14.06.2012
Доступне житло:
ДПС відступає
Іван Чалий, консультант
Держподатслужба відкликала одіозний лист ДПАУ, що торік паралізував ринок доступного житла.
Як вплине це на ПДВ-пільгування операцій з доступним житлом?
ДОКУМЕНТИ СТАТТІ
ПКУ — Податковий кодекс України від
02.12.2010 р. № 2755-VI.
Лист № 4686 — лист ДПАУ «Про ПДВ при будівництві доступного житла» від 18.02.2011 р. № 4686/7/16-1517.
Лист № 8169 — лист ДПСУ «Про відкликання листів ДПАУ щодо ПДВ» від 21.03.2012 р. № 8169/7/15-3417.
Листом № 8169 було відкликано дев'ять торішніх листів ДПАУ. Серед них — і скандально відомий лист № 4686, що викликав у 2011 році ступор у будівництві доступного житла.
Щоб зрозуміти ситуацію, що склалася, пригадаємо зміст відкликаного листа 1.
1 Текст листа ДПАУ «Про ПДВ при будівництві доступного житла» від 18.02.2011 р. № 4686/7/16-1517 опубліковано в газеті «Будівельна бухгалтерія», 2011, № 23, с. 15, а коментар до нього див. у статті «Сурядні сполучники та «доступні» проблеми» // «Будівельна бухгалтерія», 2011, № 23, с. 28.
Його було присвячено новій пільзі, що з'явилася в системі оподаткування разом із прийняттям ПКУ. Так, відповідно до п. 197.15 ПКУ «звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти».
Лист № 4686 складався, по суті, з двох частин:
— у першій частині докладно описувалися ознаки доступного житла, ретельно зібрані докупи з актів галузевого законодавства;
— у другій частині виносився вердикт щодо того, на кого саме поширюється пільга.
Якщо до першої частини листа принципових претензій ні в кого особливо не було, то друга його частина заганяла багатьох фахівців у глухий кут.
Нагадаємо вирок, винесений тоді податківцями:
«застосовувати податкову пільгу щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла, встановлену підпунктом 197.15 статті 197 розділу V Кодексу, мають право лише ті суб'єкти господарювання — платники податку на додану вартість, які є забудовниками та визначені виконавцями регіональної цільової програми будівництва (придбання) доступного житла у відповідному регіоні (вказані у паспорті такої програми) і безпосередньо здійснюють будівельно-монтажні роботи. При цьому земельні ділянки, на яких здійснюється таке будівництво, мають бути включені до відповідного переліку, а само будівництво має відповідати всім перерахованим вище вимогам щодо фінансування, технічних та інших умов, визначених як Законом № 800, так і відповідними нормативно-правовими актами, розробленими на виконання цього Закону.
Інші суб'єкти господарювання — платники податку на додану вартість, які виконують роботи для забезпечення будівництва доступного житла за договорами субпідряду з виконавцями регіональної цільової програми будівництва (придбання) доступного житла, права на використання пільги з оподаткування не мають та надають послуги виконавцям з нарахуванням податку на додану вартість за повною ставкою за загальновстановленими правилами».
У результаті застосування такого підходу практично всі забудовники, які споруджують доступне житло, фактично позбавлялися права на пільгу.
Адже рідко хто з них виконує абсолютно всі БМР самостійно. Багато які (а інколи і всі) роботи на об'єктах виконуються підрядниками (субпідрядниками) забудовників.
Але тим підприємствам, які на замовлення забудовників виконують БМР на об'єктах, віднесених до доступного житла, пільга теж «не світила». Адже вони, як правило, безпосередньо не зареєстровані як «виконавці регіональних цільових програм будівництва (придбання) доступного житла».
Таким чином, сумнівні вигадки податківців ставили великий та жирний хрест на новій пільзі за п. 197.15 ПКУ.
Слід зауважити, що наведені вище вигадки ДПАУ Мін'юст оспорив ще в минулому році (листом від 28.04.2011 р. №3915-0-4-11/101). Державні юристи зазначили, що лист ДПАУ містить нові правові норми, які регулюють питання застосування ПКУ. А такі правові норми не можуть запроваджуватися листами податківців.
Податківці тоді проігнорували законні вимоги Мін'юсту.
Щоб незаконний лист № 4686 усе-таки було відкликано, знадобилося повторне звернення Мін'юсту (лист від 31.01.2012 р. № 10.1-19/11).
