22.09.2011

Пожежний нагляд у будівництві (частина 1)

Стаття

Пожежний нагляд у будівництві

(частина 1)

Вікторія Петрушина, заступник головного редактора

Ігор Хмелевський, економіст-аналітик ВБ «Фактор»

 

Дуже мирна й корисна професія «пожежник» не така й улюблена в підприємницькому середовищі, коли йдеться не про гасіння пожежі та порятунок людей, а про перевірки. Це зрозуміло, адже «пожежникам?», а саме так їх полюбляють називати, надано багато прав і повноважень чисельними нормативними документами.

Про те, що треба знати будівельникам про пожежні перевірки, поговоримо в цій статті.

Стаття складається із двох частин. Сьогодні розглянемо питання прав Держпожнагляду, будівельних вимог до пожежної безпеки, нюансів планових і позапланових перевірок та експертизи пожежної безпеки.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ККУ

Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III.

ПКУ

Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

КпАП

Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. № 8073-X.

ГК

Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Закон № 3745

— Закон України «Про пожежну безпеку» від 17.12.93 р. № 3745-XII.

Закон про дозвільну систему

— Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 р. № 2806-IV.

Положення № 508

Положення про Державну пожежну охорону, затверджене постановою КМУ від 26.07.94 р. № 508.

Інструкція № 59

Інструкція щодо організації роботи органів державного пожежного нагляду, затверджена наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій і у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 06.02.2006 р. № 59.

Інструкція № 130

Інструкція про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних засобів, затверджена наказом Міністерства з питань надзвичайних ситуацій від 21.10.2004 р. № 130.

Інструкція № 278

Інструкція щодо організації роботи органів державного пожежного нагляду з питань видачі дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень, затверджена наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій і у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 11.05.2006 р. № 278.

Порядок № 150

Порядок видачі Державною інспекцією техногенної безпеки дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень, затверджена постановою КМУ від 14.02.2001 р. № 150.

Порядок № 526

Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення випробувань на пожежну небезпеку речовин, матеріалів, будівельних конструкцій, виробів і обладнання, а також пожежної техніки, пожежно-технічного озброєння, продукції протипожежного призначення на відповідність установленим вимогам, затверджений наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій і у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 08.07.2010 р. № 526.

Порядок № 1324

Порядок розподілу суб'єктів господарювання за ступенем ризику їх господарської діяльності для безпеки життя та здоров'я населення, природного середовища щодо пожежної безпеки, затверджений постановою КМУ від 14.11.2007 р. № 1324.

 

Права Держпожнагляду

Згідно зі

ст. 5 Закону № 3745 обов'язком кожного підприємства є забезпечення дотримання протипожежних вимог стандартів, норм, правил, а також виконання вимог приписів і постанов органів державного пожежного нагляду. Державний нагляд за станом пожежної безпеки на об'єктах незалежно від форми власності здійснюється державною пожежною охороною (ст. 7 Закону № 3745).

Коло повноважень посадових осіб державної пожежної охорони обкреслено

Положенням про Державну пожежну охорону, затвердженим постановою КМУ від 26.07.94 р. № 508. Згідно з п. 10 цього документа посадові особи Держпожнагляду мають право:

проводити в будь-який час у присутності власника чи його представника пожежно-технічні обстеження та перевірки підприємств, установ, організацій, будівель, споруд, новобудов та інших підконтрольних об'єктів незалежно від форм власності, отримувати від власника необхідні пояснення, матеріали та інформацію;

— видавати (направляти) керівникам та іншим посадовим особам підприємств, установ, організацій і громадянам обов'язкові для виконання розпорядження (приписи) про усунення порушень і недоліків у роботі, пов'язаній із забезпеченням пожежної безпеки та проведенням заходів щодо запобігання пожежам, здійснювати контроль за їх виконанням. Розпорядження (приписи) можуть бути оскаржені в органі вищого рівня чи в посадової особи Держпожнагляду вищого рівня у 10-денний строк із дня їх вручення;

— отримувати від підприємств, установ та організацій, посадових осіб і громадян відомості та документи, які характеризують стан пожежної безпеки на об'єктах, дані про пожежі, технічну документацію на розроблення та виготовлення пожежонебезпечних приладів, обладнання та іншої продукції, речовин і матеріалів, а також іншу інформацію з питань, що належать до компетенції Держпожнагляду;

