17.03.2014

«Король помер, нехай живе король!» («технічні» правила ПДВ-реєстрації в новому документі)

Стаття

«Король помер, нехай живе король!» («технічні» правила ПДВ-реєстрації в новому документі)

Ура! Платники ПДВ, а особливо ті, хто невдовзі поповнить їх лави, діждалися нового документа з правилами ПДВ-реєстрації та її анулювання. Нагадаємо, що з 1 січня 2014 року набрала чинності левова частка змін до ПКУ, які не враховувало старе Положення.

Про те, як виглядають нові ПДВ-правила, читайте у цій статті.

Маргарита СМИРНОВА, консультант газети «Власне Діло»

На арені — новий документ

Відразу ж заспокоїмо наших читачів: жодної революції в правилах реєстрації чи її анулювання для платників ПДВ не сталося. Просто нарешті з 25 лютого 2014 року запрацювало нове Положення № 26, яке гармонує з чинними нормами ПКУ. Старе Положення № 1394, як не важко здогадатися, кануло в Лету.

Важливо

Усім тим, хто став платником ПДВ до набрання чинності Положенням № 26 і залишається ним до сьогодні, перереєстровуватися не потрібно!

Перелік осіб, які згідно з ПКУ можуть бути платниками ПДВ, не змінився. Його ви знайдете в пунктах 1.4 і 1.5 Положення № 26, до цього переліку входять підприємці, які підлягають обов’язковій реєстрації, або ті, що пройшли її добровільно. До їх лав потрапляє більшість загальносистемників, а також єдиноподатники групи 3 зі ставкою 3 % та групи 5 зі ставкою 5 %.

Тепер пропонуємо поглянути на основні новації Положення № 26.

 

Наслідки скасування Свідоцтва

Ні для кого не є секретом, що з 1 січня 2014 року не видають паперові Свідоцтва платника ПДВ. Тепер факт ПДВ-реєстрації чи її анулювання підтверджують лише дані Реєстру платників ПДВ (далі — Реєстр).

Чи означає це, що тепер платникам ПДВ Свідоцтва не потрібні зовсім? Ні, в жодному разі не поспішайте з ними розлучатися:

— чинні Свідоцтва можна використовувати, як і раніше. При цьому, маючи Свідоцтво, бігти за витягом з Реєстру не потрібно;

— повернути Свідоцтва та їх завірені копії потрібно при першому зверненні за витягом з Реєстру. Це може відбутися у разі перереєстрації, наприклад, через зміну податкової адреси, П. І. Б. тощо.

Зверніть увагу

Як і раніше, чинне Свідоцтво підтверджує статус платника ПДВ. Проте витяг і Свідоцтво одночасно не можуть бути на руках у одного платника ПДВ.

Чи потрібно тим, хто продовжує працювати зі Свідоцтвом, зазначати його реквізити в декларації з ПДВ, Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних та інших документах, де є цей реквізит? На щастя, ні. Про це Міндоходів повідомило у своєму листі від 17.01.2014 р. № 1094/7/99-99-19-04-02-17.

До речі, нова форма податкової накладної, яка почала застосовуватися з 1 березня 2014 року, вже не містить полів для зазначення номера Свідоцтва (як продавця, так і покупця).

Зауважимо, що тепер немає і вимоги щодо розміщення копій Свідоцтв у приміщеннях платників ПДВ.

 

Реєстрація платників ПДВ

З 1 січня 2014 року платників ПДВ реєструють, вносячи записи до Реєстру і формуючи по кожному з них окремі ідентифікатори. Тепер цю норму закріплено і в Положенні № 26.

Підприємець стане зареєстрованим платником ПДВ з дати внесення реєстраційного запису до Реєстру, а анулювання ПДВ-реєстрації відбувається на дату виключення платника з Реєстру.

Як бачимо, загальні принципи реєстрації платників ПДВ не змінилися. Проте тепер є два способи подання реєстраційної заяви за формою № 1-ПДВ:

1) особисто фізособою-підприємцем;

2) в електронній формі з дотриманням умови про реєстрацію електронного цифрового підпису в порядку, визначеному законодавством.

Саме про другий спосіб мріяли ті, хто уклав з податковим органом договір про визнання електронних документів.

Зауважимо, що з дати набрання чинності Положенням № 26 (тобто з 25 лютого 2014 року) заяву за формою № 1-ПДВ (додаток 1 до цього документа) доведеться подавати за новою, затвердженою ним формою.

Зверніть увагу

Цілком прогнозовано, що в Положенні № 26 прописано: новозареєстровані госпсуб’єкти можуть подати заяву на ПДВ-реєстрацію держреєстраторові відразу разом з реєстраційною карткою. Електронну копію цієї заяви держреєстратор передає до органу Міндоходів.

