09.10.2009

Як позбутися зайвих дерев на будмайданчику

Стаття

Як позбутися зайвих дерев на будмайданчику?

Віта Василенко, юрист

Ольга Папиріна, консультант з питань бухгалтерського обліку та оподаткування

 

Перед початком будівництва на земельній ділянці в межах міста нерідко необхідно видалити декілька дерев і кущів. Як здійснити вирубку дерев? Куди слід звертатися за дозволом і скільки доведеться заплатити? І як згодом урахувати понесені витрати? Давайте з’ясуємо.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про благоустрій — Закон України

«Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 р. № 2807-IV.

Закон про податок на прибуток —

Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств (у редакції Закону України № 283/97-ВР від 22.05.97)» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР.

Порядок видалення зелених насаджень —

Порядок видалення дерев, чагарників, газонів і квітників у населених пунктах, затверджений постановою КМУ від 01.08.2006 р. № 1045.

ДБН Д.1.1-1-2000 —

Правила визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000, затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури і житлової політики України від 27.08.2000 р. № 174.

 

 

Отримання дозволу на вирубку

 

Як зазначено в

ст. 21 Закону про благоустрій зелені насадження уздовж вулиць, доріг, у скверах, на алеях, прибудинкових територіях тощо є елементами благоустрою. У містах та інших населених пунктах органи місцевого самоврядування ведуть облік зелених насаджень (складають їх реєстр за видовим складом та віком), вони підлягають охороні під час проведення будь-якої діяльності (ст. 28 Закону про благоустрій). З метою охорони і збереження зелених насаджень розроблено Правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджені наказом Міністерства будівництва, архітектури і житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 р. № 105.

Тобто питання поводження із зеленими насадженнями в населених пунктах достатньо урегульовано на законодавчому рівні. У межах такого правового регулювання Кабінет Міністрів затвердив Порядок видалення зелених насаджень.

Якщо необхідно видалити зелені насадження на земельній ділянці, що перебуває у приватній власності, звертатися до яких-небудь інстанцій за спеціальним дозволом не потрібно — досить рішення власника цієї ділянки. Сплачувати при цьому відновну вартість видалених дерев також не буде потрібно, оскільки її мало бути сплачено власником ще при переданні йому земельної ділянки у власність (

пп. 10, 11 Порядку видалення зелених насаджень). У всіх інших випадках викорчовувати, спилювати або будь-яким іншим способом видаляти дерева самовільно — без відповідного дозволу недопустимо.

Негайне видалення пошкоджених дерев

або кущів (їх частин) може здійснюватися підприємствами, установами, організаціями чи громадянами тоді, коли стан таких пошкоджених зелених насаджень загрожує життю, здоров'ю громадян, а також їх майну або майну юридичних осіб (ч.4 ст. 28 Закону про благоустрій, п. 8 Порядку видалення зелених насаджень).

Документ, що дає дозвіл на видалення зелених насаджень називається ордером і видається він за рішенням виконавчого органу міської, селищної або сільської ради. Щоб отримати цей дозвільний документ, зацікавлена особа має звернутися до виконкому із заявою. Своє клопотання можна сформулювати таким чином: «Просимо вирішити видалення зелених насаджень, що потрапляють в зону будівництва на земельній ділянці, відведеній нам за рішенням міськради від ... № ...».

Після отримання заяви виконком затверджує склад відповідної комісії, до якої включаються, у тому числі, представники заявника. Ця комісія має визначити стан зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, та скласти акт обстеження тих із них, що підлягають видаленню.

Пройшовши необхідне погодження в територіальному органі Мінприроди, акт повертається комісії, голова якої готує проект рішення виконкому про видалення зелених насаджень.

У рішенні виконкому дається дозвіл на видалення дерев, зазначається їх кількість і сума відновної вартості, яку необхідно сплатити, інколи також орган, куди слід здійснити платіж. Крім того, зазвичай у такому рішенні підприємство зобов'язали (після того, як воно закінчить будівництво) замість знищених дерев висадити нові відповідно до плану озеленення та за участі спеціалізованого комунального підприємства (тобто за договором з комунальним підприємством, що здійснює озеленення населеного пункту). Адже згідно з

ч. 3 ст. 22 Закону про благоустрій прийняття в експлуатацію об'єктів нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту будівель чи споруд без проведення комплексного благоустрою відповідної території (а сюди входить, у тому числі, озеленення території) забороняється.

Копію рішення виконкому видають заявнику для оплати відновної вартості зелених насаджень. Тільки після того, як підприємство надасть документ, що підтверджує оплату, йому видадуть ордер на видалення дерев.

У таблиці наведено етапи отримання дозволу на видалення зелених насаджень зі вказівкою компетентних органів та термінів погодження.

