23.06.2011

Визначаємо категорію складності об'єкта

Постанова від 27.04.2011 р. № 557

Визначаємо категорію складності об’єкта

 

Документ набрав чинності з 3 червня 2011 року — дня офіційного опублікування.

 

Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2011 р. № 557

 

ПОРЯДОК

віднесення об'єктів будівництва до IV і V категорій складності

 

1.

Цей Порядок визначає механізм віднесення об'єктів будівництва різного функціонального призначення до IV і V категорій складності.

2. Віднесення об'єкта будівництва до відповідної категорії складності здійснюється проектувальником і замовником

.

3.

Категорія складності об'єкта будівництва визначається відповідно до будівельних норм та державних стандартів на підставі класу наслідків (відповідальності) такого об'єкта будівництва.

4.

Клас наслідків (відповідальності) об'єкта будівництва визначається згідно з вимогами ДБН В.1.2-14-2009 «Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель, споруд, будівельних конструкцій та основ» за рівнем можливих економічних збитків і (або) інших втрат, пов'язаних з припиненням експлуатації або втратою цілісності об'єкта.

5. До IV категорії складності відносяться об'єкти будівництва, які мають хоча б одну з таких ознак

:

1) розраховані на постійне перебування більш як 300 осіб та (або) періодичне перебування більше 500 осіб;

2) становлять можливу небезпеку для більш як 10000 осіб, які перебувають поза об'єктом;

3) у разі аварії або неможливості (недоцільності) подальшої експлуатації:

можуть спричинити збитки в обсязі понад 15000 мінімальних розмірів заробітних плат;

можуть призвести до припинення функціонування об'єктів транспорту, зв'язку, енергетики та інженерних мереж регіонального рівня;

можуть призвести до втрати об'єктів культурної спадщини місцевого значення.

6. До V категорії складності відносяться об'єкти будівництва, які мають хоча б одну з таких ознак

:

1) згідно із

Законом України «Про об'єкти підвищеної небезпеки» є об'єктами підвищеної небезпеки;

2) розраховані на постійне перебування більш як 400 осіб та (або) періодичне перебування понад 1000 осіб;

3) становлять можливу небезпеку для більш як 50000 осіб, які перебувають поза об'єктом;

4) у разі аварії або неможливості (недоцільності) подальшої експлуатації:

можуть спричинити збитки в обсязі понад 150000 мінімальних розмірів заробітних плат;

можуть призвести до припинення функціонування об'єктів транспорту, зв'язку, енергетики та інженерних мереж загальнодержавного значення;

можуть призвести до втрати об'єктів культурної спадщини національного значення.

7.

Під час проведення державного архітектурно-будівельного контролю на об'єктах самочинного будівництва (у разі відсутності проектної документації) категорія складності таких об'єктів визначається посадовими особами Держархбудінспекції та її територіальних органів, а в разі необхідності — шляхом проведення експертизи експертною організацією чи експертом, що має відповідний сертифікат.

8.

Юридичні та фізичні особи, які беруть участь у визначенні категорії складності об'єктів будівництва, несуть відповідно до закону відповідальність за порушення вимог цього Порядку.

9

. Контроль за дотриманням вимог цього Порядку здійснюється спеціально уповноваженими органами у сфері містобудування та архітектури.

 

КОМЕНТАР

 

Необхідність цього документа

(а саме постанови № 557) пояснюється тим, що Закон про містобудування1 здійснює диференціацію дій замовників, починаючи від початку будівництва об'єкта та закінчуючи прийняттям об'єкта в експлуатацію, залежно від складності споруджуваних об'єктів архітектури. Насамперед це, звичайно, пов'язане зі скасуванням необхідності проходити обов'язкову раніше державну інвестиційну експертизу проектів2 стосовно об'єктів, які належать до I — III категорій складності (п. 3 ст. 31 Закону про містобудування).

1

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI.

2

Порядок затвердження проектів будівництва та проведення їх експертизи, затверджений постановою КМУ від 11.05.2011 р. № 560, набрав чинності з 13 червня 2011 року.

