17.03.2014

Електронні перевірки: «колеса» до нового сервісу

Коментар

Електронні перевірки: «колеса» до нового сервісу

Наказ Міндоходів «Про затвердження форматів та Порядку подання документів в електронній формі для проведення електронної перевірки» від 31.12.2013 р. № 898

З початку 2014 року платникам податків став доступний ще один зручний сервіс — документальні невиїзні позапланові електронні перевірки (далі — електронна перевірка) (детальніше про це ми писали у «ВД», 2013, № 24, с. 13. Головне, що про це потрібно знати, — електронні перевірки є справою добровільною. Та й до того ж податківці за їхніми результатами не зможуть донарахувати податкові зобов’язання і оштрафувати. Єдиний «загрозливий» штраф — «самоштраф» за виправлення помилки через уточнюючу або звітну декларацію (3 або 5 % за пунктом 50.1 ПКУ). Якщо, звісно, ви встигнете самовиправитися у відведені строки і податківці не постукають до вас із «реальною» документальною позаплановою перевіркою.

Тут, як завжди, не обійшлося без «але».

Перше «але»: електронні перевірки весь 2014 рік доступні тільки єдиноподатникам (та й то не всім) з подальшим щорічним розширенням кола «щасливчиків».

Друге «але»: практичну реалізацію процесу гальмували нормативні недопрацювання. Так, щоб замовити електронну перевірку, потрібно подати заяву (пункт 75.1.2 ПКУ). Її форму та порядок подання Міндоходов вже затвердило наказом від 03.06.2013 р. № 143. Другий пункт — подати електронні документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів. Затвердити формат і порядок подання таких документів доручили Міндоходів (пункт 85.2 ПКУ).

Саме це доручення податківці й виконали наказом, що коментується.

Тепер ми знаємо, що разом із заявою на проведення електронної перевірки потрібно подати за період, який ви пропонуєте перевірити, податківцям такі документи:

— Журнал господарських операцій. Причому він призначений як для юросіб, так і для фізосіб-підприємців;

— два додатки до журналу: Довідник видів первинних документів та Довідник класифікатора елементів аналітичного обліку;

— Книгу обліку доходів (для ФОП-єдиноподатників груп 1, 2 і «безПДВшних» груп 3 і 5) або Книгу обліку доходів і витрат (ФОП-єдиноподатників груп 3 і 5, що сплачують ПДВ).

І відразу запитання. Заповнення Журналу господарських операцій нерозривно пов’язане з веденням бухобліку. Але ФОП, як відомо, його не ведуть. Як їм у такому разі заповнювати цей Журнал?

«Захочуть — заповнять», вочевидь, думали автори наказу, що коментується.

Але тоді вже постає інше запитання: навіщо це тим же єдиноподатникам потрібно, якщо для них, наприклад, актуальний лише облік доходів? Тобто чи варта «шкурка вичинки»?

Цікаво також, що для Книги обліку доходів і витрат підприємця-загальносистемника місця в наказі, що коментується, не знайшлося. Хоча для них це питання протягом 2014 року не є актуальним. І, можливо, трохи пізніше ми почуємо пояснення від податківців.

Важливо! Головний обліковий регістр для ФОП-єдиноподатників — Книга обліку доходів/Книга обліку доходів і витрат, затверджені наказом Мінфіну від 15.12.2011 р. № 1637. На жаль, поки ці книги можна вести лише в паперовому вигляді. Але Міндоходів уже підготувало нові форми книг та порядки їх ведення (http://minrd.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2013-rik/125495.html). Ці «новинки» нарешті дозволять модернізувати процес і вести книги в електронному вигляді. До того ж у наказі, що коментується, наведено вже нові форми єдиноподатних книг.

Наказ набрав чинності з дня опублікування — з 07.03.2014 р.