11.11.2010

Перевірки будівельних підприємств: роз'яснення Держгірпромнагляду

Лист від 21.09.2010 р. № 1/03-2.6/6803

Перевірки будівельних підприємств: роз'яснення Держгірпромнагляду

 

Лист Держгірпромнагляду від 21.09.2010 р. № 1/03-2.6/6803

 

Держгірпромнагляд в межах визначених повноважень <...> щодо перевірок будівельних підприємств органами Держгірпромнагляду <...> повідомляє.

Статтею 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — Закон) передбачено, що для здійснення перевірки орган Держгірпромнагляду видає наказ. На підставі наказу оформлюється посвідчення (направлення) на проведення перевірки. Щодо вимог Міжнародних Конвенцій № 81, 129 право на проведення перевірок надається інспектору, який забезпечений відповідними документами, що підтверджують його повноваження. При цьому не визначено, наявність яких саме документів необхідна для проведення перевірки.

Зважаючи на зазначене, зрозуміло, що є необхідність передування певних документів для здійснення перевірки, але, ані Законом, ані Конвенціями не передбачено проведення перевірки інспектором за власної ініціативи.

Пунктом С ст. 12 Конвенції № 81 передбачено право наодинці або в присутності свідків задавати питання керівнику підприємства або працівникам підприємства в рамках вимог законодавства. Статтею 8 Закону також передбачено право одержання пояснень та відомостей, в рамках вимог законодавства з питань, що виникають під час перевірки. Зазначеними нормативними актами не передбачено, яких саме осіб може опитувати інспектор під час перевірок.

Під час здійснення перевірок суб'єктів господарювання, у тому числі будівельних підприємств, інспектори мають керуватися Переліком питань для здійснення планових заходів державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці, затверджених наказом Держгірпромнагляду від 25.12.07 № 326.

Частиною 2 ст. 4 Закону передбачено можливість здійснення перевірок комплексно кількома органами державною нагляду, якщо їхні повноваження на здійснення чи участь у перевірках передбачено законодавством.

Такі заходи проводяться за спільним рішенням керівників відповідних органів державного нагляду.

 

Заступник голови Держгірпромнагляду О. Румежак

 

КОМЕНТАР

 

Лист

, що коментується, дає відповідь на низку важливих та принципових запитань щодо перевірок будівельних підприємств. Так, згідно з вимогами Конвенцій Міжнародної організації праці № 81 і № 129 інспектор має право відвідувати підприємство, що підлягає інспекції, безперешкодно в будь-який час доби за умови наявності відповідних документів. Аналізуючи цей лист, доходимо висновку, що відповідні документи — це наказ про здійснення перевірки та посвідчення (направлення) на проведення перевірки, хоча й уточнюється, що наявність переліку таких документів ні Законом «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. (далі Закон № 877), ні Конвенціями МОП № 81 і129 не визначено.

Крім того, у

листі чітко зазначено, що інспектор не може ініціювати перевірку за власним бажанням.

Стосовно осіб, яких може опитувати інспектор, Держгірпромнагляд посилається на

ст. 12 Конвенції № 81, яка дає інспектору право ставити запитання, що виникають під час перевірки, керівнику або працівникам підприємства. Незважаючи на отримані роз'яснення, коло осіб, яких може опитувати інспектор при проведенні перевірки, залишилося невизначеним. Точно можна зауважити лише одне: посилаючись на цей лист, інспектор може опитувати всіх працівників підприємства. Водночас запитання перевіряючого мають стосуватися правових норм та виникати під час перевірки. Залишається тільки прищепити працівникам культуру спілкування з перевіряючими.

Що стосується особливостей перевірок органами Держгірпромнагляду будівельних підприємств і документів, якими керуються інспектори під час перевірки, то

лист, що коментується, відсилає до Переліку питань для здійснення планових заходів державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці, затвердженого наказом Держгірпромнагляду від 25.12.2007 р. № 326. Цей Перелік включає перевірку:

—реєстраційних документів підприємства;

— наявність ліцензій та дозволів:

— функціонування служби охорони праці на підприємстві;

— обліку, оформлення та розслідування причин нещасних випадків на виробництві;

— наявність засобів індивідуального захисту і безпечних умов праці;

— технологічної документації на устаткування тощо.

Зверніть увагу!

Жодних особливостей для будівельних підприємств цей документ не виділяє. Отже, перевірка інспектором Держгірпромнагляду будівельного підприємства нічим не відрізнятиметься від перевірки будь-якого іншого підприємства.

Також у

листі Держгірпромнагляд звертає увагу на можливість проведення комплексних перевірок кількома органами державного нагляду за дотриманням законодавства про охорону праці за спільним рішенням керівників відповідних органів. Такими органами можуть бути Державний комітет ядерного регулювання, Державний департамент пожежної безпеки МНС та Державна санітарно-епідеміологічна служба. Очевидно, що проведення таких перевірок має бути оформлено наказами керівників відповідних відомств, а перевіряючі повинні мати при собі посвідчення або направлення на перевірку.

 

Ірина Басова, Ганна Яковлєва