23.10.2009

Знесення старого та зведення нового об'єкта

Відповідь на запитання

Знесення старого та спорудження нового об’єкта

 

Підприємство придбало об’єкт нерухомості, призначений під знесення. На місці цього об’єкта буде зведено нову споруду. Знесення передбачено затвердженою проектно-кошторисною документацією. Чи має підприємство перераховувати вартість придбаного під знесення об’єкта за правилом п. 5.9 Закону про податок на прибуток?

 

Об’єктами податкового обліку приросту (убутку), передбаченого п. 5.9 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі — Закон про податок на прибуток), є запаси, витрати на придбання яких включаються до складу валових витрат. Придбаний з метою подальшого знесення об’єкт нерухомості не відповідає цим умовам. По-перше, об’єкт нерухомості не є запасом. По-друге, його вартість не може бути включено до валових витрат, оскільки його використання в господарській діяльності не передбачається. Отже, якщо придбано об’єкт нерухомості, призначений під знесення, то його вартість не впливає на податковий облік приросту (убутку) запасів. Тому операція з придбання нерухомості без мети використання в господарській діяльності не належить до сфери регулювання п. 5.9 Закону про податок на прибуток, та і в цілому не відображається в податковому обліку.

Те, що знесення передбачено затвердженою проектно-кошторисною документацією, для цілей застосування

п. 5.9 зазначеного Закону ролі не відіграє. Усе-таки для податкового обліку це має істотне значення. Так, у листі ДПАУ від 03.02.2005 р. № 670/ч/15-1114 підтверджується: «якщо витрати, пов’язані з вирубуванням зелених насаджень, передбачено у зведеному кошторисі розрахунку вартості будівництва, то такі витрати з метою подальшої амортизації збільшують балансову вартість об’єкта основних фондів». Ураховуючи економічну близькість операцій зі знесення нерухомості та вирубування зелених насаджень, а також те, що ДПАУ в своєму роз’ясненні аргументує свою думку п.п. 8.4.2 Закону про податок на прибуток, можна стверджувати, що витрати, пов’язані з ліквідацією нерухомого майна, є витратами, пов’язаними з виготовленням та введенням в експлуатацію основних фондів, за умови, що така ліквідація (знесення) передбачена затвердженою проектно-кошторисною документацією та провадиться для цілей створення нових основних фондів.

Однак слід розрізняти витрати, пов’язані з ліквідацією нерухомого майна, та витрати, пов’язані з його придбанням, якщо використання цієї нерухомості в господарській діяльності не передбачається. Відповідаючи на запитання платника податків, фахівці податкової служби відповіли так: «У разі ліквідації майна, що придбавається, витрати, пов’язані з його придбанням, згідно з

п. 5.1 ст. 5 Закону про податок на прибуток не можуть бути включені до валових витрат»1.

1 Див. журнал «Вісник податкової служби», 2007, № 6.

 

Андрій Твердомед