23.10.2009

Роз'яснення від Мінфіну, як обліковувати операції за договорами пайової участі

Лист від 19.08.2009 р. № 31-34000-20-27/22556

роз’яснення від Мінфіну, як обліковувати операції за договорами пайової участі

 

Лист Міністерства фінансів України від 19.08.2009 р. № 31-34000-20-27/22556

 

Міністерство фінансів України на запити щодо деяких питань з бухгалтерського обліку повідомляє.

Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 18 «Будівельні контракти», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 28.04.2001 р. № 205

, застосовується підрядниками, тобто не поширюється на забудовників.

Відповідно до

Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 17 «Податок на прибуток», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2000 № 353, різниця між оцінкою активу або зобов’язання за даними фінансової звітності та податковою базою цього активу або зобов’язання відповідно, що призводить до зменшення податкового прибутку (збільшення податкового збитку) у майбутніх періодах, є тимчасовою податковою різницею, що підлягає вирахуванню. У разі виникнення тимчасових податкових різниць, що підлягають вирахуванню, відстрочений податковий актив визнається відповідно до пункту 8 цього Положення (стандарту) бухгалтерського обліку.

 

Заступник міністра Д. Фудашкін

 

КОМЕНТАР

 

У цьому листі фахівці Мінфіну дають пояснення з двох питань.

1. У ситуації, коли забудовник працює за договором пайової участі, він опиняється в дещо двозначній ситуації.

З одного боку, такі договори часто повністю відповідають визначенню будівельного контракту, наведеному в

П(С)БО 18 1. Тому головбух може дійти висновку, що норми цього стандарту мають застосовуватися при обліку пайових операцій.

1 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 18 «Будівельні контракти», затверджене наказом Мінфіну України від 28.04.2001 р. № 205.

З іншого боку, в

Інструкції про застосування Плану рахунків 2 для забудовника, який працює за пайовими контрактами, передбачено зовсім інший механізм обліку.

2 Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом Мінфіну України від 30.11.99 р. № 291.

Саме про такий випадок ішлося в запиті, надісланому на адресу Мінфіну.

У

листі Мінфіну пріоритет віддано спеціальним положенням згаданої Інструкції, а також зазначається, що такий забудовник не повинен використовувати норми П(С)БО 18.

2. Друге питання присвячене проблемі, що виникає при

індексації вартості основних фондів у податковому обліку, яка не супроводжується дооцінкою відповідних активів у бухгалтерському обліку.

У такому разі оцінки основних фондів у податковому обліку та основних засобів у бухгалтерському обліку будуть різними.

Якщо у протилежній ситуації (коли дооцінку в бухобліку проведено, а в податковому обліку вартість основних фондів не змінилася) Мінфін вимагає відображати відстрочене податкове

зобов’язання (див., наприклад, лист Мінфіну від 02.12.2002 р. № 053-39157), то в описаному випадку працівники Мінфіну говорять про відображення відстроченого податкового активу.

 

Андрій Левченко