вимагати проведення контрольних випробувань на пожежну безпеку приладів, обладнання та іншої продукції, речовин і матеріалів, аналізу пожежної небезпеки робочих місць і навколишнього середовища, проведення незалежної експертизи з оцінки стану пожежної безпеки будівель, споруд, новобудов та інших підконтрольних об'єктів, приладів, обладнання та іншої продукції згідно з вимогами пожежної безпеки проектних і проектно-конструкторських рішень, планів забудови територій;

здійснювати контроль за виконанням протипожежних вимог при проектуванні, будівництві, реконструкції, розширенні чи технічному переоснащенні, капітальному ремонті підприємств, будівель, споруд та інших об'єктів. У разі виявлення порушень — забороняти до їх усунення випуск і застосування проектів, зупиняти проведення будівельно-монтажних робіт і вносити пропозиції про припинення фінансування цих робіт;

застосовувати штрафні санкції до підприємств, установ та організацій у разі порушення вимог пожежної безпеки, невиконання розпоряджень (приписів) посадових осіб органів Держпожнагляду;

притягувати до адміністративної відповідальності посадових осіб, інших працівників підприємств, установ, організацій, а також громадян, винних у порушенні вимог пожежної безпеки, використанні пожежної техніки та засобів пожежогасіння не за призначенням, а також невиконанні приписів і постанов посадових осіб органів Держпожнагляду чи створенні перешкод у їх діяльності;

— у разі порушення правил пожежної безпеки

припиняти чи забороняти, зокрема, роботу підприємств та окремих виробництв, експлуатацію будівель, споруд, роботу виробничих ділянок та агрегатів, експлуатацію окремих приміщень, опалювальних приладів, ділянок електричної мережі, проведення пожежонебезпечних робіт, випуск і реалізацію пожежонебезпечної продукції;

— перевіряти наявність документів, що надають право на виконання пожежонебезпечних робіт;

— складати протоколи про адміністративні правопорушення

в разі виявлення, зокрема, факту провадження господарської діяльності без отримання дозволу органу Держпожнагляду на початок роботи підприємства і на оренду приміщень, а також надання суб'єктом господарювання органу Держпожнагляду недостовірної інформації про відповідність матеріально-технічної бази вимогам законодавства або в разі завідомо марного виклику пожежної охорони.

 

«Чисто будівельні» вимоги до пожежної безпеки

У

Законі № 3745 статтю 10 присвячено вимогам пожежної безпеки безпосередньо в будівництві:

 


Закон № 3745

<…>

Стаття 10. Дотримання вимог пожежної безпеки при проектуванні, будівництві та реконструкції об'єктів виробничого та іншого призначення

Виробничі, жилі, інші будівлі та споруди, устаткування, транспортні засоби, що

вводяться в дію чи в експлуатацію після завершення будівництва, реконструкції або технічного переоснащення, а також технологічні процеси та продукція повинні відповідати вимогам нормативних актів з пожежної безпеки.

Забороняється впровадження нових технологій, випуск пожежонебезпечної продукції без попередньої експертизи (перевірки) проектної та іншої документації на відповідність нормативним актам з пожежної безпеки. Фінансування таких робіт може провадитися лише після одержання позитивних результатів експертизи.

Проектні організації зобов'язані здійснювати авторський нагляд за додержанням проектних рішень з пожежної безпеки при будівництві

, реконструкції, технічному переоснащенні та експлуатації запроектованих ними об'єктів.

<...>

Придбані за кордоном машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, технологічне обладнання вводяться в експлуатацію лише за умови відповідності їх вимогам нормативних актів з пожежної безпеки, що діють в Україні.

Забороняється застосування в будівництві <...> матеріалів і речовин, на які немає даних щодо пожежної безпеки

.

Проектування, реконструкція, технічне переоснащення та будівництво об'єктів іноземними юридичними особами здійснюються відповідно до вимог законодавства України.

Початок роботи новостворених підприємств

, <...> оренда будь-яких приміщень здійснюються після видачі відповідного дозволу органом державного пожежного нагляду, крім випадків вчинення певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства.

Дозвіл видається урядовим органом державного нагляду у сфері пожежної безпеки та територіальними органами державного пожежного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, районах у містах безоплатно.

Дозвіл є безстроковим документом

.