 

Етапи отримання дозволу на видалення зелених насаджень

Дії

Уповноважений орган

Строки

Подання заяви

Виконком місцевої ради

Затвердження складу комісії

Виконком місцевої ради

Протягом 3-х днів після отримання заяви

Складання акта обстеження

Комісія

У 5-денний строк після затвердження складу комісії

Передання акта обстеження на погодження

Територіальний орган Мінприроди

У 3-денний строк після складання акта

Підготовка проекту рішення

Голова комісії

Протягом 3-х днів після повернення акта

Прийняття рішення про видалення зелених насаджень

Виконком місцевої ради

У тижневий строк після надходження проекту рішення

Видача копії рішення заявнику для оплати відновної вартості

Виконком місцевої ради

На наступний робочий день після прийняття рішення

Видача ордера на видалення зелених насаджень

Виконком місцевої ради

Не пізніше наступного робочого дня після подання заявником документа про сплату відновної вартості

 

Зверніть увагу:

при знесенні аварійних, сухостійних і фаутних (тобто хворих і пошкоджених) дерев, дерев самосівів і порослевих, при досягненні деревом вікової межі та в деяких інших випадках (ліквідації наслідків стихійного лиха, аварії тощо) сплата відновної вартості зелених насаджень не проводиться (п. 6 Порядку видалення зелених насаджень).

Маючи на руках ордер, можна починати видалення дерев, що заважають будівництву. Швидше за все, робити це буде підрядник на підставі укладеного із забудовником договору.

Якщо ж забудовник, якому «заважають» дерева, вважатиме процедуру отримання дозволу на видалення зелених насаджень дуже обтяжливою для себе, і зробить це самовільно, йому слід бути готовим до притягнення до матеріальної відповідальності. Виражатися така відповідальність буде в тому, що підприємству доведеться відшкодувати збитки, заподіяні внаслідок знищення або пошкодження дерев. Сума збитків визначатиметься за таксами, установленими

постановою КМУ від 08.04.99 р. № 559, працівниками територіальних органів Мінприроди та виконкомів, яким надано право розглядати справи про адміністративні правопорушення.

 

 

Особливості обліку

 

Отже, при видаленні зелених насаджень із земельної ділянки можливі дві ситуації:

1)

забудовник сплачує відновну вартість зелених насаджень за реквізитами, зазначеними в копії рішення про видалення зелених насаджень;

2)

забудовник відшкодовує збитки, заподіяні внаслідок їх знищення або пошкодження, зазначені в рішенні органу Мінприроди або іншого спеціально уповноваженого органу виконавчої влади.

Крім того, він несе витрати, безпосередньо пов'язані з вирубкою дерев (вирубка може здійснюватися як господарським, так і підрядним способом). В обліку всі ці види витрат відображаються по-різному. Розглянемо їх детально.

 

1. Витрати, пов'язані з видаленням зелених насаджень

Витрати, пов'язані із звільнення території будівництва від лісонасаджень, включаються до глави 1 «Підготовка території будівництва» зведених кошторисних розрахунків (

п.п. 2.8.7.3 ДБН Д.1.1-1-2000).

Відповідно

в бухгалтерському обліку вони включаються до вартості об'єкта будівництва, тобто враховуються на субрахунку 151 «Капітальне будівництво» або на рахунку 23 «Виробництво» — тими забудовниками, які займаються будівництвом на продаж і ведуть облік витрат на об'єкт аналогічно витратам на готову продукцію.

У податковому обліку

такі витрати (залежно від напряму використання майбутнього об'єкта нерухомості) включаються до вартості об'єкта основних фондів або до складу валових витрат (якщо об'єкт будується на продаж). У тому випадку, якщо роботи виконує підрядник, забудовник на підставі податкової накладної, виписаної підрядником, збільшує податковий кредит з ПДВ.

Можливість віднесення витрат, пов'язаних з вирубкою зелених насаджень, до балансової вартості об'єкта основних фондів або до складу валових витрат підтверджується й думкою ДПАУ. Так, у

п. 2 листа ДПАУ від 03.02.2005 р. № 670/ч/15-1114 говориться: якщо зазначені витрати передбачено у зведеному кошторисі розрахунку вартості будівництва, то вони можуть амортизуватися у складі вартості майбутнього об'єкта основних фондів. А в листі ДПАУ від 24.10.2008 р. № 10442/6/17-0716 зазначено: якщо підприємство будує об'єкт з метою подальшого продажу, то такий об'єкт кваліфікується як товар (відповідно його вартість уключається до валових витрат і бере участь у перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток).

 

2. Сплата відновної вартості

Чи може забудовник уключити зазначену у вирішенні виконкому суму відновної вартості до валових витрат або до вартості об'єкта основних фондів (якщо об'єкт споруджується для використання у власній господарській діяльності)?

