решта платежів підприємця «згорає» — їх не можна вирахувати з виручки при підрахунку чистого доходу. Що стосується нестач, то в податковому обліку нестачі різних видів відображаються по-різному.

1. Нестача в межах норм природного убутку. Такі нестачі або втрати є наслідком природних процесів, зумовлених особливостями хімічного складу або фізичного стану товарів, і їх допустимі розміри встановлено відповідними нормами природного убутку.

На сьогодні підприємства (підприємці) у своїй роботі можуть використовувати досить широкий перелік нормативно-правових актів щодо норм природного убутку. Причому, незважаючи на те, що більшість з них було розроблено ще у 80-х роках, вони залишаються чинними й донині, що неодноразово підтверджувало Мінекономіки, зокрема, у листах від 19.10.2000 р. № 55-25/324, від 19.09.2003 р. № 83-22/605 і від 27.09.2007 р. № 58-24/222. Законодавчі підстави для застосування нормативних актів, прийнятих до набуття Україною незалежності, надає постанова Верховної Ради України від 12.09.91 р. № 1545-XII, згідно з якою до прийняття відповідних актів законодавства України на її території продовжують діяти акти законодавства Союзу РСР з питань, не врегульованих законодавством України, за умови, що вони не суперечать Конституції та законам України.

Суми нормативних нестач і втрат можуть бути включені до складу податкових витрат згідно з пунктом 140.3 ст. 140 ПКУ. Такі нестачі (втрати) уключаються до складу інших операційних витрат (підпункт 138.10.4 статті 138 ПКУ).

Аналогічне правило встановлено і підпунктом «и» підпункту 138.8.5 ПКУ стосовно нестач і втрат від псування матеріальних цінностей у виробництві (у цехах). Їх вартість у межах норм природного убутку включається до складу загальновиробничих витрат.

У податковому обліку з ПДВ також не доведеться ні коригувати відображений раніше податковий кредит з ПДВ, ні нараховувати податкові зобов’язання на вартість ТМЦ, яких бракує, адже такі витрати є нормальними та виникли під час господарської діяльності.

У Книзі обліку доходів і витрат сума витрат у розмірі нестач у межах норм природного убутку відображається у графі 10 на дату їх виявлення (тобто оформлення документа про втрату або нестачу, наприклад, акта списання в довільній формі). У цьому акті також доцільно зазначити суму нестачі, на яку збільшуватимуться витрати.

2 . Нестачі понад норми природного убутку. Нестачі та втрати товарів в сумі, що перевищує норми природного убутку, розцінюються як використання, не пов’язане з господарською діяльністю підприємства (підприємця), а отже, сума наднормативних нестач і втрат від псування товарів до складу податкових витрат не включається.

У податковому обліку з ПДВ у періоді виявлення фактів наднормативних нестач і втрат товарів платник податків, керуючись нормами пункту 189.1 ПКУ, у періоді їх виявлення повинен нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ за ставкою 20 % виходячи з ціни придбання таких товарів. При цьому здійснювати коригування раніше відображеного «вхідного» ПДВ за такими товарами не потрібно.

Нарахування підприємцем, який виявив наднормативну нестачу, податкових зобов’язань з ПДВ тягне за собою необхідність виписки самому собі податкової накладної у двох примірниках (обидва з яких залишаються у підприємця). При цьому в лівій верхній частині оригінала такої податкової накладної в полі «Залишається у продавця (тип причини)» проставляється позначка «Х» і вказується тип причини «13» (Використання виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).

Що стосується надлишків , то їх логічно вважати доходом підприємця в натуральній формі. Однак ураховуючи той факт, що проведення інвентаризації не є обов’язковим заходом для загальносистемника, показувати факт виявлення надлишків і відображати їх у складі доходів підприємця — справа виключно добровільна.


Документи консультації

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.