Дозвіл не оформлюється

:

— у разі

прийняття в експлуатацію об'єктів нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єктів в установленому законодавством порядку;

<...>

Новостворені підприємства

, у тому числі ті, що розміщуються в орендованих приміщеннях, які не змінюють виду своєї діяльності (крім потенційно небезпечних об'єктів) або не належать до категорії вибухопожежонебезпечних та об'єктів з масовим перебуванням людей і не розміщуються на території або всередині зазначених об'єктів, можуть провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства. Порядок та форма повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Орган державного пожежного нагляду

протягом десяти робочих днів з дня подання заявником документів, необхідних для отримання дозволу, приймає рішення про видачу дозволу або відмову у його видачі.

Розміри тарифів, у тому числі їх граничний розмір, на проведення оцінки (експертизи) затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Підставами для відмови у видачі дозволу є

:

— подання суб'єктом господарювання документів, необхідних для одержання дозволу, не в повному обсязі;

— виявлення в документах, поданих суб'єктом господарювання, недостовірних відомостей;

— виявлення за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об'єкта чи приміщення порушень правил пожежної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі або створення перешкод у її гасінні та евакуації людей.

Підставами для анулювання дозволу є

:

— звернення суб'єкта господарювання із заявою про анулювання дозволу;

— припинення юридичної особи (злиття, приєднання, поділ, перетворення або ліквідація);

— припинення суб'єктом господарювання провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності, на здійснення яких було надано дозвіл;

— виявлення порушень правил пожежної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі або створення перешкод у її гасінні та евакуації людей;

— виникнення пожежі, якщо в матеріалах про пожежу зазначено, що однією з причин її виникнення є порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки;

— недопущення посадових осіб органів державного пожежного нагляду до здійснення заходів державного нагляду у сфері пожежної безпеки;

— встановлення факту надання суб'єктом господарювання в заяві та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;

— інші підстави, передбачені законом.

Рішення про відмову у видачі дозволу або анулювання дозволу може бути оскаржено до урядового органу державного нагляду у сфері пожежної безпеки або до суду.

Анулювання органом державного пожежного нагляду дозволу на початок роботи та оренду приміщень не позбавляє суб'єкта господарювання права подати документи на його отримання після усунення виявлених порушень.

<...>

Дозвіл переоформлюється в разі зміни найменування юридичної особи або прізвища, імені та по батькові фізичної особи — підприємця.

Видача дозволів проводиться органами державного пожежного нагляду в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Експертиза проектів будівництва

на відповідність вимогам нормативних актів з питань пожежної безпеки проводиться відповідно до статті 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

<...>


 

Коли зустрічаються будівельники та пожежники...

Згідно з

п.п. 3.3.1 Інструкції № 59 «державний пожежний нагляд за виконанням встановлених законодавством вимог пожежної безпеки <...> суб'єктами господарювання, <...>, здійснюється відповідними органами державного пожежного нагляду шляхом проведення планових та позапланових перевірок».

Ще однією можливістю зустрітися з представниками органів пожежного нагляду є проведення ними

планових і позапланових перевірок при здійсненні контролю за дотриманням ліцензіатами ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із наданням послуг і виконанням робіт протипожежного призначення. Його регламентує Порядок № 526.

Органи Держпожнагляду також можуть проводити оцінку (експертизу) протипожежного стану об'єкта, яка прирівнюється до планової перевірки з врученням керівникові об'єкта експертного висновку протипожежного стану об'єкта.

Крім проведення планових і позапланових перевірок на органи Держпожнагляду покладено також

нагляд за об'єктами, що будуються. Про це йдеться в п.п 3.4.7 Інструкції № 59.

А тепер поговоримо про процедурні нюанси цих перевірок.

 

Планова перевірка

Як проходить планова перевірка? Відповідь на це запитання дає

п. 3.3 Інструкції № 59.

Загальноперевірочні нюанси.

Перевірки проводяться лише на підставі посвідчення на проведення перевірки начальника органу Держпожнагляду, що реєструється у спеціальному журналі цього органу. Посвідчення на право перевірки керівника органу Держпожнагляду чи його копія, завірена печаткою, пред'являється державним інспектором, який здійснює перевірку, керівнику об'єкта чи уповноваженій особі, одночасно із службовими посвідченнями учасників перевірки.

Перевірки проводяться в будь-який час у присутності керівника, власника чи уповноваженого ним представника.