Безперечно, так, хоча в цьому випадку не йдеться про придбання робіт (послуг, товарів тощо) або сплату податків (зборів, внесків). Проте, забудовник має справу з обов'язковими витратами, які йому доведеться понести, щоб розпочати будівництво. Зазначимо, що ці витрати не пов'язані зі сплатою штрафних санкцій (тобто це звичайні витрати, пов'язані з господарською діяльністю платника податків).

У всякому разі, податкові органи не заперечують проти включення до складу валових витрат тих витрат, які передбачено кошторисом. Підтвердженням може служити

лист ДПАУ від 31.03.2006 р. № 1931/Х/15-0314, де названо умови включення до валових витрат витрат будівельного підприємства. Для цього потрібно, щоб витрати було передбачено кошторисом, пов'язані з веденням господарської діяльності та підтверджені розрахунковими, платіжними та іншими (первинними) документами.

Як уже наголошувалося, згідно з

ДБН Д.1.1-1-2000 кошти на роботи та витрати, пов'язані з відведенням та освоєнням території, що підлягає забудові, включаються до глави 1 «Підготовка території будівництва» зведених кошторисних розрахунків. До таких витрат, зокрема, належить компенсація вартості насаджень, що знищуються (п. п. 2.8.7.4 ДБН Д.1.1-1-2000).

Таким чином, бухгалтерський і податковий облік відновної вартості аналогічний обліку витрат, пов'язаних із видаленням зелених насаджень, і залежить від напрямку використання об'єкта. Різниця полягає в тому, що сплата відновної вартості не є придбанням товарів (послуг), оскільки здійснюється не на підставі цивільно-правового договору, а на підставі рішення державного органу. З цієї причини сума зазначених платежів не включає ПДВ.

 

 

Відшкодування збитків

 

Цей вид витрат прямо до кошторису зазвичай не включається. По суті, він є різновидом матеріальної відповідальності. І хоча не викликає сумнівів той факт, що сплата суми збитків пов'язана з конкретним будівництвом, уключати її до валових витрат не варто. Адже ніхто не ризикне включити до валових витрат суму відшкодування збитків, яку підприємство виплачує постраждалому в результаті ДТП? Так і тут — якби підприємство виплатило відновну вартість зелених насаджень, то і збитки відшкодовувати не довелося б.

У бухгалтерському обліку відшкодування збитків можна відобразити як інші операційні витрати.

Розглянемо на умовних прикладах, як відображаються операції з вирубки дерев в обліку забудовника.

 

Приклад 1

. При підготовці ділянки під забудову забудовник на підставі копії рішення виконкому сплатив відновну вартість зелених насаджень у сумі 18 тис. грн. Роботи з видалення зелених насаджень виконав підрядник, вартість робіт становила 12 тис. грн. (у тому числі ПДВ). На зазначеній земельній ділянці планується побудувати офісний центр, частину приміщень в якому буде продано, а решту буде здано в оренду (співвідношення площ поки невідоме).

(грн.)

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

сума

ВД

ВВ

1

Сплачено відновну вартість зелених насаджень, отримано дозвіл на їх видалення

151

311

18 000

— *

2

Виконано роботи з видалення зелених насаджень, підписано акти з підрядником

151

631

10 000

— *

3

Збільшено податковий кредит з ПДВ

641

631

2 000

4

Сплачено вартість робіт підряднику

631

311

12 000

*Оскільки заздалегідь невідомо, яку частину побудованих площ буде продано (і чи відбудеться такий продаж у принципі), збільшувати валові витрати в періоді будівництва некоректно — безпечніше включити всю суму до балансової вартості об'єкта. Це можна буде виправити пізніше, за фактом висновку операцій. Частина площ, призначена для надання в оренду, враховується як об'єкт основних фондів, вартість якого після введення в експлуатацію амортизуватиметься.

 

Приклад 2.

При підготовці будмайданчика забудовник власними силами виконав роботи з видалення зелених насаджень (вартість робіт становила 10 тис. грн.). При цьому відновна вартість не сплачувалася, у зв'язку з чим за рішенням виконкому було відшкодовано збитки в сумі 30 тис. грн. На зазначеній земельній ділянці планується побудувати будівлю виробничого складу, що увійде до складу основних фондів забудовника.

 

(грн.)

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

сума

ВД

ВВ

1

Виконано роботи з видалення зелених насаджень

151

131, 66, 65

10 000

— *

2

Нараховано суму відшкодування збитків

949

685

30 000

3

Перераховано суму відшкодування збитків згідно з рішенням виконкому

685

311

30 000

* Оскільки споруджується об'єкт основних фондів, його вартість до валових витрат не включається, а підлягає амортизації.