Але сьогодні це вже не надто важливо. Адже норма п. 197.15 ПКУ втратила колишню актуальність для забудовників, які споруджують доступне житло. Для них зараз набагато цікавіша пільга за п.п. 197.1.14 ПКУ.
Нагадаємо, що з 19 січня 2012 року діє нова редакція2 п.п.197.1.14 ПКУ, яка містить таку норму: «Операції з першого постачання доступного житла та житла, що будується із залученням державних коштів, звільняються від оподаткування».
2 Зміни до п.п. 197.1.14 було внесено до ПКУ з 19.01.2012 р. — моменту набуття чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності» від 22.12.2011 р. № 4220-VI.
Утім, відкликання листа № 4686 платникам податків не зашкодить. Забудовникам у боротьбі за ПДВ-пільги може стати у пригоді як п.п. 197.1.14 ПКУ, так і п. 197.15 ПКУ. Пільг багато не буває. І якщо з будь-якої з них знімаються підзаконні обмеження, то в цьому нічого поганого немає.
Аналізуючи ситуацію з відкликанням листа № 4686, слід зупинитися ще на одній особливості.
Відкликаючи свої сумнівні торішні епістоли, податківці в листі № 8169 рекомендували звертатися до Єдиної бази податкових знань (ЄБПЗ).
Якщо забудовники доступного житла скористаються цією рекомендацію, то навряд чи вони будуть задоволені.
Що ж приготовано для них в ЄБПЗ?
Крім пари «порожніх» консультацій, які просто цитують норми п.п. 197.1.14 і п. 197.15 ПКУ, в ЄБПЗ, можна зустріти й дещо цікаве.
Ось як консультанти пояснюють нову редакцію п.п. 197.1.14 ПКУ:
Розділ з ЄБПЗ «130. Податок на додану вартість, 130.16.02 — операції, звільнені від оподаткування: операції з постачання житла (об’єктів житлового фонду)
Запитання: За яких умов звільняються від оподаткування ПДВ операції з першого постачання доступного житла та житла, що будується із залученням державних коштів (абз. 6 п.п. 197.1.14 п. 197.1 ст. 197)?
Повна відповідь: PV. Вибачте, на це запитання відповідь в Єдиній базі податкових знань на даний час відсутня».
Зауважимо, що минуло вже п'ять місяців дії нової норми п.п. 197.1.14 ПКУ, а консультанти ЄБПЗ усе ще не поспішають ознайомити нас зі своїми поглядами на її застосування.
Крім того, у ЄБПЗ, як і раніше, «висить» потворне роз'яснення п. 197.15 ПКУ, яке незаконно «схрещує» пільгу щодо доступного житла з пільгою з будівництва житла за держкошти3:
«Запитання: Яке житло вважається доступним з метою звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла?
3 Докладний коментар до цієї консультації див. у статті «Сурядні сполучники та «доступні» проблеми» // «Будівельна бухгалтерія», 2011, № 23, с. 28.
Відповідь із розділу 130.16.02 ЄБПЗ
Повна відповідь: Згідно з п. 197.15 ст. 197 розд. V Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами і доповненнями, звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти. Відповідно до п. 1 ст. 4 Закону України від 25 грудня 2008 року № 800-VI «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва», із змінами і доповненнями (далі — Закон № 800), доступне житло — збудовані і ті, що будуються за державної підтримки, житлові будинки (комплекси) та квартири. Пунктом 7 ст. 4 Закону № 800 визначено, що державна підтримка будівництва (придбання) доступного житла здійснюється за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів. Кошти, передбачені у державному бюджеті на надання державної підтримки, використовуються з урахуванням оптимізації кількості бюджетних програм шляхом концентрації видатків за єдиним головним розпорядником бюджетних коштів, визначених законом про Державний бюджет України на відповідний рік. Відповідно до п. 8 ст. 4 Закону № 800 контроль
за будівництвом та прийняттям в експлуатацію об'єктів доступного житла покладається на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську і Севастопольську міські державні адміністрації та центральний орган виконавчої влади з питань будівництва та архітектури. Згідно з п. 9 ст. 4 Закону № 800 архітектурно-планувальні і технічні вимоги до доступного житла встановлюються державними будівельними нормами з обов'язковим урахуванням вимог до енергозбереження. Таким чином, від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла, що будується за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів з урахуванням інших вищевказаних вимог».
Як бачимо, звернення до ЄБПЗ нічого хорошого забудовникам не обіцяє.
Залишається сподіватися, що консультації ЄБПЗ зазнають такого ж «зачищення», як і торішні листи ДПАУ.