По суті, податківці привели підзаконну нормативну базу у відповідність до ПКУ. До речі, загальні строки реєстрації платником ПДВ не змінилися:

— обов’язкова реєстрація — не пізніше 10-го числа місяця, наступного за місяцем, в якому досягнуто 300-тисячного обсягу;

— добровільна реєстрація — не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку звітного періо­ду (місяця), з якого особа вважатиметься платником ПДВ.

Не змінився й термін, протягом якого особу включають до Реєстру: це 5 робочих днів. Винятки — випадки, коли в реєстраційній заяві зазначено бажаний для цього день, і єдиноподаткові ситуації.

Приємно, що Міндоходів довело: у їх роботі «дрібниць не буває». Нарешті в Положенні № 26 з’явилися правильні ставки єдиного податку для підприємців — платників ПДВ. Нагадаємо, що це єдиноподатники групи 3 зі ставкою 3 % та групи 5 зі ставкою 5 %.

 

Спрощення перереєстрації платників ПДВ

Незалежно від причини перереєстрації, у тому числі і в разі зміни місцезнаходження, підприємцю просто потрібно подати за основним місцем обліку заяву за формою № 1-ПДВ з відміткою «Перереєстрація». Більше нічого робити не потрібно. При цьому, як і раніше, після цього і до моменту перереєстрації потрібно використовувати реквізити попередньої ПДВ-реєстрації.

Зауважимо: якщо перереєстрація пов’язана зі зміною П. І. Б. підприємця, то при використанні реквізитів попередньої ПДВ-реєстрації доведеться зазначати одночасно нові й старі П. І. Б. Це стосується і заповнення податкових накладних.

 

Як отримати витяг з Реєстру

Можливо, підприємцям, які стануть платниками ПДВ цього року, не сподобається ліквідація паперових Свідоцтв. Що ж, у такому разі вони мають повне право отримати паперовий аналог Свідоцтва у вигляді витягу з Реєстру за формою № 2-ВР (додаток 12 до Положення № 26).

Зверніть увагу

На відміну від Свідоцтва, витяг не видається автоматично після ПДВ-реєстрації. Щоб його отримати, підприємцю доведеться навідатися до своєї ДПІ.

Отримувати витяг не обов’язково. Хоча він знадобиться для підтвердження факту ПДВ-реєстрації перед обережним контрагентом, який не довіряє інформації із сайтів, у тому числі від Міндоходів (minrd.gov.ua/reestr.)

Для того щоб його отримати, подайте до ДПІ за основним місцем обліку запит за формою № 1-ЗВР (додаток 11 до Положення № 26). Зауважимо, що він подається лише в паперовій формі (електронна форма не передбачена). Відповідно передати його можна особисто або поштою. Вимоги до його заповнення містить пункт 7.4 Положення № 26.

Міндоходівці видають витяги безкоштовно (особисто або поштою — на ваш вибір). На це у них є 2 робочі дні, наступні за днем отримання запиту.

Якщо підприємець подає ПДВ-звітність в електронній формі, то, крім витягу, він може запитати довідку з Реєстру за формою № 2-ДР (додаток 14 до Положення № 26). Для цього він направляє в електронній формі запит за формою № 1-ЗДР (додаток 13 до Положення № 26). Довідка видається безкоштовно протягом 5 робочих днів, наступних за днем отримання запиту.

В яких випадках платникам податків знадобиться витяг, а в яких — довідка, поки що сказати неможливо. Сподіваємося отримати відповідь від податківців найближчим часом.

Висновки

З 25 лютого 2014 року запрацювало нове Положення № 26, яке розроблене відповідно до норм ПКУ, що діють для платників ПДВ з 01.01.2014 р.

Проте тим, хто став платником ПДВ до набрання чинності Положенням № 26 і є таким до сьогодні, проходити перереєстрацію по-новому не потрібно.

Тепер факт ПДВ-реєстрації або її анулювання підтверджують лише дані Реєстру платників ПДВ. Підприємець стане зареєстрованим платником ПДВ з дати внесення реєстраційного запису до цього Реєстру, а анулювання ПДВ-реєстрації відбувається на дату виключення платника з Реєстру.

Факт ПДВ-реєстрації підтверджують або дані із сайту Міндоходів (minrd.gov.ua/reestr), або витяг з Реєстру, отриманий платником податків у ДПІ за місцем обліку. Отримувати витяг не обов’язково. Більш того, ті, хто реєструвався до 01.01.2014 р., продовжують використовувати «паперове» Свідоцтво. У той же час їм не потрібно зазначати його реквізити в декларації з ПДВ, Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних та інших документах, де є цей реквізит.

Подати реєстраційну заяву за формою № 1-ПДВ можна особисто або в електронній формі.

При перереєстрації, у тому числі і в разі зміни місцезнаходження, підприємцю достатньо лише подати за основним місцем обліку заяву за формою № 1-ПДВ з відміткою «Перереєстрація».

Документи консультації

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Положення № 26 — Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Міндоходів від 16.01.2014 р. № 26.

Положення № 1394 — Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну від 07.11.2011 р. № 1394.