Ми говоримо про

об'єкти будівництва, що належать до IV і V категорій складності, оскільки такі об'єкти відповідно до Державних будівельних норм (ДБН) технічно найскладніші в частині містобудівних, художніх та екологічних вимог, інженерного забезпечення, запровадження нових технологій, конструкцій та матеріалів тощо. Згідно з ДБН А.2.2-3-2004 проектування таких об'єктів здійснюється у три стадії. Саме для цих об'єктів Законом установлено обов'язкове проходження експертизи.

Віднесення об'єкта архітектури до тієї чи іншої категорії складності здійснюється

проектувальником — компетентним суб'єктом містобудівної діяльності, який має відповідну ліцензію, за участі замовника.

Згідно з

постановою № 557 при виявленні об'єкта самочинного будівництва, будівництво якого здійснюється без затвердженої у відповідному порядку проектної документації, віднесення такого об'єкта до категорії складності здійснюватиметься посадовими особами, які проводять перевірку державної архітектурно-будівельної інспекції, а за потреби — експертом, який має відповідний сертифікат. У постанові № 557 нічого не йдеться про те, який це має бути сертифікат. Але ми вважаємо: оскільки урядом декларуються як тенденція до спрощення процедур у будівництві, так і загальна тенденція спрощення ведення бізнесу взагалі, це має бути сертифікат, отриманий у межах загальних вимог до професійної атестації (сертифікації) відповідальних виконавців окремих робіт, пов'язаних з об'єктом архітектури (див. постанову КМУ «Деякі питання професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних зі створенням об'єктів архітектури» від 23.05.2011 р. № 554).

Згідно з

п. 3 постанови № 557 віднесення об'єкта будівництва до IV і V категорій складності здійснюється відповідно до будівельних норм і стандартів на підставі класу наслідків (відповідальності) такого об'єкта будівництва. Тут наявна недорікуватість мови, якою сформульовано цитовану фразу в Законі, а згодом — і в Порядку, що коментується нами. Зауважимо лише, що в об'єкта не може бути наслідків, наслідки можуть виникати у зв'язку з його спорудженням, а відповідальність узагалі може виникати лише в суб'єктів.

Приблизний (довідковий) перелік віднесення тих чи інших об'єктів архітектури до тієї чи іншої категорії складності наведено в

додатку 2 до ДБН А.2.2-3-2004. Що ж до наслідків, пов'язаних з об'єктом будівництва, то клас наслідків має визначатися відповідно до ДБН В.1.2-14-2009 за рівнем можливих економічних збитків та інших витрат, пов'язаних з припиненням експлуатації або втратою цілісності таким об'єктом.

Згідно з

постановою № 557 до IV категорії складності належать об'єкти будівництва, що мають хоча б одну з перелічених ознак, а саме:

— розраховані на постійне перебування понад 300 осіб або періодичне перебування більше 500 осіб;

— становлять можливу загрозу для більш як 10000 осіб, які знаходяться поза об'єктом;

— у разі аварії чи неможливості (недоцільності) подальшої експлуатації: можуть викликати наслідки в розмірі понад 15000 мінімальних заробітних плат (далі — МЗП) або призвести до припинення функціонування об'єктів транспорту, зв'язку, енергетики та інженерних комунікацій регіонального рівня, або втрати об'єктів культурної спадщини місцевого значення.

До V категорії складності

належать об'єкти будівництва, що мають хоча б одну з перелічених ознак, а саме:

— є об'єктами підвищеної небезпеки відповідно до

Закону «Про об'єкти підвищеної небезпеки»;

— розраховані на постійне перебування понад 400 осіб або періодичне перебування більше 1000 осіб;

— становлять можливу загрозу для більш як 50000 осіб, які знаходяться поза об'єктом;

— у разі аварії чи неможливості (недоцільності) подальшої експлуатації: можуть викликати наслідки в розмірі понад 150000 МЗП або призвести до припинення функціонування об'єктів транспорту, зв'язку, енергетики та інженерних комунікацій загальнодержавного рівня, або втрати об'єктів культурної спадщини національного значення.

 

Борис Бідій