22.12.2011

Перевірка з ДАБІ? А службове посвідчення та направлення є?

Лист від 07.11.2011 р. № 40-12-3988

Перевірка з ДАБІ?
А службове посвідчення та направлення є?

 

Лист Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 07.11.2011 р. № 40-12-3988

 

Державна архітектурно-будівельна інспекція України розглянула <...> лист <...> щодо надання роз'яснень з питань здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, надісланий на адресу Адміністрації Президента України, та повідомляє.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 23.05.2011 р. № 553 «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється посадовими особами інспекцій відповідно до їх посадових інструкцій та функціональних повноважень за територіальним принципом (у межах областей) у порядку проведення планових та позапланових перевірок.

Посадові особи інспекцій мають службові посвідчення встановленого зразка, форма якого затверджується Держархбудінспекцією, а також особистий штамп із зазначенням номера і найменування інспекції, яку вони представляють.

Також пунктом 13 зазначеної постанови передбачено, що суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, має право, зокрема, перевіряти наявність у посадових осіб інспекції службових посвідчень.

Таким чином, під час здійснення перевірки, в тому числі планової, особа, щодо якої здійснюється така перевірка, має право перевіряти наявність службового посвідчення у відповідної особи Інспекції.

Відповідно до пункту 6 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 23.05.2011 р. № 553, плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи інспекції, який затверджується керівником відповідної інспекції.

Затверджений керівником план роботи інспекції є відкритою інформацією та розміщується на офіційному сайті Інспекції, що дає можливість будь-якій особі з ним ознайомитися.

Разом з тим, звертаємо <...> увагу, що на сьогоднішній день Державна архітектурно-будівельна інспекція України здійснює заходи щодо відстеження результативності дії регуляторних актів, за результатами яких деякі регуляторні акти будуть визнані такими, що втратили чинність, зокрема і наказ Міністерства регіонального розвитку та будівництва від 19.11.2007 р. № 317.

 

Голова О. Рибак

 

КОМЕНТАР

 

Лист, що коментується, був підготовлений Державною архітектурно-будівельною інспекцією (далі — ДАБІ) стосовно запитань, які виникли як у забудовників, так і у редакції газети «Будівельна бухгалтерія». Питання, які тут порушені, стосуються того, чи зобов’язані інспектори ДАБІ при перевірці пред’являти свої службові посвідчення та направлення для проведення перевірки на будівництві?

То ж розглянемо 2 аспекти стосовно цього.

1. Службові посвідчення

Контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами (далі — інспекції).

Державний архітектурно-будівельний контроль (далі — контроль) здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок. Це закріплено у п. 5 постанови КМУ «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» від 23.05.2011 р. № 553 (далі — постанова № 553).

У п. 4. постанови № 553 зазначається, що посадові особи інспекцій мають службові посвідчення встановленого зразка, форма якого затверджується Держархбудінспекцією, а також особистий штамп із зазначенням номера і найменування інспекції, яку вони представляють.

При цьому вимоги щодо пред'явлення вищевказаного посвідчення посадовими особами інспекцій висуваються до них лише у разі проведення позапланових перевірок. Так, згідно з п. 7 постанови № 553 встановлюється, що під час проведення позапланової перевірки посадова особа інспекції зобов'язана пред'явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки. У разі ж проведення планових перевірок постанова № 553 «замовчує» обов'язок посадової особи надати службове посвідчення.

У той же час п. 13 постанови № 553 передбачено, що суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється контроль, має право перевіряти наявність у посадових осіб інспекції службових посвідчень.

Отже, ДАБІ, оперуючи вказаною вище нормою, у листі, що коментується, роз'яснює, що під час здійснення перевірки: планової та позапланової особа, щодо якої здійснюється така перевірка, має право перевіряти наявність службового посвідчення у відповідної особи інспекції. При цьому ДАБІ нічого не говорить про обов'язок посадової особи пред'явити таке посвідчення у разі планової перевірки.

Тому, шановні забудовники, якщо посадові особи скористаються цією прогалиною у правових нормах і не пред'являть посвідчення під час проведення планової перевірки, згадайте про своє право перевірити його наявність у «перевіряючого».

2. Направлення для проведення перевірки суб’єктів будівництва

У п. 7 постанови № 553 зазначено, що у разі проведення позапланової перевірки посадова особа крім службового посвідчення повинна пред'явити ще й направлення для проведення такої перевірки.

У той же час, згідно з п. 9. Указу Президента «Про Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України» від 08.04.2011 р. № 439/2011 (далі — Указ) ДАБІ у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру. Така ж норма закріплена і в наказі Міністерства регіонального розвитку та будівництва України «Про затвердження Положення про інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві і Севастополі» від 19.11.2007 р. № 317 (далі — Наказ № 317).

Отже, як висновок напрошується: розпорядчим документом для здійснення перевірки є відповідний наказ інспекції. Про це йшлося і в листі ДАБІ від 26.08.2010 р. № 26-17-5041. Натомість, про порядок надання посадовим особам інспекцій документів у формі направлення у вищевказаних нормативно-правових актах не зазначається.

ДАБІ у листі, що коментується, не дає чіткої відповіді на вказане вище запитання. У ньому лише йдеться про можливість у майбутньому визнання таким, що втратив чинність, Наказу № 317. Але навіть у цьому разі питання «не знімається».

Положення відносно того, що інспекції у межах своїх повноважень видають накази, міститься і в Указі № 439. А от щодо того, як і в якому порядку, наприклад, мають видаватися посадовим інспекторам інспекцій направлення для проведення позапланових перевірок, вимог у жодному нормативному документі не міститься.

До того ж, було б доцільно, щоб забудовники були обізнані з формою направлення для проведення позапланової перевірки.

Тому сьогодні може виникнути ситуація, коли забудовник, керуючись вимогами постанови № 553, зокрема, при проведенні позапланової перевірки може вимагати в інспектора посвідчення та направлення, а згідно з Указом № 439 — ще й наказ про проведення позапланової перевірки.

Що ж до планових перевірок... ДАБІ у листі, що коментується, наголошує на тому, що вони передбачаються планом роботи інспекції, який є відкритою інформацією та розміщується на офіційному сайті інспекції (хоча на сайті ми так і не знайшли цієї інформації!). А отже, є доступним для всіх осіб, у тому числі і для забудовників.

Судячи з цього можна зробити висновок, що ні направлення, ні наказу для проведення планової перевірки посадова особа інспекції не повинна мати.

 

Яна Брусенцова