09.10.2009

Регуляторні перспективи: правила підключення до тепломереж та зміни ліцензійних умов управителів ФФБ та ФОН

Стаття

Регуляторні перспективи: правила підключення до тепломереж та зміни ліцензійних умов управителів ФФБ та ФОН

Сергій Шемет, консультант

 

1.

Міністерство з питань житлово-комунального господарства України оприлюднило проект Правил надання і погодження технічних умов на підключення до теплових мереж (далі — Правила).

Цей документ поширюватиметься як на теплопостачальників, так і на

замовників, які в документі визначені наступним чином:

«

замовник — юридична або фізична особа та фізична особа — підприємець, що має юридичні повноваження щодо об'єкта замовника, та на підставі договору замовляє послуги з приєднання новозбудованого або реконструйованого об’єкта замовника до діючих теплових мереж».

Проект

Правил визначає, що відповідні технічні умови надаються у разі будівництва, реконструкції або модернізації об’єктів, зміни виду теплоносія чи його параметрів, збільшення обсягів споживання теплової енергії тощо.

Приєднання об’єктів замовника до теплових мереж здійснюється теплотранспортуючою організацією

на підставі договору.

Теплотранспортуюча організація

не має права відмовити замовнику у видачі технічних умов за умови дотримання ним цих Правил.

Технічні умови видаються

протягом 15 робочих днів після отримання теплотранспортуючою організацією заяви замовника, встановленого переліку документів та вихідних даних у повному обсязі.

Технічні умови чинні до завершення будівництва об’єкта замовника, але не менш як два і не більш як п’ять років.

2.

На виконання вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення фінансових механізмів здійснення інвестицій у будівництво житла» від 18.12.2008 р. № 692-VI (далі — Закон ) щодо приведення нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом, Держфінпослуг оприлюднила проект змін до Ліцензійних умов провадження діяльності із залучення коштів установників управління майном для фінансування об'єктів будівництва та/або здійснення операцій з нерухомістю, затверджених розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 24.06.2004 р. № 1225 (далі — Ліцензійні умови).

Проект цього документа передбачає внесення до

Ліцензійних умов змін щодо:

1) визначення понять, що застосовуються в цих

Ліцензійних умовах;

2) вимог до фінансової звітності;

3) перерозподілу активів за групами ризику для розрахунку

коефіцієнта платоспроможності;

4) зменшення вимог до розміру

оперативного резерву та визначення механізму його поповнення;

5) вимог при здійсненні залучення коштів та обставин обмеження такого залучення;

6) установлення вимог до системи обліку;

7) установлення вимог до статутного капіталу небанківської фінансової установи — управителя ФФБ та/або ФОН відповідно до

Закону;

8) вимог до провадження ліцензіатом діяльності через свої відокремлені підрозділи.

На думку авторів документа,

«прийняття Розпорядження забезпечує усунення колізії між Законом та Ліцензійними умовами».

 

Спеціалісти Держфінпослуг наголошують на тому, що запропоновані зміни, з одного боку, матимуть наслідком

підвищення вимог до провадження діяльності управителя ФФБ та/або ФОН з метою посилення захисту прав споживачів, з іншого — пом’якшення деяких норм Ліцензійних умов щодо критеріїв і нормативів діяльності управителя в умовах кризи.

Розпорядженням передбачається встановлення

перехідного періоду для приведення управителями ФФБ та/або ФОН своєї діяльності у відповідність до встановлених вимог щодо статутного капіталу та коефіцієнтів платоспроможності і абсолютної ліквідності до 12 березня 2010 року.

Головним бухгалтерам управителів перш за все слід звернути увагу на наступні пропозиції фахівців регуляторного органу.

З

Ліцензійних умов пропонується виключити регулювання коефіцієнту забезпечення повернення грошових коштів установників управління майном. А оперативний резерв запропоновано визначити на межі не меншим 5 % коштів, залучених від установників управління майном.

З алгоритму обчислення

коефіцієнту абсолютної ліквідності планується виключити суму фінансових інвестицій.

Нарешті Держфінпослуг наважилася змінити й одіозний механізм обрахунку

коефіцієнту платоспроможності. Про цю проблему ми вже писали неодноразово (див. «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 1, с. 5-7; № 8, с. 8-9).

Також проект передбачає змінити положення

п. 3.12. Ліцензійних умов, який наразі передбачає формування резервного фонду протягом п’яти років. Указане часове обмеження пропонується вилучити. Реалізація такої пропозиції безумовно пожвавить оптимізм управителів.

Взагалі-то, слід визнати, що проект дійсно здатен дещо полегшити регуляторний тиск на управителів.

Причина, мабуть, у тому, що, як визнають чиновники Держфінпослуг, «при розробці розпорядження були враховані пропозиції учасників ринку фінансових послуг щодо впорядкування ситуації, яка виникла на ринку будівництва житла внаслідок впровадженням деяких норм частини четвертої статті 3 Закону України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі і житлового будівництва».