Перевірка може здійснюватися лише тими державними інспекторами, які зазначені в посвідченні на право перевірки. Строк перевірки визначає керівник органу Держпожнагляду, виходячи з характеристики об'єкта.

Допускається вручення посвідчення на проведення перевірки орендодавцю об'єкта незалежно від форми власності для повідомлення орендарів.

Згідно з

п.п. 3.3.12 Інструкції № 59 перед початком здійснення перевірки посадова особа органу Держпожнагляду вносить запис до відповідного журналу суб'єкта господарювання (за його наявності).

До проведення перевірок можуть притягуватися працівники відомчої, місцевої, добровільної пожежної охорони, інших органів державного нагляду, члени пожежно-технічних комісій, фахівці зацікавлених відомчих та експертних організацій, представники органів виконавчої влади та місцевого самоврядування за погодженням з їх керівниками.

 

Планово-перевірочні нюанси.

Під час проведення планових перевірок здійснюється огляд (обстеження) територій, будівель, споруд та приміщень, проводиться перевірка функціонування підрозділів відомчої, місцевої та добровільної пожежної охорони й інших протипожежних формувань, роботи пожежно-технічної комісії, а також будь-яких документів чи предметів, які стосуються забезпечення пожежної безпеки.

Планові перевірки

об'єктів, які належать до сфери управління (власності, володіння, користування) суб'єктів господарювання, здійснюються відповідно до квартальних планів-графіків, які затверджуються керівниками відповідних органів Держпожнагляду до 20 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.

У разі взяття на облік нового об'єкта (при підписанні акта державної комісії, видачі дозволу, реєстрації декларації тощо) в кварталі, на який затверджений план-графік, планова перевірка такого об'єкта проводиться в наступному кварталі.

Строк здійснення планової перевірки

об'єктів, які належать до сфери управління суб'єктів господарювання, не може перевищувати п'ятнадцяти робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва — п'яти робочих днів. Продовження строку здійснення планової перевірки не допускається.

При виявленні

працівниками органу Держпожнагляду під час проведення планових перевірок фактів надання суб'єктами господарювання, зареєстрованими за принципом мовчазної згоди, у заяві та доданих до неї документах недостовірної інформації щодо відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки чи фактів провадження господарської діяльності без дозволу на початок роботи суб'єктами господарювання, зобов'язаними його отримувати, посадові особи, винні в допущенні цих порушень, притягуються до адміністративної відповідальності відповідно до чинного законодавства (див. таблицю у другій частині статті, яка буде опублікована в наступному номері нашої газети).

 

Періодичність планових перевірок

. Об'єкти незалежно від організаційно-правових форм і форм власності згідно з рівнем пожежної небезпеки поділяються на три групи залежно від ступеня прийнятого ризику (див. інформблок):

— із високим ступенем ризику;

— із середнім ступенем ризику;

— із низьким ступенем ризику.

 


Порядок № 1324

<...>

5. До суб'єктів господарювання

з високим ступенем прийнятного ризику належать суб'єкти, у сфері управління (власності, володінні, користуванні) яких перебувають:

— потенційно небезпечні об'єкти та об'єкти підвищеної небезпеки;

— промислові та

складські будівлі (споруди), які належать до категорій «А» або «Б» за вибухопожежною небезпекою незалежно від площі, та промислові і складські будівлі, які належать до категорії «В» за пожежною небезпекою площею 500 кв. метрів та більше;

<...>

— висотні будинки (з умовною висотою понад 47 метрів);

— підземні споруди різного призначення;

— пам'ятки архітектури та історії, музеї, картинні галереї, бібліотеки, архіви, підприємства зв'язку, телерадіоцентри, банківські установи державного та обласного значення;

<...>

— об'єкти нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, перепланування, розширення і технічного переоснащення;

<...>

До суб'єктів господарювання з високим ступенем прийнятного ризику належать також суб'єкти, що надають послуги і виконують роботи протипожежного призначення. Під час проведення планової перевірки зазначених суб'єктів органи державного пожежного нагляду вибірково перевіряють якість наданих ними послуг (виконаних робіт) на об'єктах.

