10.01.2013

Щодо приміщень громадського призначення

Лист від 26.09.2012 р. № 40-11-6875

Щодо приміщень громадського призначення

 

 

Лист Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 26.09.2012 р. № 40-11-6875

 

Відповідно до пункту 9 розділу V Прикінцевих положень Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 24.06.2011 р. № 91, зареєстрованим в Міністерстві юстиції 11.07.2011 р. за № 830/19568, затверджено Порядок прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж, який не містить обмежень щодо способу розміщення об’єктів будівництва (окремо розміщених чи вбудованих), у тому числі громадських приміщень.

Відповідно до пункту 4.6 ДБН А.2.2-3-2012 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» категорія складності об’єкта будівництва визначається відповідно до будівельних норм та державних стандартів на підставі класу наслідків (відповідальності) такого об’єкта будівництва згідно з додатком М. Клас наслідків (відповідальності) встановлюється згідно з ДБН В.1.2-14.

Методика визначення класу наслідків (відповідальності) будинків, будівель, споруд, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури та його використання з метою визначення категорії складності об’єкта будівництва встановлюється ДСТУ-Н Б В.1.2-ХХ1.

Перелік основних груп будинків та приміщень громадського призначення визначено в додатку А (обов’язковий) ДБН В.2.2-9-2009 «Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення».

Вимоги цих норм є обов’язковими для застосування юридичними та фізичними особами, незалежно від форм власності.

 

Перший заступник Голови А. Григор

 

КОМЕНТАР

 

Листи Мінрегіонбуду від 27.09.2012 р. № 7/14-15610 та ДАБІ від 26.09.2012 р. № 40-11-6875 (далі— листи) вкотре роз’яснюють питання прийняття в експлуатацію самочинно побудованих громадських приміщень. Нагадаємо, що на сторінках нашої газети ми вже висвітлювали це питання (див. «ББ» № 12, 2012, с. 6). Тоді ми розглядали трактування словосполучення «спосіб розміщення об’єкта будівництва», яке згадувалося у листі Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі — Інспекція) від 05.04.2012 р. № 40-16-2401. Ми навіть робили припущення, що Інспекція у зазначеному листі мала на увазі спосіб будівництва (підрядний, господарський, змішаний). Але, як виявилося, ми помилялися. Завдяки «появі» листів, що коментуються, тепер чітко зрозуміло, що під способом розміщення об’єктів будівництва слід розуміти окреме розміщення об’єкта або його вбудування. Тож Мінрегіон пояснює, що незалежно від того, об’єкт був вбудований чи його було окремо розміщено — це жодним чином не впливає на результат прийняття його в експлуатацію за правилами, визначеними у наказі Мінрегіону «Про затвердження Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж» від 24.06.2011 р. № 91 (далі — Наказ № 91).

Крім того, нагадаємо, що згідно з вимогами Наказу № 91 одним із документів (який додається до загального переліку документів), що має подати заявник для прийняття в експлуатацію громадських будинків I та II категорій складності, є звіт про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об’єкта (далі — звіт) з висновком про їх відповідність вимогам надійності і безпечної експлуатації. Форма звіту наведена у додатку 1 до Наказу № 91. Звіт, як відомо, складається виконавцем робіт з проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об’єкта. Зокрема, в звіті, крім іншої інформації, має бути зазначена категорія складності об’єкта будівництва. З цього приводу Мінрегіон роз’яснює, що категорія складності об’єктів будівництва має визначатися відповідно до будівельних норм та державних стандартів на підставі класу наслідків (відповідальності) такого об’єкта будівництва згідно з додатком М ДБН А.2.2-3-2012 «Склад та зміст проектної документації на будівництво». А от клас наслідків (відповідальності), в свою чергу, встановлюється згідно з ДБН В.1.2-14-2009 «Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель, споруд, будівельних конструкції та основ» (далі — ДБН В.1.2-14). При цьому методика визначення класу наслідків (відповідальності) будинків, будівель, споруд, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури та його використання з метою визначення категорії складності об’єкта будівництва встановлюється ДСТУ-Н Б В.1.2-ХХ1 (далі — Стандарт).

Так, в п. 1.1 Стандарту зазначається, що його розроблено для допомоги замовникам, проектувальникам та іншим суб’єктам будівництва. Він містить рекомендації для визначення класів наслідків (відповідальності) будинків, будівель, споруд, а також їх використання для визначення категорій складності об’єктів будівництва (згідно з додатком А до Стандарту).

Зокрема, згідно з п. 4.1 Стандарту класи наслідків (відповідальності) будівель і споруд визначаються рівнем можливих матеріальних збитків та (або) соціальних втрат, пов’язаних з припиненням експлуатації або з втратою цілісності об’єкта згідно з ДБН В.1.2-14.

Стандартом передбачено, що клас наслідків (відповідальності) будівлі або споруди визначається за шістьма ознаками (характеристиками):

— можлива небезпека для здоров’я і життя людей, які постійно перебувають на об’єкті;

— можлива небезпека для здоров’я і життя людей, які періодично перебувають на об’єкті;

— можлива небезпека для життєдіяльності людей, які перебувають поза об’єктом;

— обсяг можливого економічного збитку;

— можливість втрати об’єктів культурної спадщини;

— можливість припинення функціонування об’єктів комунікацій транспорту, зв’язку, енергетики, інших інженерних мереж.

Крім того, Мінрегіон нагадав, що основні групи будинків та приміщень громадського призначення наведені у додатку А до ДБН В.2.2-9-2009 «Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення». Цим нормативом необхідно керуватися для з’ясування належності того чи іншого об’єкта будівництва до громадських будинків та приміщень.

 

Яна Брусенцова