28.08.2009

Щодо незавершених капітальних інвестицій

Лист від 16.07.2009 р. № 31-34000-20-16/19422

Щодо незавершених капітальних інвестицій

 

Лист Міністерства фінансів України від 16.07.2009 р. № 31-34000-20-16/19422

 

Міністерство фінансів України на запит щодо бухгалтерського обліку незавершених капітальних інвестицій повідомляє.

Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 № 92

, і Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 28 «Зменшення корисності активів», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2004 № 817, для бухгалтерського обліку незавершених капітальних інвестицій в необоротні матеріальні активи застосовуються.

 

Заступник міністра Д. Фудашкін

 

КОМЕНТАР

 

На перший погляд цей лист може здатися трохи дивним. Складається враження, що у Мінфіну запитали, скільки буде двічі по два, а фахівці цього відомства впевнено і переконливо відповіли, що точно буде чотири.

Проте ми можемо припустити, що запит, на який відповідали в Мінфіні, не був аж занадто простим. Мало того, найімовірніше, запит про

незавершені, капітальні інвестиції був спровокованим деякими суперечливими роз’ясненнями Мінфіну.

Відповідно до

п. 5.3 П(С)БО 7 незавершені капітальні інвестиції належать до окремої групи основних засобів.

Єдине обмеження, яке накладає цей стандарт на вказану групу основних засобів — це неможливість нарахування на них амортизації (

п. 22 П(С)БО 7).

Незважаючи на це в

листі Мінфіну від 13.06.2007 р. № 31-34000-30/23-4118/4425 було вказано на те, що незавершені капітальні інвестиції не є об’єктом основних засобів, а їх вартість не підлягає переоцінці.

Як бачимо,

лист не тільки відмовив незавершеним капітальним інвестиціям в статусі основних засобів, але й розповсюдив на них додаткове обмеження, якого не містить П(С)БО 7.

Утім, такі тези листа спростовуються іншими документами Мінфіну. Наприклад, у

Методичних рекомендаціях з бухобліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну України від 30.09.2003 р. № 561, наведено кореспонденцію, яка відображає дооцінку об’єкта незавершеного будівництва — Дт 15 — Кт 423. Відтак, можна зробити висновок про те, що незавершені капітальні інвестиції можуть бути піддані переоцінці.

Сумнівний зміст

листа від 13.06.2007 р. № 31-34000-30/23-4118/4425 продовжує збивати з пантелику багатьох бухгалтерів.

Можливо, саме через це Мінфін змушений роз’яснювати, що на незавершені капітальні інвестиції все ж таки розповсюджуються як норми

П(С)БО 7, так і інші стандарти, які стосуються основних засобів (у цьому випадку — це П(С)БО 28).

У період економічної кризи більшість об’єктів незавершених капітальних інвестицій, як і інша нерухомість, утратила частину своєї вартості. Тому не дивно, що інвестори прагнуть переоцінити балансову вартість, відображену на рахунку 15.

З цієї точки зору слід ураховувати наступне. Процедура зменшення корисності, дійсно, дозволяє знизити вартість активу. Але відповідно до

п. 31 П(С)БО 7 таке зменшення відображається шляхом збільшення суми зносу основних засобів (Дт 97 — Кт 13). Проте за незавершеними капітальними інвестиціями знос у балансі не відображаний, адже амортизація по них не нараховується. Отже, відображати зменшення корисності незавершених капітальних інвестицій для бухгалтера не дуже зручно. Це призведе до появи в балансі суми зносу за тими активами, які в принципі не підлягають амортизації.

Таким чином, на наш погляд, більш доречною для відображення зменшення вартості незавершених капітальних інвестицій є процедура звичайної

переоцінки основних засобів. Відповідна уцінка буде відображена без накопичення суми зносу прямою кореспонденцією: Дт 97 — Кт 15.

Проте слід пам’ятати, що така уцінка потребує висновків оцінника.

 

Сергій Шемет