6. До суб'єктів господарювання

із середнім ступенем прийнятного ризику належать суб'єкти, у сфері управління (власності, володінні, користуванні) яких перебувають:

— промислові та

складські будівлі, які належать до категорії «В» за пожежною небезпекою площею менш як 500 кв. метрів;

<...>

— будинки науково-дослідних установ, проектних та конструкторських організацій;

<...>

— будівлі підвищеної поверховості (з умовною висотою від 26,5 метра до 47 метрів включно);

— багатоповерхові гаражі та гаражі в цокольних та підвальних приміщеннях будинків різного призначення.

7. До суб'єктів господарювання

з незначним ступенем прийнятного ризику належать суб'єкти, у сфері управління (власності, володінні, користуванні) яких перебувають:

— державні, відомчі та кооперативні житлові будинки (крім будинків підвищеної поверховості та висотних);

— дачні, садівницькі та гаражні кооперативи (крім багатоповерхових та підземних);

– невеликі одноповерхові пересувні споруди, які не мають закритого приміщення для тимчасового перебування людей, або стаціонарні споруди, які мають закрите приміщення для тимчасового перебування людей і за зовнішнім контуром мають площу до 30 кв. метрів, що виготовляються із полегшених конструкцій і встановлюються тимчасово без улаштування фундаментів;

— інші суб'єкти господарювання, які не увійшли до суб'єктів господарювання з високим та середнім ступенем ризику.

8. Планові перевірки суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику проводяться щороку, з середнім — один раз на три роки, з незначним — один раз на п'ять років.

<…>


 

Отже,

частота планових перевірок представниками Держпожнагляду залежить від ступеню прийнятного ризику суб'єкта господарювання.

 

Оформлення результатів перевірки.

За результатами планових перевірок керівникам підприємств, установ, організацій і громадянам даються письмові приписи на усунення порушень вимог пожежної безпеки. Запропоновані приписами заходи мають обґрунтовуватися вимогами нормативних актів та обговорюватися з керівниками об'єктів з установленням строків їх виконан- ня.

Припис складається не менше ніж

у двох примірниках: 1-й — не пізніше ніж за п'ять робочих днів після закінчення обстеження вручається керівнику об’єкта для виконання, а 2-й із підписом керівника щодо погоджених строків і отримання залишається в органі Держпожнагляду для здійснення контролю. У разі неможливості вручення керівнику об’єкта припису останнє направляється рекомендованим листом із повідомленням, про що в копії проставляється відповідний вихідний номер і дата направлення, або здається до канцелярії об’єкта з відповідною відміткою на копії вхідного номера та дати.

Припис Держпожнагляду підписують державні інспектори, які проводили обстеження. Він зберігається в наглядовій справі до повного її виконання, але не менше п'яти років.

Протипожежні вимоги до орендованих будівель, споруд і приміщень передбачаються сторонам згідно зі

ст. 5 Закону № 3745 та договором оренди.

За висновками перевірок державних, відомчих, кооперативних житлових будинків приписи вручаються керівникам відповідних житлових організацій.

Приписи можуть бути оскаржені в органі вищого рівня чи в посадової особи Держпожнагляду у 10-денний строк із дня їх вручення.

При проведенні перевірок у попередньому приписі державний інспектор зобов'язаний зробити відмітки. При виконанні протипожежних заходів навпроти кожного з них робиться відмітка «виконано», ставляться дата перевірки та підпис відповідного державного інспектора, а при невиконанні — у кінці припису зазначаються порядкові номери невиконаних пунктів, заходи, вжиті до винних осіб, а також запобіжні заходи, про що повідомляється керівнику об’єкта.

У разі відсутності порушень при проведенні перевірки складається довідка

із підписами обох сторін у двох примірниках, перший із яких вручається керівнику, а другий — підшивається до наглядової справи.

На кожен об'єкт заводиться окрема наглядова справа, у якій зберігаються

документи та матеріали листування з питань пожежної безпеки, у тому числі матеріали перевірок та експертиз протипожежного стану орендованих будівель і приміщень, розташованих на об'єкті, а також копії дозволів на їх оренду та інші документи, що характеризують стан протипожежного захисту об’єкта.

 

Позапланові перевірки

Згідно з

п.п. 3.3.13 Інструкції № 59 позапланові перевірки об'єктів суб'єктів господарювання з високим, середнім і незначним ступенями прийнятного ризику проводяться з метою контролю за виконанням приписів, постанов та розпоряджень про усунення порушень ліцензійних умов, здійснюються за рішенням керівника відповідного органу Держпожнагляду.

