02.06.2014

Сміливо у власне діло. Як організувати коворкінг-центр

Стаття

Як організувати коворкінг-центр

Батьківщиною коворкінгу вважається США, роком виникнення — 2005. Саме тоді американському програмісту Бреду Ньюбергу запала в голову ідея: надати в оренду вільні робочі місця в офісі, який він винаймав сам.

Надалі ця ідея набула стрімкого розвитку у всьому світі. І це тому, що в ній поєднувалося неможливе досі: плюси роботи «вдома» і роботи в команді, можливість спілкування з колегами.

Згідно з даними провідного коворкінг-видання DeskMag, у жовтні минулого року у світі нараховувалося понад 2500 коворкінг-центрів. В Україні вони з’явилися у 2009 році, та їх кількість нестримно зростає.

Про те, як вийти на цей терен і стати на ньому успішним, ітиметься далі.

Чого хочуть клієнти коворкінг-центрів

Слово «co-working» буквально означає — ті, що спільно працюють. По суті, в одному приміщенні працюють незалежні один від одного особи, які орендують у коворкінг-центрі (далі — КЦ) робоче місце на день, годину, декілька годин або на місяць. Зазвичай клієнтами КЦ є фрілансери, перекладачі, програмісти, дизайнери, підприємці-початківці, в яких:

— бракує коштів для того, щоб орендувати повноцінний офіс;

— немає необхідності орендувати великий офіс;

— є необхідність працювати в колективі, а не вдома. Така модель роботи мотивує, надихає, дозволяє налагоджувати соціальні контакти, обзаводитися корисними зв’язками.

Тепер розповімо, як реалізувати це на практиці? З чого почати?

Вибираємо приміщення для КЦ

Якщо КЦ знаходитиметься в житловому приміщенні, можуть виникнути проблеми, оскільки житловий фонд, у принципі, заборонено використовуватися для виробничих цілей (хоча офіс — це не виробництво, однак все одно певний рівень шуму створюватиметься, і навряд чи це сподобається сусідам).

Отже, офіс повинен розташовуватися в нежитловому фонді. Якщо підприємець не має такого приміщення у власності, його можна взяти в оренду*. Саме так і діє більшість КЦ.

* Пам’ятайте, що договір оренди, укладений строком на 3 роки та більше, потрібно посвідчувати у нотаріуса. Крім того, доведеться реєструвати право користування такою нерухомістю (статті 793 і 794 Цивільного кодексу).

Зверніть увагу

Орендуючи приміщення, відразу маєте зазначити в договорі оренди можливість орендаря передавати таке приміщення (або його частини) в суборенду третім особам. Адже саме цим, по суті, і займатиметься організатор КЦ.

Коли очікувати на прибуток

У принципі, КЦ окупаються не миттєво. Тому спочатку не варто робити ставку на нього, як на основне джерело доходу. Найзручніше відкривати КЦ тим, хто вже має досвід роботи з нерухомістю, зокрема займається орендою. Вони можуть організувати КЦ спочатку як додаткову діяльність і відносно безболісно почекати, поки вона почне приносити відчутний дохід.

При розумній організації та хорошому потоці клієнтів КЦ може приносити непоганий дохід. Так, навіть при наповненості офісу всього на 50 % можна працювати без збитків. Отже, головне — забезпечити потік клієнтів.

 

Яка техніка потрібна у КЦ

Робоче місце у КЦ має бути оснащене приблизно таким набором техніки та меблів: комп’ютерні столи і крісла, принтер, міський телефон (краще від­разу придбати міні-АТС), кондиціонер, шафа для верхнього одягу. Інтернет, природно, є обов’язковим.

Що стосується комп’ютера, то можна обрати один з двох варіантів:

— або орендарі самі приносять із собою особистий ноутбук;

— або зберігають свій ПК на робочому місці.

Крім оснащення робочого місця, у КЦ можна пропонувати клієнтам:

1) кулер з водою;

2) кава-машину, чайник (чай та каву);

3) мікрохвильову піч;

4) холодильник.

 

Працівники, які потрібні для обслуговування КЦ

Зрозуміло, що для підтримання самого приміщення в належному порядку та для створення дружньої атмосфери у КЦ, вам будуть потрібні декілька обслуговуючих працівників (рис. 1).

 

Рис. 1. Працівники, які обслуговують КЦ

 

Як залучити клієнтів до КЦ

Як свідчить практика, найефективніший вид реклами для КЦ — це реклама на безкоштовних ресурсах, пов’язаних з орендою нерухомості. Як, утім, і на будь-яких сайтах з безкоштовними оголошеннями (наприклад, slando).

Документи для роботи КЦ

Найгостріше питання для тих, хто хоче відкрити КЦ: яким має бути договір коворкінгу? На жаль, в українському законодавстві такого виду діяльності ще немає. А отже, немає й спеціальної форми договору, яка б ураховувала специфіку коворкінгу. Тому на практиці підприємці користуються звичайним договором оренди частини приміщення. Причому приміщення здається в оренду на будь-який строк — на 1 годину, добу, тиждень, місяць або триваліший строк.

Звичайно, існують сумніви з приводу того, чи має право орендар здавати в суборенду якісь частини приміщення, а не все приміщення цілком. Деякі фахівці стверджують, що оскільки право користування (або власності) є на цілий об’єкт, то й передати його можна лише на цілий об’єкт, а не на його частину.

Утім, у законодавстві немає жодних прямих обмежень із цього приводу. Більше того, у статтях 793 — 795 ЦКУ йдеться про можливість надання в оренду не лише приміщення, а й його частини. Тому, на нашу думку, оренда частини нерухомості цілком допустима.

Що ж до документів, необхідних для відкриття самого КЦ, то вони стандартні — дозвіл від пожежників і від СЕС (або декларація відповідності, подана до цих органів). Детальніше про дозвільні документи ми нещодавно розповідали у «ВД», 2014, № 9, с. 33.

 

Варіанти оренди робочого місця

На сьогодні на практиці зустрічаються різні варіанти оренди робочого місця у КЦ (зрозуміло, вони відрізняються за ціною). Наведемо їх на рис. 2.

 

Рис. 2. Як здати в оренду робоче місце у КЦ (варіанти)

 

Отже, ви можете скористатися запропонованими варіантами оренди робочих місць або віднайти свій власний. Головне — створити приваб­ливі умови для клієнтів.

 

Матеріал підготувала Віталіна Мірошниченко,
 консультант газети «Власне Діло»