11.10.2012

Щодо віднесення окремих об'єктів соціальної сфери до об'єктів реконструкції та капітального ремонту

Лист від 08.08.2012 р. № 7/17-12928

Щодо віднесення окремих об’єктів соціальної сфери до об’єктів реконструкції та капітального ремонту

Лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 08.08.2012 р. № 7/17-12928

 

На численні звернення учасників будівництва до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України щодо віднесення окремих об’єктів соціальної сфери до об’єктів реконструкції та капітального ремонту Мінрегіон роз’яснює.

За визначенням, наведеним у державних будівельних нормах ДБН А.2.2-3-2012 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», реконструкція перебудова введених в експлуатацію в установленому порядку об’єктів будівництва, яка передбачає удосконалення виробництва, підвищення його техніко-економічного рівня та якості продукції, що виготовляється, поліпшення умов експлуатації та проживання, якості послуг, зміну основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність, функціональне призначення, геометричні розміри тощо).

Реконструкція передбачає збереження елементів несучих і огороджувальних конструкцій та призупинення на час виконання робіт експлуатації об’єкта в цілому або його частин (за умови їх автономності).

Капітальний ремонт — сукупність робіт, які передбачають втручання у несучі конструктивні системи при заміні або відновленні конструкцій, інженерних систем та обладнання введених в експлуатацію в установленому порядку об’єктів будівництва без зміни їх функціонального призначення та зовнішніх геометричних розмірів у зв’язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням, поліпшення експлуатаційних показників, а також благоустрій території.

Капітальний ремонт передбачає призупинення на час виконання робіт експлуатації об’єкта в цілому або його частин (за умови їх автономності).

Аналізуючи статистичні дані, слід зазначити, що більшість об’єктів соціальної сфери, які першочергово потребують проведення капітального ремонту, — це заклади освіти, установи охорони здоров’я, соціального забезпечення, спортивні та фізкультурно-оздоровчі установи, установи культури й мистецтва. Роботи з капітального ремонту на об’єктах соціальної сфери у більшості випадків передбачають заміну покрівлі, вікон, дверей, утеплення (або гідроізоляцію) фасадів.

Стосовно класифікації зазначених робіт з урахуванням визначення понять слід враховувати наступне. Роботи по заміні покрівлі, вікон, дверей, утеплення (або гідроізоляції) фасадів не передбачають перебудови введених в експлуатацію об’єктів будівництва, зміну їх функціонального призначення або геометричних розмірів. Отже, такі роботи можуть бути класифіковані як капітальний ремонт.

Важливо зазначити, що нормативно-правова база не містить норм щодо недопустимості зміни техніко-економічних показників об’єкта при капітальному ремонті. Так, наприклад, при виконанні робіт з утеплення фасаду змінюється показник енергоефективності, який державними будівельними нормами ДБН А.2.2-3-2012 віднесений до техніко-економічних показників. Натомість показник енергоефективності в тому числі можна віднести до одного з експлуатаційних показників, поліпшення якого передбачається при капітальному ремонті. Аналогічним чином класифікуються роботи із заміни вікон, дверей, покрівлі.

У разі, коли планується зміна геометричних параметрів об’єкта, такі роботи слід кваліфікувати як реконструкцію. Особливо зазначене стосується збільшення геометричних розмірів об’єкта у плані, оскільки може впливати на прилеглі території та об’єкти. За таких умов замовник робіт з реконструкції повинен отримати у встановленому порядку містобудівні умови та обмеження.

Враховуючи викладене, виходячи з термінологічних визначень та з урахуванням характеру робіт, що планується виконувати, замовник разом з проектною організацією визначають вид будівництва.

Окремо вважаємо за доцільне звернути увагу на оформлення документації на виконання будівельних робіт з капітального ремонту на об’єктах 4 або 5 категорії складності.

У разі, коли роботи з капітального ремонту не передбачають втручання у несучі конструктивні системи, їх можливо виконувати після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт у державній архітектурно-будівельній інспекції та вводити в експлуатацію за декларативним принципом.

У іншому випадку слід отримувати у державній архітектурно-будівельній інспекції дозвіл на виконання будівельних робіт.

Реєстрація декларації та отримання дозволу на виконання будівельних робіт відбувається у порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. № 466 «Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт».

 

Заступник Міністра Д. Ісаєнко

 

КОМЕНТАР

 

Отже, у своєму Мінрегіон перш за все роз’яснює, що для віднесення об’єкта соціальної сфери до об’єктів реконструкції чи капітального ремонту необхідно визначитися з характером робіт, що планується виконувати. Це, зокрема, мають робити замовник та проектна організація. Крім того, потрібно виходити з визначень понять «капітальний ремонт» та «реконструкція», що наведені у .

Ми не будемо надавати в нашому коментарі ці визначення, аби не дублювати зміст . Лише зазначимо: щоб з’ясувати, до яких саме будівельних робіт належать ті чи інші роботи, необхідно уважно ознайомитися з .

Слід також віддати належне Мінрегіону, який зауважив у листі на тому, що у разі проведення реконструкції шляхом збільшення геометричних розмірів об’єкта замовник робіт повинен отримати у встановленому порядку містобудівні умови та обмеження.

У свою чергу нагадаємо, що . Крім того, затверджено Самеознайомившись з цим можна дійти висновку, що проведення реконструкції шляхом збільшення геометричних розмірів об’єкта вимагає отримання містобудівних умов та обмежень. Так, зокрема, у зазначається, що не вимагає отримання містобудівних умов та обмежень реконструкція житлових та нежитлових приміщень (до яких належать у більшості своїй і об’єкти соціальної сфери) без зміни їх зовнішньої конфігурації, улаштування в існуючих житлових будинках, адміністративно-побутових будівлях підприємств та громадських будівлях вбудованих приміщень громадського призначення. Збільшення ж геометричних розмірів об’єкта є зміною зовнішньої конфігурації, що виключає можливість проведення таких робіт (реконструкції) без отримання містобудівних умов та обмежень.

Також Мінрегіон виокремив у листі питання щодо оформлення документації на виконання будівельних робіт з капітального ремонту на об’єктах IV і V категорій складності.

Нагадаємо, за загальним правилом  замовник має право виконувати будівельні роботи (до яких зараховується і капітальний ремонт) щодо об’єктів будівництва, що належать до IV і V категорій складності після видачі замовнику відповідною інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт.

Разом з тим, у  уточнюється, що у разі коли роботи з капітального ремонту не передбачають втручання у несучі конструктивні системи, їх можливо виконувати після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт у державній архітектурно-будівельній інспекції та вводити в експлуатацію за декларативним принципом.

В іншому випадку слід отримувати у державній архітектурно-будівельній інспекції дозвіл на виконання будівельних робіт.