Позапланові перевірки

об'єктів суб'єктів господарювання із середнім та незначним ступенями прийнятного ризику не проводяться за умови укладення договорів добровільного страхування відповідальності перед третіми особами, за винятком здійснення перевірок об'єктів будівництва, а також умов виконання постанов про застосування запобіжних заходів та перевірки виконання приписів, виданих за результатами проведення планової перевірки.

Позапланові перевірки щодо контролю за виконанням постанов про застосування запобіжних заходів, дотриманням умов відкриття об'єктів та усунення недоліків проводяться

за рішенням керівника відповідного органу Держпожнагляду у разі, якщо протягом місяця від дати приведення постанови в дію не надійшло звернення керівника об'єкта або уповноваженої ним особи щодо необхідності проведення робіт з виконання заходів пожежної безпеки, а також у разі відсутності звернень про отримання права на подальшу роботу (експлуатацію) або перевищення термінів виконання протипожежних заходів, зазначених у гарантійних зобов'язаннях, та/або в плані виконання заходів.

При проведенні позапланових перевірок повідомлення керівнику об'єкта або уповноваженій ним особі не надсилається.

Під час проведення позапланової перевірки з'ясовуються лише ті питання, необхідність яких стала підставою для здійснення вказаного заходу, з обов'язковим їх зазначенням у посвідченні

. Керівник об'єкта або уповноважена ним особа має право ознайомитися з підставою проведення позапланової перевірки та отримати копії відповідних документів.

Строк здійснення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва — двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланової перевірки не допускається.

За результатами перевірки

. Згідно з п.п. 3.3.14 Інструкції № 59 у разі, якщо за результатами позапланової перевірки об'єктів суб'єктів господарювання виявлені порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, посадова особа органу Держпожнагляду складає акт перевірки додержання (виконання) суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки (далі — акт).

Посадова особа органу Держпожнагляду зазначає в акті стан виконання керівником об'єкта або уповноваженою ним особою вимог пожежної безпеки, а в разі невиконання — детальний опис виявлених порушень з посиланням на відповідні вимоги законодавства та норми у сфері пожежної безпеки.

В останній день перевірки

два примірники акта підписуються посадовими особами органу Держпожнагляду, які здійснювали перевірку, та керівником об'єкта або уповноваженою ним особою.

У разі, якщо керівник об'єкта або уповноважена ним особа робить зауваження щодо здійснення перевірки, то вони є невід'ємною частиною акта, який підписується із зауваженнями.

У разі відмови керівника об'єкта або уповноваженої ним особи від підписання акта або отримання його другого примірника посадова особа органу Держпожнагляду вносить до нього відповідний запис та надсилає його рекомендованим листом з повідомленням за місцезнаходженням суб'єкта господарювання або його відокремленого підрозділу.

Один примірник акта вручається керівнику об'єкта або уповноваженій ним особі, а другий зберігається в наглядовій справі органу Держпожнагляду.

 

Експертиза пожежної безпеки

До функцій органів пожежного нагляду входить проведення

експертизи пожежної безпеки, під якою розуміють дослідження, перевірку, аналіз, оцінку науково-технічних розробок, проектної, проектно-кошторисної та іншої документації, новоутворених чи діючих підприємств та інших об'єктів, технологічних процесів, машин, механізмів, обладнання, пристроїв, матеріалів, речовин відповідності до нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки.

Така оцінка (експертиза) проводиться в разі звернення керівника підприємства до органів Держпожнагляду. За результатами такої оцінки (експертизи) складається експертний висновок протипожежного стану об’єкта.

Оцінка (експертиза) протипожежного стану об’єкта проводиться також для оформлення матеріалів на отримання дозволу на початок роботи. Слід мати на увазі, що проведення органами Держпожнагляду оцінки (експертизи) протипожежного стану об’єкта прирівнюється до планової перевірки із врученням керівнику об’єкта експертного висновку протипожежного стану об’єкта (п.п. 3.3.16 Інструкції № 59). Тобто після проведення такої оцінки (експертизи) наступна планова перевірка повинна буде проводитися лише через рік, три чи п'ять років залежно від того, до якої категорії належить об'єкт, що перевіряється.

Виходить, що

першу перевірку відповідності протипожежного стану приміщення вимогам пожежної безпеки підприємство «замовляє» самостійно. Як уже наголошувалося, вона необхідна для отримання дозволу на початок роботи.

Відповідно до

ч. 8 ст.10 Закону № 3745 новоутворені підприємства, а також діючі підприємства при введенні в експлуатацію нових і таких, що піддалися реконструкції, об'єктів, при впровадженні нових технологій, при передачі у виробництво зразків нових пожежонебезпечних машин, механізмів, обладнання та продукції, а також новоутворені та діючі підприємства при оренді будь-яких приміщень зобов'язані отримувати дозвіл органів Держпожнагляду на початок роботи та оренду приміщень (далі — дозвіл на початок роботи), який видається без стягування будь-якої плати.

Обов'язок отримати дозвіл на початок роботи не поширюється на випадки, коли

провадження господарської діяльності можливе за принципом мовчазної згоди чи коли прийом об’єкта в експлуатацію здійснено комісією за участю органів Держпожнагляду. В останньому випадку підпис державного інспектора в акті державної комісії є згодою органу Держпожнагляду, який представляється ним, на початок роботи об’єкта з дня затвердження акта в установленому порядку (п.п. 3.4.8.7 Інструкції № 59).

Зокрема,

при оренді приміщень чи їх використанні на умовах інших цивільно-правових договорів від орендаря (користувача) не вимагається отримання дозволу на їх використання за умови збереження виду діяльності та стану цих приміщень, однак це правило не поширюється на потенційно небезпечні об'єкти (ч. 4 ст. 41 Закону про дозвільну систему).

 

Дозвіл на початок робіт.

Якщо підприємство не має права чи не бажає починати свою діяльність за принципом мовчазної згоди, йому потрібно отримувати дозвіл на початок роботи в загальному порядку. Що він із себе уявляє?

Для отримання дозволу на початок роботи власник (орендар) має подати до органу Держпожнагляду пакет документів

, що складається із заяви встановленої форми (додаток 1 до Порядку № 150), матеріалів оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства (об’єкта, приміщення) та завіреної в установленому порядку копії свідоцтва про власність (копію договору оренди).

Орган Держпожнагляду реєструє отримані документи в Журналі реєстрації та обліку документів про видачу дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень і реєстрації декларацій суб'єктів господарювання (

додаток 2 до п. 3.2 Інструкції № 278).

Оцінка (експертиза) протипожежного стану підприємства може проводитися органом Держпожнагляду чи іншою юридичною (фізичною) особою, яка має ліцензію

на її проведення, при цьому строк її проведення та порядок оплати встановлюється в договорі, що укладається сторонами.

Підставою для видачі дозволу на початок роботи є висновок, який оформлюється за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства (об’єкта, приміщення)

, при цьому ще раз необхідно підкреслити: якщо ця оцінка (експертиза) здійснювалася органами Держпожнагляду, то вона прирівнюється до планової перевірки.

Протягом десяти робочих днів із дня подання заявником пакета документів орган Держпожнагляду прриймає рішення про видачу дозволу на початок роботи чи про відмову в його видачі

(ст. 10 Закону № 3745).

Після видачі дозволу на початок роботи відповідні відомості заносяться до Журналу обліку об'єктів (

додаток 1 до Інструкції № 59) і відповідного плану перевірок, а також заводиться наглядова справа встановленого зразка, що має відповідати вимогам, установленим додатком 6 до п.п. 3.3.17. Інструкції № 59.

Рішення про відмову у видачі дозволу на початок роботи може бути оскаржене в органі Держпожнагляду (посадової особи) вищого рівня або в суді

(п. 7 Порядку № 150).

Раніше виданий дозвіл на початок роботи анулюється шляхом винесення

керівником відповідного чи органу Держпожнагляду вищого рівня постанови за встановленою додатком № 4 до Порядку № 150 формою, яка може бути оскаржена в органі пожежного нагляду (посадової особи) вищого рівня чи в суді у п'ятиденний строк із дня її вручення.

Анулювання дозволу на початок роботи органом Держпожнагляду не позбавляє суб'єкта господарювання права після усунення виявлених порушень знову подати документи на його отримання (

ч. 8 п. 4 Інструкції № 278).

А в одному з наступних номерів нашої газети поговоримо про нагляд за об'єктами, що будуються, застосування запобіжних засобів, оскарження рішень Держпожнагляду та відповідальність за порушення правил пожежної безпеки.